לקראת פסטיבל הוויסקי של "סנהדרינק" ו"דרך היין" בוחרים חברי המועצה את הפייבוריט שלהם. והפעם: טל חוטינר עם סינגלטון טיילפייר...

מה קורה שחברה פותחת מזקקה ששמה בשפה הקלטית הוא כל-כך מקסים ופסטורלי, אבל נשמע נורא בכל שפה אחרת? למזקקת סינגל מאלט סקוטית ששוכנת על גדות מעיין קטן שנשפך לנהר הספיי הידוע, החליטו לקרוא "המעבר החוצה את המעיין האדום" – וואוו, איזה שם למזקקת וויסקי שמתגאה במים שלה! באנגלית זה נשמע עוד יותר יפה: Ford across the red stream. הבעיה מתחילה כאשר מנסים לבטא את שמה המקורי של המזקקה בשפה הקלטית Auchroisk, או כמו שיש לבטא את זה - אחרוייסק.

דרך אגב, גם היום עדיין ניתן למצוא כמה גרסאות סינגל מאלט המבוקבקות תחת שם המזקקה המקורי שיצאו עוד לפני שהחליטו לגנוז את שם המזקקה... (צילום: יח"צ)
דרך אגב, גם היום עדיין ניתן למצוא כמה גרסאות סינגל מאלט המבוקבקות תחת שם המזקקה המקורי שיצאו עוד לפני שהחליטו לגנוז את שם המזקקה... (צילום: יח"צ)
עדיין ניתן למצוא גרסאות המבוקבקות תחת שם המזקקה המקורי שיצאו לפני שהוחלט לגנוז את שם המזקקה... מזקקת אחרוייסק הוקמה כמזקקת מאלט כבר בשנת 1974 בכדי לספק מאלט עדין ומאוזן עבור הבלנדים של 'אינטרנשיונל דיסטילרס אנד וינטנרס' - חברת האב של 'ג'סטוריני אנד ברוקס', או בשמם הקצר j&b, שהפכו עם השנים בעקבות איחודים שונים להיות קונצרן העל Diageo. מזקקת אחרוייסק נחשבת לאחת המזקקות הדגולות בסקוטלנד ומייצרת עבור כל המאלטים של הקונצרן, כולל ג'וני ווקר, בלס, הייג ודימפל.
וויסקי סינגלטון טיילפייר - בקבוק
וויסקי סינגלטון טיילפייר - בקבוק
בשנת 1986, עם עליית קרנם של הסינגל מאלטים בעולם, החליטו במזקקה לבקבק ולהוציא סינגל מאלט מסחרי, ולא רק עבור בלנדים. הבעיה, כאמור, היתה בשם הבעייתי משהו, אך אנשי השיווק עלו על רעיון יצירתי והחליטו לקרוא לו "האחד והיחיד", או בשמו המוכר יותר: The Singleton (דרך אגב, גם היום עדיין ניתן למצוא כמה גרסאות סינגל מאלט המבוקבקות תחת שם המזקקה המקורי שיצאו עוד לפני שהחליטו לגנוז את שם המזקקה). בתחילה הוציאה המזקקה סינגל מאלט בן 10 שנים שהיה עדין מאוד, בעל גוף בינוני ואף קצת עשבי ורענן. אך עם השנים הם חיפשו את היתרון היחסי והלכו, כמו די הרבה מזקקות בשנים האחרונות, לכיוון וויסקי ללא ציון גיל עם הרבה טעמים ואומנות ייצור גבוהה מאוד. אז מה בעצם יש לנו כאן: בסינגלטון הוציאו לאוויר העולם שלושה סינגל מאלטים, ללא ציון גיל, בגרסאות שונות שההבדלים ביניהם מגיעים בעיקר מעבודת העץ המופלאה של מנהלי המזקקה - סוגי העץ, המינונים ביניהם ואורך תקופת היישון. ב"סינגלטון טיילפייר" לקחו את הסגנון של הוויסקים של דאפטאון (העיירה ממנה יוצאת דרך ועליה 7 מזקקות ביניהן גלנפידיך, בלוויני, מורטלאך ועוד...) לקיצון. מדובר בשילוב מרתק של חביות ברבן אמריקאיות וחביות אלון אירופאיות שהכילו קודם שרי. במאלט הזה יש דומיננטיות גבוהה יותר של חביות שרי שיוצרות בדיוק מה שהמשורר רצה - וויסקי עם ניחוחות חזקים של פירות יער אדומים וכהים טריים, ואפילו ריבות של שזיף ופטל בשילוב ואיזון של וניל וקצת עשבוניות ועץ קלוי בסיום. בפה אפשר להרגיש טעמים של עשבים ושוב קצת פרי עשיר ותיבול מעניין. בזכות האופי המתקתק והייחודי של הוויסקי הזה הוא מתאים מאוד גם ללוות קינוחים ואף להוות בסיס לקוקטיילים. * פסטיבל הוויסקי של "סנהדרינק" ו"דרך-היין": 24.12.15, 20:00, דרך היין, דרך השלום 9, תל-אביב. עלות למשתתף: 75 ₪, מתוכם 10 ₪ זיכוי לרכישת וויסקי מהמותגים המשתתפים בפסטיבל. מחיר מיוחד לחברי מועדון 'דרך היין': 50 ₪, מתוכם 15 ₪ זיכוי לרכישת וויסקי מהמותגים המשתתפים בפסטיבל. למידע נוסף: 072-2222002