לבן זה האדום החדש וסוף-סוף מרגישים את גל הרעננות הזה שוטף אותנו. יוסי בוזנח עם 12 יינות לבנים שכדאי לעשות אתם את החג...

תקופת הפסח היא התקופה החשובה ביותר לענף היין ועבור צרכני היין בעולם היהודי. חג הפסח הוא חג בו מצווים אנו על שתיית יין, ארבע כוסות לאדם, מה שהופך את היין לא רק לחלק חשוב ממבנה הטקס של ליל הסדר, אלא לחלק בלתי נפרד מאווירת החג והאוכל שסביבו. עם השנים נוצר גל מכירות יין לפסח, גל המהווה יותר משליש ממכירות היין השנתיות של היקבים בארץ. ואם מוסיפים לזה את היין במשתה הפורים לפני הפסח וזלילות יום העצמאות מעט לאחריו, הרי שמדובר בכמות המהווה קרוב למחצית מכלל צריכת היין המיוצר בארץ במשך תקופה של פחות מחודשיים.

קרוב למחצית מכלל היין המיוצר בארץ נצרך במשך תקופה של פחות מחודשיים... (צילומים: יח"צ)
קרוב למחצית מכלל היין המיוצר בארץ נצרך במשך תקופה של פחות מחודשיים... (צילומים: יח"צ)
קרוב למחצית מכלל היין המיוצר בארץ נצרך במשך תקופה של פחות מחודשיים... (צילומים: יח"צ) השנה האחרונה לא הטיבה עם יקבי ישראל, כמו שלא הטיבה עם כלל העסקים בישראל. מיתון, מלחמה ושאר צרות, הפכו את שנת 2014 ותחילת שנת 2015 לאיטיות מהצפוי, ולכך נוספה לתעשיית היין בארץ העובדה שהשנה היא שנת שמיטה, ואויייייייייייי - השמחה רבה. בהתחשב בכך, החלטתי השנה להמליץ על יינות לחג שישמרו על שלושה מאפיינים:  

יין ישראלי

שנה לא קלה עברה על המשק הישראלי, ויקבי ישראל ספגו יחד אתנו לא מעט מהלומות. חלקן כאן בארץ, עם ההאטה במכירות רשתות השיווק, הקשיים שנקלעו אליהן מסעדות רבות והתנגדויות בשווקי היצוא. חלקן עקב צוק איתן, חלקן מסיבות כלכליות בעולם וחלק בגלל החיים עצמם, ובשנה הבאה גם השמיטה תוסיף את משקלה. ייצור יין הוא מלאכה מורכבת, הנעשית פעם בשנה. אפשר לייצר בירה בעשרה מחזורים שנתיים ולהגדיל או להקטין את נפח הייצור על-פי החלטת המבשלה, אך ביין אין זה כך. שטח הכרמים נתון ועל היקב לקבוע את נפח הייצור לשנה הקרובה בבת אחת. במידה וקיצץ בייצור עלול היקב למצוא את עצמו בצרות ובמידה ויסבול ממלאים עודפים, הרי שהצרות תהיינה כפולות. יין הוא מוצר המשלב חקלאות, דהיינו חיבור ישיר אל הקרקע, תעשייה, היקב ותהליך הייצור, וחשוב לא פחות - הוא המאפיין התרבותי, האישי והנגיעה האומנותית של כל יינן, ההופכים כל יין לשונה ומיוחד ומבדלים אותו משאר היינות בעולם. אז לפסח - חג היין הישראלי, בואו נפרגן ונשתה ישראלי.  

לבן

אז אם לא שמתם לב, לבן זה האדום החדש וסוף-סוף מרגישים את גל הרעננות הזה שוטף אותנו. הוא היה כאן לפני כעשרים שנה, אך הפרדוקס הצרפתי והאופנה שהכתיבה שמיין לבן עולים לאדום, הורידו כאן את חלקם של היינות הלבנים במהלך שנות התשעים, ועכשיו אנו חוזרים ומגלים את הלבן הלבן הזה. פתאום נזכרנו שהטמפרטורה שלנו בחורף דומה לזו של בריטניה בקיץ, שחם כאן, שהגוף זקוק לקרירות מרעננת, שהאוכל כאן מתובל ודומיננטי, שהחיים בשכונה הזו משתגעים בקצב בלתי אפשרי, ורק דבר אחד יכול לשפר את המצב - בירה קרה! סתאאאם. יין לבן דק וכייפי. ומשמח שגם היקבים שלנו מבינים את זה, הם איפקו את היינות, ריסנו את אחוז האלכוהול, הרחיקו את חביות האלון והחלו מספקים לנו יין לבן, צעיר, קל לשתייה, קר ומרענן וטעים עד מאד.  

