מירה איתן עם עשרה דרינקים בטעמי תפוח ודבש שימתיקו לכם את הבאסה של ארוחות החג, וגם הרבה אחר כך...

כבכל שנה, רגע לפני כניסת החג, מפגיזים אותנו יצרני ויבואני האלכוהול במשקאות אלכוהוליים המשולבים בטעמי וניחוחות דבש או תפוח שחלקם מאיימים לגרום לנו צרבת, סכרת ועוד מרעין בישין. עם זאת, כמה מהם בהחלט ראויים לשתייה בחג ואף לאחריו, כמשקה נקי ואף כמרכיב בקוקטיילים שילוו יפה את החג המתוק הזה.

מתוק הוא טעם שמסב לנו הנאה ועונג, ומפחית את העצב והדיכאון. מעין תרופה ממכרת בדיוק כמו משקה אלכוהולי, לא? (צילומים: יח"צ)
מתוק הוא טעם שמסב לנו הנאה ועונג, ומפחית את העצב והדיכאון. מעין תרופה ממכרת בדיוק כמו משקה אלכוהולי, לא? (צילומים: יח"צ)
מתוק הוא טעם שמסב לנו עונג רב ומפחית את הדיכאון. מעין תרופה ממכרת כמו משקה אלכוהולי, לא? (צילומים: יח"צ) לא בכדי אנחנו מברכים איש את רעהו בברכת 'שנה טובה ומתוקה'. מתוק הוא הטעם העיקרי שמסמל את ראש-השנה - אותו טעם ראשון אליו אנחנו נמשכים מיום הולדתנו. המתיקות מעלה את רמת הסרוטונין במוח ואתו גם את ההרגשה הטובה ותחושת האנרגיה הפועמת בגוף. מלבד הצורך הפיזי של הגוף בסוכרים, מתוק הוא טעם משמח ומנחם, טעם שמסב לנו הנאה ועונג, ומפחית את הרגשת העצב והדיכאון. מעין תרופה ממכרת שהחלה מהטבע, בדיוק כמו משקה אלכוהולי, לא? השנה תוכלו לשדרג את המסורת ובמקום לטבול את התפוח בדבש, תמתיקו לעצמכם את השנה בעשרה משקאות חביבים שילוו יפה את ארוחות החג ויתנו לכולם הזדמנות שווה להיות עליזים סביב שולחן החג. לפחות עד תום הארוחה.  
דרמבוי - בקבוק
דרמבוי - בקבוק
דרמבויי
המרכיב המזוהה ביותר עם ראש-השנה נמצא באחד הליקרים הוותיקים, המלכותיים והאהובים ביותר. ל'דרמבויי' (Drambuie) סיפור חיים מפואר שהחל כבר בשנת 1720 וכולל מלכים, נסיכים, תככים, מלחמות, מנוסה ומתכון סודי שניתן בסופו של עניין למשפחת מק'ינון כאות תודה מהנסיך בוני פרינס צ'רלי נטול הכתר. המשפחה, שיצרה את המשקה להנאתה הפרטית, קראה לו 'המשקה הצהוב' (ומכאן שמו המקוצר). הבקבוק הראשון המסחרי יוצר בשנת 1909 ומכאן הכל כבר היסטוריה. הדרמבויי הוא בעצם וויסקי סקוטי מתובל בדבש ועשבי תיבול. זהו משקה מתקתק וחזק בטעמיו, בעל ניחוחות דבש בולטים שבשמחה הייתי בוחרת בו כתחליף למנת הקינוח, בין אם יוגש נקי בכוס ברנדי או עם קוביות קרח בכוס וויסקי, ואפשר בהחלט גם להגיש אותו כקוקטייל המפורסם 'ראסטי נייל'. אגב, גרסה מעודנת ויבשה יותר של הליקר הקלאסי הזה היא דרמבויי 15 המופלא שמרכיביו שנבחרו בקפדנות כוללים מותגי מאלט מיושנים עם ניחוחות רכים של הדרים ועשביות נעימה.  

