טל חוטינר הרחיק עד יפן כדי להשתתף בהשקת יינות כרם 'בראון' של יקב רמת-הגולן, אבל רק אחרי שטעם יינות יפניים, הוא הבין למה גם הם מעדיפים יינות זרים...

די מצחיק לפגוש יפני חובב יין. כמו כל דבר אצלם, היפנים לוקחים הכל כל-כך ברצינות שאתה מרגיש נבוך עם החפיפניקיות הישראלית הידועה. יפן אני כאן. הגעתי כדי לחזות בפלא שנקרא השקת 'ירדן סינגל ויניארד בראון' של יקב רמת-הגולן ביפן, לפני כל שאר העולם, כולל ישראל. בשני בבוקר עלינו על מדי א' ונסענו שעתיים מחוץ לטוקיו לכיוון הר הפוג'י סאן המפורסם והאזור הכללי שנקרא ימנאשי. אבל לפני כן הגענו אל יקב קטנטן בשם 'פוג'י סאן ווינרי' שמייצר, בגדול, שני סוגי יין, אחד לבן והשני לבן מבעבע, שניהם מזן מקומי בשם 'קאושו'. טעמנו קצת מהיינות והבנו למה היפנים כל-כך טובים בייבוא יין משאר ארצות העולם.

כ-70% מתוך 900 אלף דולר ייצוא של יין ישראלי לשוק של יפן, מגיע מיקב רמת-הגולן... (צילום: טל חוטינר, יח"צ)
כ-70% מתוך 900 אלף דולר ייצוא של יין ישראלי לשוק של יפן, מגיע מיקב רמת-הגולן... (צילום: טל חוטינר, יח"צ)
כ-70% מתוך 900 אלף דולר ייצוא של יין ישראלי ליפן, מגיע מיקב רמת-הגולן...  (צילומים: טל חוטינר, יח"צ)

היינות שטעמנו היו בעלי חומציות גבוהה, לא מאוזנים וחסרים די הרבה ארומה ואופי. משיחה עם הייננים המקומיים אפשר היה להבין שהאקלים פשוט הורג אותם. קודם חום ואז במהלך ההבשלה גשם, אחר-כך בציר מהיר של 10 ימים גג, כי אז בא טייפון, ואם זה לא מספיק – אחר-כך מגיע שלג.

הראשון בייצוא

יקב רמת-הגולן
יקב רמת-הגולן
אחרי כל זה אפשר להבין למה באותו ערב התקבצו נכבדי האזור במסעדה מסורתית מקומית ומכובדת מאוד לארוחה עם ויקטור שונפלד, יינן יקב רמת-הגולן, ששיאה היה השקת שלושת יינות כרם בראון החדשים של יקב רמת-הגולן.

יקב רמת-הגולן מייצא את יינותיו ליפן מסוף שנות ה-90 כאשר את הקשר הראשוני בין היקב ליפנים יצר מנהל הייצוא דאז אדם מונטיפיורי. אבל גם היבואן הוא אקזמפלר. מדובר באיש בשנות ה-60 לחייו בשם ארני זינגר, יהודי אמריקאי, שחי כבר עשרות שנים ביפן לאחר שאביו הגיע לשם אי-שם בשנות ה-50 ושימש כמושל צבאי ביפן של אחרי מלחמת העולם השנייה.

'מילזיים', החברה של זינגר, מייבאת ליפן כבר שנים רבות יין מ-180 יקבים ברחבי העולם והיא מתמחה בשוק המאוד יוקרתי של יפן הכולל מלונות פאר, מסעדות יוקרתיות, ברי יין, חנויות מתמחות ואספנים פרטיים. אולי בגלל האהבה הפרטית שלו, יקב רמת-הגולן הוא היקב הנמכר ביותר בפורטפוליו של החברה. אגב, כ-70% מתוך 900 אלף דולר ייצוא של יין ישראלי ליפן, מגיע מיקב רמת-הגולן.