מחיר

יין הוא חיה מוזרה. באותו מקום אפשר לקנות שני בקבוקים בחמישים שקל, בחמש מאות שקל וגם בחמשת אלפים. וזה קצת מבלבל. אז דעו לכם שבכל העולם שותים יין לא יקר. ממוצע הקנייה האירופאי מראה כי מעל 90% מהיין שנמכר באירופה, לא עובר מחיר מדף של עשרה יורו. מחיר היינות משקף עלות ייצור, מוניטין, ביקוש והיצע, פוטנציאל השבחה ועוד. אך כעת, בתקופת החג, כאשר תשעה מתוך עשרה בקבוקים שיירכשו לא יאריכו ימים יותר משבועיים, בואו נשתה בהנאה אך במחיר נמוך. כן, אפשר להביא לאבא העורך-דין של החברה יין אדום עתיר רושם ורב מחיר בתור שי לחג, אך לשתייה, הביאו שישה בקבוקים של יין לבן קליל, שיעלו פחות מהאחד ההוא. שתו אותם צוננים, עם קרח, על סודה ובכל דרך משמחת אחרת שעולה בדעתכם. אני הייתי מאד שמח לו היו כאן יותר יינות פשוטים במארזים גדולים, כאלה של שלושה ליטר, שיושבים על השיש במטבח כמו התמי 4, למלא כוס קרח ולמזוג לתוכה יין לבן וריחני. בישראל זה כמעט ולא קיים עקב ההססנות של היצרנים, ואני קורא ליקבים למהר ולעשות כך ויפה שנה אחת קודם. כאשר מסתכלים על השנה הקודמת וזו שהתחילה לנו, הרי שהנתונים לא ממש מעודדים: יקר כאן ולא קל, ונטל אחזקת המדינה המכונה ישראל מכביד יותר ויותר משנה לשנה. אבל זו לא צריכה להיות סיבה לוותר על יין כייפי בחג הפסח וחגיגות יום העצמאות. יש לנו לא מעט יינות משמחים במחיר שלא יעבור את ה-50 שקל ללקוח בחנות או בסופר. מרביתם לא יעברו בתקופת החג מחיר של 40 שקל וישמחו את ליבנו. בחרתי עבורנו ארגז יינות לתקופת החגים שמחירו הכולל אינו מגיע לחמש מאות שקלים, ובישראל של שנת 2015, זהו הישג לא מבוטל.  

