טל חוטינר נסע לטעום את הקוניאקים של 'פייר פראן' וחזר מאוהב. בעצם הוא לא רצה לחזור. היינו צריכים לחזיר אותו בכח...

כבר שנים לא נהניתי ככה מקוניאק. בדרך-כלל אני מאלו שמעדיפים קוניאקים צעירים יותר, ברמת היישון הצעירה ביותר והנגישה ביותר, עם קצת יותר עקצוץ ואופי וקצת פחות כובד, עץ, מתיקות וטקס בישבן. אז כאן הסיפור קצת שונה ובגדול הכל די טעים. אז בואו להכיר את הקוניאקים של פייר פראן.

הקוניאקים של פייר פראן מיוצרים אך ורק מכרמי המזקקה באזור גראנד שמפיין המשובח בלבד... (צילומים: יח"צ)
הקוניאקים של פייר פראן מיוצרים אך ורק מכרמי המזקקה באזור גראנד שמפיין המשובח בלבד... (צילומים: יח"צ)
הקוניאקים מבית 'פייר פראן' מיוצרים אך ורק מכרמי המזקקה מאזור 'גראנד שמפיין' המשובח בלבד... (צילומים: יח"צ) בית הקוניאק של פייר פראן אינו נמנה עם בתה הקוניאק הוותיקים מאוד, ואולי דווקא בזכות זה אפשר לראות כאן מחשבה ויד קצת אחרת. כידוע, מסביב לעיירה קוניאק נטועים כרמי ענבים בשישה אזורי גידול שונים שהנם בעלי ייחוס ואיכות שונה. האזור הקטן והטוב מכולם נקרא 'גראנד שמפיין' והוא שוכן ממש מסביב לעיירה ולגדות נהר השראנט. אחריו בחשיבות נמצאים האזורים 'פטיט' שמפיין ואז 'בורדרי', 'פיין בואה', 'בון בואה' ו'בואה אורדינר'. מרבית בתי הקוניאק הגדולים מייצרים את הקוניאקים שלהם מענבים שמגיעים בדרך-כלל מכל האזורים, כאשר הטובים מביניהם, או היוקרתיים שבקוניאקים המיושנים, יזכו לציון 'פיין שמפיין' שאומר שמעל ל-50% מהענבים מהם יוצר הקוניאק מגיעים משני האזורים המשובחים גראנד ופטיט שמפיין. הקוניאקים של פייר פראן מיוצרים אך ורק מכרמי המזקקה באזור גראנד שמפיין המשובח בלבד. החברה מתגאה בשליטה מלאה על התהליך, החל מגידול הענבים דרך הזיקוק, היישון, הערבוב והביקבוק. לאחר הבציר הידני והתסיסה עובר השיכר לזיקוק במזקקת אלמביק מסורתית בתכולה של 2200 ליטר. לאחר הזיקוק האו דה-וי עובר - כך אומרים במזקקה - לגידול ולא להתיישנות (בניגוד ליישון פאסיבי), כלומר, מכניסים את הקוניאק הצעיר לחבית ושוכחים ממנו. כאן מדובר בטיפול וגידול עדין ומבוקר מאוד או כמו שקוראים לזה כאן Nurturing. בשלב זה נכנס הנוזל ליישון בחביות חדשות יחסית במרתף "יבש" - מרתף בעל חלונות פתוחים שבנוי מבטון - למשך חצי שנה. לאחר מכן מועבר הקוניאק ליישון במרתף "רטוב" יותר. החביות של פייר פראן הן חביות ישנות שממשיכות את חייהן עם תיקונים קלים. כשחבית צריכה תיקון מחליפים לה את החלק הספציפי ובכך מחדשים את החבית בחלקים חלקים ולא מקבלים בבת אחת את השפעת העץ החדש כמו שקורה כאשר מחליפים את החבית לגמרי. עוד תהליך מרתק שמתרחש כאן במרתף הרטוב הוא יישון המים. המים שנועדו לדילול הקוניאק (לאחר היישון הקוניאק מכיל עדיין אחוז אלכוהול גבוה מאוד לשתיה) מתיישנים בחביות שבהן התיישן קוניאק קודם ולכן המים מקבלים קצת טעמים וקצת צבע, וכך, כאשר מדללים את הקוניאק כדי להחלישו מעט, מאבדים פחות טעמים וחיבור הטעמים והאלכוהול/מים מהיר ומדויק יותר. אגב, חביות המים גם תורמות ל"הרטבת" המרתף. אז מה הגיע לארץ:  
קוניאק פייר פארן אמברה - בקבוק
קוניאק פייר פארן אמברה - בקבוק
PIERRE FERRAND AMBRE
  ללא הסימונים הרגילים של האותיות מדובר כאן בקוניאק ממוצע גיל שמתיישן בסביבות ה-10 שנים. מדובר בקוניאק צעיר ובהיר שהוא בלנד רך מאוד עם המון ניחוחות של וניל, תה ירוק ומשהו מאוד פרחוני באף עם רעננות של אורן ותיבול מעניין. מחיר: 220 שקל      
קוניאק פייר פארן רזרב - בקבוק
קוניאק פייר פארן רזרב - בקבוק