קרופניק דבש ג'וב הרגיל - בקבוק
קרופניק דבש ג'וב הרגיל - בקבוק
קרופניק

לא כל כהילי הדבש הם מתוקים. חלקם אפילו אינם מתוקים כלל. הטוב ביותר שבהם לטעמי מיוצר דווקא בארץ – הלא הוא הקרופניק (Krupnik) של ג'וב הרגיל ממזקקת יוליוס, שהצליח לייצר כהיל דבש הכי פחות בנאלי ולא מתוק להחריד.

אם תשאלו את ג'וב, סביר להניח שהוא יגיד שזהו המשקה מהוותיקים ביותר בעולם, עוד מתקופת האדם הקדמון שגילה בטעות את הדבש שתסס עם שמרי פרא בטבע. על 'תמד' שמעתם כבר? מדובר בשיכר דבש, אחד מוותיקי המשקאות האלכוהוליים, המוזכר בתנ"ך וגם בכתבים הינדואיסטיים עתיקים. הקרופניק של יוליוס מיוצר מתמד דבש מזוקק ומיושן בחביות עץ אלון. המשקה יבש, מהנה וארומטי, והוא הבחירה שלי, ולא רק לראש-השנה.

 

סטולי דבש - בקבוק
סטולי דבש - בקבוק
סטוליצ'ניה דבש מותג הוודקה הידוע סטוליצ'ניה, או סטולי בשם החיבה שלו, מציע לחג את סטולי דבש, שהושקה כחלק מחגיגות 50 שנה ליצירת הוודקה הראשונה בטעמים בשנת 1962, כמחווה לראש ממשלת רוסיה דאז, ניקיטה כרושצ'וב. מדובר בוודקה חלקה נעימה עם תיבול עדין ולא מוגזם של דבש. יהיה כיף לשתות אותה בצ'ייסרים, עם קרח או בקוקטיילים עם טוניק, ג'ינג'ר אייל, או אפילו מיץ תפוחים – נו, אמרנו תפוח בדבש?   ברנייגר ליקר הדבש הגרמני ברנייגר (Bärenjäger) מיוצר על-פי מתכון סודי שעובר מדור לדור מאז המאה ה-18. פירוש השם הוא צייד הדובים, וכידוע דובים אוהבים דבש, שהוא אכן מרכיבו העיקרי של הליקר - דבש דבורים כהה וארומטי מאוד, שמגיע מחצי האי יוקטן שבמקסיקו. הברנייגר הוא ליקר מתוק וסירופי לסיום הארוחה, שרצוי מאוד להוסיף לו קרח כדי להקהות במקצת את מתיקותו הרבה. מומלץ בעיקר לחובבי המאוד-מאוד מתוק.  

וודקה אבסולוט דבש - בקבוק
וודקה אבסולוט דבש - בקבוק
אבסולוט האני

אבסולוט השיקה בימים אלה את אבסולוט האני במהדורה מוגבלת לחנות הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. חברת האלכוהול המפורסמת יצרה וודקה בטעם דבש מתוק, עם מרכיבים טבעיים, עיצוב מקסים כמו שהם יודעים לעשות הכי טוב וסלוגן מנצח לדיוטי פרי – Honey' I'm Coming Home. להגיש נקי עם קרח או כמרכיב בקוקטיילים.

 

וודקה סמירנוף תפוח - בקבוק
וודקה סמירנוף תפוח - בקבוק
סמירנוף תפוח חברת הוודקה הידועה ביותר בעולם מייצרת סמירנוף תפוח ירוק - משקה חביב ביותר העשוי מתפוחי גרני סמיט ירוקים. השרייה של שמנים ארומטיים המופקים מהתפוחים שומרים על טעמי התפוח הירוק החמצמץ ומעניק למשקה את ניחוחות וטעמי התפוח הירוק החמצמץ והרענן. אחד היותר טובים בז'אנר שלו לטעמי. להגיש בצ'ייסרים, עם קרח או כמרכיב בקוקטיילים, וכמובן בקוקטייל אפל מרטיני.    

