יקב 'ירושלים' השיק את סדרת 'היובל' - סדרת יינות שנוצרה לרגל 50 שנה לאיחוד העיר, במה שנראה כמו הקילומטר הראשון במסע של היינן סם סורוקה ביקב...

יקב 'ירושלים' אינו מוכר למרבית חובבי היין בישראל כיקב איכותי במיוחד: במשך שנים רבות זוהתה תוצרת היקב עם תירוש, או עם יינות שולחניים זולים, אבל בשנתיים האחרונות נדמה שמסתמן טוויסט קטן בעלילה: סם סורוקה הוותיק והמוערך מונה ליינן הראשי של היקב, ארז וינר, אחרי שנים ארוכות במדים, הפך למנכ"ל והיקב נמצא בתנופה של התחדשות, כולל שיפוצים נרחבים ורכישת ציוד מתקדם – כיאה ליקב שרוצה לעשות צעד גדול קדימה. בשבוע שעבר השיק היקב את "סדרת היובל' - סדרת יינות שנוצרה לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים.

סדרת היובל - טביעת האצבע של היינן סם סורוקה כבר מחלחלת גם ליינות האדומים הוותיקים... (צילומים: יח"צ, ששון תירם)
סדרת היובל - טביעת האצבע של היינן סם סורוקה כבר מחלחלת גם ליינות האדומים הוותיקים... (צילומים: יח"צ, ששון תירם)
טביעת האצבע של היינן סם סורוקה כבר מחלחלת גם ליינות האדומים הוותיקים... (צילומים: יח"צ, ששון תירם)

רבות כבר דובר, גם כאן בסנהדרינק, על הצעדים המרשימים שעשו בשנים האחרונות יקבים שנחשבו תמיד ל"דתיים". החלוץ לפני המחנה היה ונותר כמובן יקב 'טפרברג' שמזיהוי עם יין-הקידוש 'אפרת', הפך למותג שמזוהה עם כמה מהיינות המפתיעים ביותר על המדף. גם יקב 'ירושלים' מבקש ללכת בדרך הזאת, אם כי בקצב שלו.

במלון-יין כבר הייתם?

יקב ירושלים
יקב ירושלים
אחד הצעדים הראשונים שעושה היקב הוא בשיתוף-הפעולה עם מלון 'פרימה פארק' הירושלמי, מלון בדרגת ארבעה כוכבים ברחוב וילנאי (בכניסה לעיר, לא להתבלבל עם 'פרימה המלכים' שבמרכזה). מדובר במלון פונקציונלי שמשמש בעיקר תיירים, אך גם ישראלים המחפשים מקום לבלות בו חופשה ירושלמית במחיר שפוי.

בחודשים האחרונים עמל צוות 'פרימה פארק' במיתוג המלון כמלון-יין: בלי הרבה טקסים ובלי בקבוקים באלפי שקלים, אלא פשוט מלון שמציע חלל נעים לשתות בו יין ישראלי עם כל ההקפדה על הנהלים החשובים אף למחמירים שבין שומרי-הכשרות, כמו, למשל, חליצה רק בידי יהודי שומר שבת ועוד.

בהקשר הזה צריך לומר מילה על הציבור הדתי והחרדי: מדובר בפלח השוק הגדל ביותר בקרב צרכני היין הישראלי. ציבור סקרן, נכון ללמוד, קשוב וצמא לא רק ליין אלא גם לסיפורים שחובבי יין וותיקים יותר כבר שבעו מהם. בר-היין הנאה אינו מוגבל, כמובן, רק לשומרי כשרות, אבל הוא בהחלט מספק עבורם פתרון לצורך שאולי לא מקבל מענה מספיק אפילו במקומות שנחשבים לכשרים.

המסע התחיל ברגל ימין

יקב ירושלים
יקב ירושלים
באווירה שכזאת היתה ההשקה של יינות סדרת היובל שנוצרה לרגל 50 שנה לאיחוד ירושלים של היקב, שונה מאוד מאשר השקות היין שרוב חובבי-היין מכירים: סגן ראש-העיר ברך, ארז וינר אמר כמה מילים בדבר תהליך ההתחדשות ביקב ואמר בשבחו של סם, והאחרון הסביר מעט על יינות הסדרה החדשה בעברית החיננית שלו בסגנון טל ברודי. ואיך היין, אתם שואלים? ובכן, במילה אחת: אחלה.

ועכשיו בקצת יותר מילים: יהיה זה עוול לשפוט את הסדרות החדשות של יקב 'ירושלים' לפי אמות מידה מחמירות. ביינות הלבנים מורגשת טביעת האצבע של סורוקה שכבר מחלחלת גם ליינות האדומים הוותיקים. אבל בינתיים בהחלט כבר אפשר לשבץ את יינות 'סדרת היובל'  בקטגוריית ה"ואליו פור מאני", כלומר, יינות לא יקרים שנותנים תמורה טובה ביחס למחירם: הקילומטר הראשון במסע המשותף של סם סורוקה ויקב 'ירושלים', בהחלט התחיל ברגל ימין.