  PIERRE FERRAND REZERVE

 כאן כבר מדובר במוצר מבוגר יותר המיושן במשך כ-20 שנה בממוצע. זהו בעצם אותו בלנד בדיוק כמו האמבר, רק מיושן הרבה יותר. כאן הניחוחות הבולטים הם כבר של פירות צהובים, משמש, אפרסק וקצת אגוז ואפילו קינמון.

מחיר: 300 שקל

   

קוניאק פייר פארן סלקסיון דה אנג' - בקבוק
קוניאק פייר פארן סלקסיון דה אנג' - בקבוק
PIERRE FERRAND SELECTION DES ANGES   קוניאק משנים נבחרות בעל צבע ענברי, עמוק, כבד ומתובל יותר מאחיו הקודמים עם עץ מאוזן וקצת טבק עם איזון של פרחים לבנים, שוקולד מריר ודבשיות מודגשת. מחיר: 600 שקל        

קוניאק פייר פארן אבל - בקבוק
קוניאק פייר פארן אבל - בקבוק
PIERRE FERRAND ABEL

זה אולי הקוניאק ברמת ה-XO הטוב ביותר שטעמתי! רק 2000 בקבוקים בשנה מבוקבקים מהמוצר הנפלא הזה שהוא בעצם בלנד של קוניאקים מיושנים בממוצע של 45 שנים(!). בניגוד לקוניאקים רבים מרמות היישון האלו שבדרך-כלל מצטיינים בכובד, מתיקות והשפעת עץ אדירה, כאן מדובר בקוניאק מרענן. המון פרי עסיסי עם ניחוחות של תפוח ירוק ואגס עם קצת פרי יבש וסיומת ארוכה מאוד ומאוזנת. הבלנד מורכב מקוניאקים נדירים מאוד מהמרתף השמור (פאראדי) כאשר מעט מהקוניאקים הללו מיושנים בעץ ישן משנת 1913.

מחיר: 2,200 שקל

     

קוניאק פייר פארן 1840 אורג'ינל פורמולה - בקבוק
קוניאק פייר פארן 1840 אורג'ינל פורמולה - בקבוק
PIERRE FERRAND ABEL 1840 ORIGINAL FORMULA   החשיבה היצירתי והחדשנית לא נגמרת כאן. בפייר פראן חברו להיסטוריון הקוקטיילים והמשקאות דיוויד וונדריץ' והצליחו לשחזר מתכון קלאסי של קוניאק (Pinet-Castillon Cognac ) משנת 1840 ששימש כבר אז כחלק ממתכוני קוקטיילים קלאסיים רבים של חלוצי הברמנים של המאה ה-19. מדובר בקוניאק נהדר שמיועד לקוקטיילים בעל 45% אלכוהול (כדי שנרגיש אותו בערבוב) עם המון ניחוחות טובים של תפוח, תה ירוק, עלים יבשים וסיומת מתובלת מעט. קוניאק זה יימכר רק במסעדות וברים מובילים.