כשהיפנים משתחררים

יקב רמת-הגולן
יקב רמת-הגולן
הערב כלל תפריט לא מובן לחלוטין שנאכל בשקט על-ידי עשרים ומשהו איש שסעדו כשהם בגרביים. כל מקבץ מנות הותאם לאחד מיינות היקב, בעוד ויקטור שונפלד מציג את היין באנגלית, וארני מיודענו מתרגם ליפנית. כל מנה וכל כוס שנמזגה שחררו קצת את היפנים, והווליום התחיל לעלות גם מצד הסנטור והכומר. ואז התחילה התכונה וההתרגשות לקראת שיא הערב: "אנשי יפן, אתם הראשונים בעולם שעומדים לטעום את היין", והיפנים עפו באוויר מרוב גאווה.

אז מה זה כרם 'בראון'? כרם 'בראון' ניטע בשנת 2009 למרגלות הר הגעש הכבוי 'בראון' על אדמה מנוקזת היטב המורכבת מטוף ובזלת. הכרם ניטע בגובה של 1040 מטר מעל פני הים, משתילים משובחים מהמשתלה החדשה של היקב. בשנים הבאות אפשר היה לעקוב אחר האיכות הייחודית והרציפה של כרם זה שהפך להיות, וכפי הנראה גם יהפוך להיות, אחד מכרמי הדגל של היקב.

בציר 2013 התאפיין בחורף מוקדם וגשום מאוד, אחריו אביב חם יחסית וחודשי קיץ קרירים יחסית ללא טמפרטורות קיצוניות לשום כיוון, הביאו להבשלה מדויקת ולבציר שהסתיים בזמן בסוף אוקטובר. השילוב בין הכרם הייחודי לבין שנת הבציר הביאו את היקב להוציא לראשונה מהדורה ייחודית של 'ירדן' מכרם יחידני, 'בראון', כשבמהדורה זו שלושה יינות.

שלישיית בראון

יקב רמת-הגולן
יקב רמת-הגולן
ירדן קברנה סוביניון כרם בראון 2013: קברנה קלאסי ועוצמתי, עדיין קצת סגור, שהתיישן 18 חודשים בחביות אלון צרפתי ומציג ניחוחות של שזיף בשל יחד עם עשבוניות קלה, עישון או קלייה, והרבה גוף עם הרגשת פה חמה וסיומת ארוכה מאוד. היין ילך וישתפר במשך השנים הקרובות. מחיר: כ-235 ₪.

ירדן סירה כרם בראון 2013: היין הזה התיישן גם הוא 18 חודשים באלון צרפתי ומציג ניחוחות נקיים מאוד של בישום סיגליות, פרי יער כהה ממש, יחד עם אדמת יער טחובה ואפילו משהו בשרני ומתובל. זהו יין עשיר ומלא גוף, שכמו הקברנה ימשיך אף הוא להשתבח בבקבוק בשנים הקרובות. מחיר: 190 ₪.

ירדן כרם בראון 2013: בלנד של שלושה זני ענבים שגדלים בכרם ועורבבו ביין זה לפי אחוז נטיעתם בכרם, 30% מכל זן. אגב, עצם הוצאת בלנד בסדרה זו של היקב היא אירוע נדיר בפני עצמו. היין התיישן 18 חודשים בחביות אלון צרפתי והתוצאה היא המשובחת, לדעתי, בסדרה זו. יין קריר בהרגשה, עם ניחוחות פרי שחור יחד עם עישון עדין ומתקתק, עשבי תבלין, עלי אקליפטוס ואפילו משהו ממשפחת הקפה. ליין סיומת נהדרת, ובכלל הוא משתפר בכוס בכל רגע. הוא גם הוא ילך וישתפר עם הזמן, אבל מפתיע ונהדר כבר עכשיו. מחיר: 285 ₪.

חזרה למלון הגענו לאחר עוד שעתיים נסיעה, ממש כדי לראות את הבר של המלון עם עשרות סוגי הוויסקי נסגר לנו מול העיניים...