ירדן סוביניון בלאן – יקב רמת הגולן.
ירדן סוביניון בלאן – יקב רמת הגולן.
יקב רמת הגולן, סוביניון בלאן ירדן במשך רוב השנה הוא נושק ל-50 שקל, ולפני הפסח ניתן למצוא אותו גם בקרבת ה-40 שקל. לבן, יבש ומשובח, כל כולו אומר פרי ססגוני ורעננות. יש בו מתיקות נעימה שהופכת אותו לאפריטיף מעולה, אך גם חמיצות מרעננת שדורשת אוכל. אפשר בקלות להישאר אתו לאורך כל הסדר.        
סוביניון בלאן טרה, טפרברג
סוביניון בלאן טרה, טפרברג
טפרברג, סוביניון בלאן טרה
כיף של יין, דק, חמצמץ ומלא חן. יין שילווה כל מנה בצניעות מאופקת. לא תשימו לב שנגמר הבקבוק ומיד תרוצו למקרר להביא עוד אחד. 45 שקל.          
רכס לבן – יקב כרמל
רכס לבן – יקב כרמל
יקב כרמל, רכס לבן
איזה יין, תמורה יוצאת מן הכלל למחיר. בימות השנה הוא עולה כ-40 שקל, בחג תמצאו אותו בלי בעיה בשורת השלושה במאה. קחו אותם, הוא ישמח אתכם כל הזמן, והוא יין אוכל יוצא מן הכלל.          
ריזלינג שחר אדמה, תבור
ריזלינג שחר אדמה, תבור
יקב תבור, שחר, ריזלינג, אדמה
כן, אני יודע, הוא גרוש מעל התקציב, אבל שווה את המאמץ. אעז ואומר שזה היין החדש הטעים והכי שובה לב שטעמתי השנה. ומצאתי לי דרך נפלאה לבלות אתו: הרבה קרח, כוס מלאה וזה תענוג גדול. זו תהיה הפעם הראשונה שלא תרצו שהסדר יגמר. 70 שקל.        
שרדונה, הר, יקב תבור
שרדונה, הר, יקב תבור
יקב תבור, שרדונה, הר רוצים יין שעולה פחות משלושים שקל, שאוהבי היין יהנהנו באישור ושהדודה שלא שותה שום דבר שאינו מתוק, תתרצה תוך שנייה? זה היין. שרדונה מודרני וכייפי, פשוט, קל לשתייה, עם מתיקות מלאת פרי וריח מושך ומפתה.          
יסמין לבן, רקנאטי
יסמין לבן, רקנאטי
רקנאטי, יסמין לבן
הוא מיוצר משילוב של שרדונה וסוביניון בלאן, פריך וכמעט מתפצח בפה. יין מקסים שיודע להיות שמח ולא מחייב ויודע גם לקבל ארשת רצינית ולהתאים את עצמו נהדר לאוכל. המון יין במעט כסף. יופי של תמורה. 39 שקל.          
שרדונה בין, בנימינה
שרדונה בין, בנימינה
בנימינה, שרדונה, בין
שרדונה נקי ומדויק, הפתעה נהדרת מבית בנימינה. הוא לימוני-תפוחי, מלא טעם ובעל סיומת מרעננת ומלאת חיים. יין אוכל מצוין שישמח גם להפוך לשפריץ מחייה נפשות. 35 שקל.          
הרי גליל ויונייה 2013
הרי גליל ויונייה 2013
יקב הרי גליל, ויונייה
ויונייה תמיד מזכיר לי סל של פירות יבשים, משמש, קליפות תפוזים מסוכרות ודבשיות. אלטרנטיבה ידענית ואיכותית לשרדונה. יין מרשים במחיר נפלא. 40 שקל.            
דלתון כנען לבן
דלתון כנען לבן
יקב דלתון, כנען לבן
חצי יבש, מן שילוב מתוזמן ומאד טעים של שרדונה, סוביניון בלאן וריזלינג. המתיקות לא מכבידה ביין הזה - הוא נעים, זורם ויתאים בצורה נפלאה לאלה שמחפשים את המתיקות בלי הסיומת המעיקה וחסרת החיים שאופיינית לרוב היינות בקבוצה זו. קניה מעולה. 44 שקל.        
גוורצטרמינר רזרב ברקן
גוורצטרמינר רזרב ברקן
יקבי ברקן, גוורצטרמינר רזרב הוא מבושם ומוסקטי בריח, יבש בטעמו ועם זאת מתיקות הפרי עוטפת אותו מכל כיוון. אני לא חסיד גדול של גוורצטרמינרים, אבל לז'אנר הוא יופי של יין ביופי של מחיר. 40 שקל.        
קולומבאר – יקב מוני
קולומבאר – יקב מוני
יקב מוני, קולומבאר דק, ארומטי וקסום, יין כייפי ורב חן. מהנה עד מאד לשתייה, בעל חמיצות קלילה שהופכת אותו למים חיים ומלאי קסם. תענוג קיצי. 39 שקל.          
.      הר חרמון מוסקטו, רמת הגולן
. הר חרמון מוסקטו, רמת הגולן
יקב רמת הגולן, הר חרמון מוסקטו מה לעשות, יש כאלה שלא אוהבים יין ולא חשוב איזה יין, אז זו התשובה המנצחת. המוסקטו הוא באמצע הדרך בין יין לתירוש קופצני. מועט אלכוהול, מתקתק וחינני. לא לוקח את עצמו ברצינות והוא אלטרנטיבה נהדרת למשקה קל, לתירוש וליין. 33 שקל, וראיתי אותו גם בפחות מ-30.