חברי מועצת סנהדרינק סוגרים חשבון עם השנה שהיתה:

אחת המגמות הבולטות בשנה החולפת היתה התפתחות תחום החנויות המתמחות. מסתבר שרפורמת המס שפתחה את התיאבון לשחקנים חדשים בענף, הביאה בתגובה לצמיחה והתרחבות של הוותיקים. טל חוטינר לא נופל ברשת

אחת המגמות שהתעצמו השנה היתה התפתחות תחום החנויות המתמחות. רפורמת המס שנפלה עלינו בשנה שעברה גרמה, כמו שכולנו יודעים, לשני דברים עיקריים, עליית המחירים של המשקאות הזולים וירידת מחיריהם של המוצרים היקרים מאוד. המס שהפך נומינלי אומר היום שעלינו לשלם 106 שקל על כמות של ליטר בחוזק של 100% אלכוהול. כלומר, על בקבוק וויסקי או ערק של 40% אלכוהול בתכולה נורמלית של 750 מ"ל היבואן, יצרן, לקוח משלם 31.5 שקל מס עוד לפני עלות או רווח.

חלק מפריחת החנויות נולדה מכניסה של גורמים לא צדיקים לענף (צילום: יח"צ)
חלק מפריחת החנויות נולדה מכניסה של גורמים לא צדיקים לענף (צילום: יח"צ)
"לטעמי, החנות שמאפשרת ללקוח ליהנות משני העולמות בצורה הטובה ביותר היא סניף הדגל של דרך היין שבדרך השלום" (צילום: יח"צ) חוק זה יצר קפיצת מחיר של מוצר כמו ערק אשקלון שפעם עלה פחות ממה שכיום משלמים עליו רק מס... מצד שני, סוגי וויסקי או מוצרים יקרים אחרים ירדו במחיר לכיוון שפתאום אפשר כבר לקנות אותם הביתה. כל הסיפור הזה גרם לפריחת שוק החנויות המתמחות לאלכוהול ויין כשפתאום צצו ועלו סוגים שונים של חנויות - מחנויות עירוניות קטנות כמו רשת יין בעיר או חנויות יקרות שמתמקדות בקהל ה"צרפתי" שמתרבה בקיץ ועד "סופרים" ענקיים שמוכרים כל סוג אפשרי של אלכוהול. "בנא משקאות" פתחה השנה מספר לא מבוטל של חנויות ענק וכיום מונה הרשת 10 סניפים שהגיעו גם למקומות כמו נתיבות ועפולה. כל אחד מהסניפים האלו נראה כמו סופרמרקט ענק של כל טוב אלכוהול ויין והשאלה הנשאלת היא רק איך ממלאים סניפים כאלו ענקיים בעיר כמו נתיבות. יין בעיר הגיעה השנה ל-25 סניפים שמוכרים גם סיגריות ועוד אי-אילו דברים נלווים לאלכוהול, גם כאן התרחבה הרשת לאזורים כמו חדרה, טבריה והכפרים שמריהו ויסיף. גם משפחות ותיקות בענף המשקאות כמו חינאווי ומשקאות הטורקי מפתח-תקווה התרחבו השנה ופתחו או שיפצו סניפים קיימים. כך גם בית היין מרחוב עליה בתל-אביב או שר המשקאות שגם פתח בר צמוד לחנות ברמת-גן. בקיצור, לאן שלא נסתכל נראה חנות אלכוהול במחירים מכל הרמות ובמבצעים שונים ומשונים. לטענת חלק מהיבואנים חלק מפריחת החנויות נולדה מכניסה של גורמים לא "צדיקים", בלשון המעטה, לענף המשקאות. כאשר פותחים כל-כך הרבה חנויות בכל רחבי הארץ, אחת הבעיות העיקריות בהן נתקלים היא העדר אנשי שירות ומקצוע טובים ואפילו סבירים. כאשר נכנסתי לסניף של רשת מסוימת בראש-העין או בעפולה ואפילו בראשון-לציון לקח למוכר הרבה זמן להבין שיש לקוח שלא מחפש רק וודקה במבצע ולשאר השאלות כבר לא היה לו מה להשיב. אמנם החנויות הן גדולות ומרשימות אבל לא תמצאו בהם אנשים בעלי ידע רחב כמו מרסלו מדרך היין חשמונאים או גיא ממשקאות הטורקי בכפר-סבא, או כאלה המעניקים הרגשה משפחתית כמו ברוזנר (שחוגגת 60 שנה החודש) וכן הלאה. לטעמי, החנות שמאפשרת ללקוח ליהנות משני העולמות בצורה הטובה ביותר היא סניף הדגל של דרך היין שבדרך השלום שבה יש גם מבחר מטורף, שני ברים לטעימות, סדנאות וכמובן - אנשי מקצוע שעוברים את ההכשרה של הרשת. אפילו שיר מזרחי כתבו עליהם ... בקיצור, הבחירות בדרך, ולכו תדעו איזה מיסים מוטרפים עוד ינחיתו לנו על הראש, אז רגע לפני שזה קורה, לכו לקנות לעצמכם משהו קטן לשתות, כי בשנה הבאה - מי יודע?