סטולי תפוח - בקבוק
סטולי תפוח - בקבוק
סטוליצ'ניה תפוח

סטוליצ'ניה תפוח (Stoli Gala Apple) היא עוד מותג מסדרת סטולי בטעמים, והפעם מתובלת הוודקה בתפוחים מזן גאלה. ניחוחות תפוחי עץ אדומים ורמזים של פירות הדר רעננים, ובפה מתיקות טבעית של פירות טריים, תפוחים ואגסים. להגיש בצ'ייסרים קפואים או כמרכיב בקוקטיילים, עם מיץ תפוחים, ג'ינג'ר אייל ועוד.

 

וודקה תיאו תפוח - בקבוק
וודקה תיאו תפוח - בקבוק
וודקה תיאו תפוח הוודקה הקרויה על שם האחים וינסנט ותיאו ואן גוך מיוצרת באותה מזקקת ואן גוך שמייצרת את מגוון הטעמים הרחב והמוכר. לוודקה תיאו תפוח (Vince N' Theo Red Apple) ניחוח וטעם רענן של תפוח אדום טרי, והיא מתקתקה, חלקה ודי עדינה. היא נתונה בבקבוק צבעוני ומצויר כמו יתר אחיה ותהווה תוספת נאה כמרכיב בקוקטיילים רבים.    

וודקה סובייסקי תפוח - בקבוק
וודקה סובייסקי תפוח - בקבוק
סובייסקי תפוח

סובייסקי תפוח הוא מותג וודקה פולני שנוצר על שם יאן סובייסקי - מלך פולין ומפקד צבאה, שזכה לתהילה באירופה עקב ניצחונו על הטורקים. וודקה סובייסקי מיוצרת משיפון זהוב ומי מעיינות צלולים, והפעם בשילוב עם שמנים ארומאטיים טבעיים וטעמי תפוח. להגיש נקי או כמרכיב בקוקטיילים.

  באד אפל ה'באד אפל' (Bad Apfel) - 'אמבטיית תפוחים' בשפת המקור - הוא משקה שלא קל להיתקל בו. מדובר בעצם בשנאפס תפוחים מוצלח וארומטי מאוד. ה'באד אפל' אמנם מתוק למדי, אך בהחלט אפשרי אם הוא מוגש קפוא או כמרכיב בקוקטיילים.     הכל בגלל מסמר...

קוקטייל ראסטי נייל אווירה - צילום מיכל רביבו
קוקטייל ראסטי נייל אווירה - צילום מיכל רביבו
האגדה מספרת כי מקור השם ראסטי נייל (Rusty Nail) שפירושו 'מסמר חלוד' נעוץ אי-שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת בכפר סקוטי קטן הנקרא קרמונוק. בכפר גר בחור קשה-יום ששמו ג'ון רסדייל, שאהב מאוד להטביע את יגונו בוויסקי, אך לא תמיד היתה ידו משגת לכך. החסכנות הסקוטית הביאה את הבחור לרקוח וויסקי בעצמו, שאותו יישן כנדרש בחבית עץ שבנה במו ידיו מקורות של עץ אלון. כשטעמו אנשי הכפר את הוויסקי החדש, שבטעמו הזכיר חלודה, הם עיקמו את פרצופם. ג'ון, שלא התכוון לבזבז את כספו לריק, הוסיף לוויסקי דרמבויי (ליקר דבש סקוטי) ופתר את בעיית הטעם. כשנגמר הוויסקי בחבית, גילה המזקק שלנו ששכח בזמן הבנייה מסמר חלוד בתוך החבית...   קוקטייל ראסטי ניילמה צריכים (לכוס נמוכה אחת)?60 מ"ל וויסקי 30 מ"ל ליקר דרמבויי 2 קוביות קרח פלח לימון - לקישוט   מה עושים?מוזגים לכוס עם קרח את כל המרכיבים, מערבבים בעדינות ומקשטים בפלח לימון.* הקוקטייל והצילום מתוך הספר 'שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים' מאת מירה איתן, הוצאת LunchBox. צלמת: מיכל רביבו. להשיג בחנויות הספרים ובאתר mira-eitan.co.il