פסטיבל היין במטה יהודה הוא אחד מאותם אירועי יין שדווקא כן מעניקים למבקרים משהו נוסף מלבד כוס ריקה שאותה הם יכולים למלא ללא הגבלה...

אופנות באות והולכות אבל איך שלא תסתכלו על זה פסטיבלי היין הם כאן כדי להישאר. וכמו בכל טרנד חדש שנכנס לאופנה, כל אחד צריך להסתכל לפעמים במראה כדי להבין אם הוא אוהב את מה שהוא עושה, או רק נכנע לתכתיבים חברתיים. ואכן בכל פינה בארץ וכמעט בכל חודש מתקיים בארץ פסטיבל יין, כזה או אחר. לחלק מהאירועים הללו יש גם ערך מוסף, כמו זה שמדרבן את הקהל המקומי לצרוך יותר יינות לבנים, למשל, או כזה שמבקש לכבד זן ענבים מסוים ומתמקד רק בו. אז גם אם לא צורכים כאן מספיק יין (לפי מדדי ה-OECD וכו' וכו'), אפשר לפחות להתנחם בכך שפסטיבלי היין גדושים במבקרים צמאים. פסטיבל היין במטה יהודה המתקיים זו הפעם ה-19 ברציפות, הוא אחד מאותם אירועי יין המעניקים למבקרים בהם גם ערך מוסף.

מטה יהודה - חפשו את הסיפורים של האנשים שמאחורי היקבים שמוסיפים רומנטיקה ליין...(צילום: דוד סילברמן, רז אטיאס)
מטה יהודה - חפשו את הסיפורים של האנשים שמאחורי היקבים שמוסיפים רומנטיקה ליין...(צילום: דוד סילברמן, רז אטיאס)
חפשו את הסיפורים של האנשים שמאחורי היקבים שמוסיפים רומנטיקה ליין...(צילום: דוד סילברמן, רז אטיאס)

מי שמגיע לפסטיבל היין במטה יהודה מקבל גם שיעור קצר באזוריות יין, ואף יכול להשוות בערב אחד בין מרכולתם של יקבים שכנים שעובדים זה לצד זה ומפיקים יין תחת תנאי גידול דומים ככל האפשר זה לזה. הרוח הנושבת במטה יהודה דוחפת לאיטה חבורה של ייננים להתאגד בשום שכל תחת קורת גג אחת, בשם הטרואר, באופן שמשרת את כולם, בחקלאות, בתיירות בתרבות ובעולם היין. אם תשאלו אותי, מרבית פסטיבלי יין משרתים בעיקר את היקבים הקטנים שאת בקבוקיהם לא תמיד אפשר למצוא בחנויות היין. לא כל שכן, את הסיפורים הקטנים והמעניינים של האנשים שמאחורי היקבים שמוסיפים קורטוב של רומנטיקה ליין.

פסטיבל היין במטה יהודה
פסטיבל היין במטה יהודה

בצעד חריג, התאחדו השנה יקבי מטה יהודה עם משפחת שקד, בעלי רשת חנויות "דרך היין" לטעימה מצומצמת שהתקיימה באחת מחנויות הרשת בתל-אביב, ובה טעמנו מהיינות אשר יימזגו בפסטיבל. לצד השמות הגדולים כמו ה'גראנד וין' של יקב 'קסטל', 'שורש אדום' של יקב 'צרעה', האדומים היציבים של יקב 'פלם' והלבנים המשגעים של יקב 'ספרה', נחבאות לא מעט הפתעות מיקבים קטנים יותר, או קצת פחות מוכרים.

יינות רבים וטובים מיקבי האזור יימזגו בפסטיבל היין של מטה יהודה, בין היקבים המשתתפים בפסטיבל: יקב יפו, יקב רוגלית, יקב קלע דוד, יקב עמק האלה, משק יין הנס שטרנבך, יקב לה טרה פרומסה, יקב נבו, יקב רמ"א, יקב סוסון ים, יקב רביב, יקב קטלב, יקב ספרה, יקב צפרירים, יקב שריגים, יקב עגור, יקב מטלר, יקב הדר, יקב קסטל, יקב אהרונוף, יקב מצודה, יקב יהודה, יקב ענתות, יקב צובה, יקב גיזו, יקב נבות, יקב כרם ברק, יקב שורק, יקב ברבדו, יקב טפרברג, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם, יקב קדמא ויקב שמשון ודלילה.

לא לפחד להידחף

בין הבקבוקים שלא כדאי לפספס, גם אם זה אומר שתצטרכו קצת להידחף בין ההמון: יקב 'ספרה' משיק לראשונה את 'White Signature 2016'. הרכב הענבים המשתנה מדי בציר עומד על 75% סמיון ו-25% שרדונה ששהו 11 חודשים בחביות עץ שמרביתן משומשות. יין מיוחד וכבד יחסית, אך כזה הבורח מתבניות השעמום. גם יקב 'סוסון ים' משיק לראשונה את 'האחים רייט 2016' - בלנד של 70% סוביניון בלאן ו-30% שנין בלאן. יין מעט מתקתק (אוף-דריי) שנולד בטעות בבציר 2011 עם תסיסה שנתקעה, וכעת ממשיך בגרסה משופרת שתמשיך להיכלל ברפרטואר היינות של היקב בשנים הבאות. בלנד מעניין וחצוף שאולי ישבור את מסורת הגוורצטרמינר שנתקעה כאן יותר מדי זמן. ואם אתם כבר שם, אל תוותרו גם על יין ה'קונואז' האדום.

קובי שקד
קובי שקד

קובי שקד, המנהל המסחרי של רשת חנויות 'דרך היין', אמר בפתח הטעימה כי "רשת דרך היין רואה עצמה כגוף המקדם את תרבות היין בארץ, ולא רק כחנות שמספקת יין לצרכן. ולראייה, בטעימה שארגנו היום הזמנו ייננים מיקבים שלא עובדים עם הרשת כדי לקדם ולתמוך בפסטיבל. אזור מטה יהודה הנו מופת של התנהלות נכונה, של טרואר, מסורת ושילוב כוחות ראוי לציון".

ערן אוחנה, ראש מחלקת תיירות במועצה אזורית מטה יהודה והאחראי על האירוע, ציין ש"הפסטיבל הינו רק נקודת שיא להתנהלות שמתרחשת לאורך כל השנה. לא חייבים פסטיבלים כדי ליהנות מיינות האזור הפותח את שעריו למבקרים בכל זמן".

כאמור, יריית הפתיחה לפסטיבל היין של מטה יהודה תתקיים ביום חמישי ה-2 בנובמבר, בערב חגיגי הפתוח לקהל הרחב ובו יציגו את מיטב יינותיהם 34 יקבים מהאזור. במהלך סופי-השבוע שלאחר מכן, יתקיימו סיורים מודרכים המשלבים בין אתרי מורשת כמו מנזר השתקנים בלטרון, אנדרטת אלכסנדרוני, דרך הפסלים וכנסיית דיר רפאת, ובין ביקורים רוויים באלכוהול ונשנושים ביקבים הסמוכים.

פסטיבל היין של מטה יהודה. בסופי השבוע שבין ה-3-25 בנובמבר. פרטים נוספים במחלקת התיירות מטה יהודה: 8108*, באתר: ,www.tour-yehuda.org.il ובעמוד הפייסבוק 'הלב הירוק תיירות מטה יהודה'