בעשירי בחודש יחגגו ב'שוק אלנבי-רוטשילד' את פתיחתו של חודש הסינגל מאלט. תוספת של קצת קרח או מים קרים תעזור לכם להפנים שאפשר ליהנות מוויסקי גם בקיץ...

אם אתם חושבים שדי קשה לשתות וויסקי בקיץ, אתם לגמרי צודקים. זה כבד, זה מחמם, זה אפילו ערובה לשינה מוקדמת בלילה. אבל לטעום כמה מנות קטנות בשוק מקורה וממוזג כמו 'שוק אלנבי-רוטשילד', למשל, וללוות אותן בטעימות של כמה סוגי מאלט וויסקי, זה כבר עניין לגמרי אחר, ומסתבר שאפילו אפשרי. רק אל תתביישו לבקש קרח או מים לתוספת מרעננת.

שוק אלנבי-רוטשילד - מותגי הוויסקי שעשו עליה לארץ מגיעים מארבע משפחות מכובדות: גלנליווט, אברלור, סקאפה ולונגמורן... (צילומים: יח"צ, ליאור גולסאד)
שוק אלנבי-רוטשילד - מותגי הוויסקי שעשו עליה לארץ מגיעים מארבע משפחות מכובדות: גלנליווט, אברלור, סקאפה ולונגמורן... (צילומים: יח"צ, ליאור גולסאד)
מותגי הוויסקי שעשו עכשיו עליה לארץ מגיעים מארבע משפחות מכובדות למדי... (צילום: יח"צ, ליאור גולסאד)

חברת טמפו החליטה להשיק מספר מותגי סינגל מאלט חדשים בדרך מקורית ביותר, ויזמה חודש סינגל מאלט ב'שוק אלנבי-רוטשילד'. מדובר בחוויה מולטי קולינארית שתתחיל ב-10.7.17 ותכלול סיור קולינארי חווייתי ב'שוק אלנבי-רוטשילד' לצד טעימות וויסקי ממגוון מוצרי הסינגל מאלט החדשים. בתפריט: חמש מנות עם חמישה סוגי ויסקי בעלות של 115 שקלים, כולל גלידה בה מעורב גלנליווט פאונדרס. מותגי הוויסקי שעשו עליה לארץ מגיעים מארבע משפחות מכובדות: גלנליווט, אברלור, סקאפה ולונגמורן. טעמתי כמה מהם בסיור המקדים.

מודל לחיקוי

חודש הוויסקי
חודש הוויסקי
גלנליווט היא אחת מהמזקקות היותר מעניינות באזור הספייסייד. זוהי מזקקת הסינגל מאלט הראשונה שקיבלה רישיון חוקי לייצור וויסקי, כבר בשנת 1824, כך שבהחלט אפשר לומר שגלנליווט, למעשה, הוא הסינגל מאלט שיצר את סגנון אזור ספייסייד. לא מעט מזקקות ניסו במהלך השנים לחקות את סגנון הייצור של הוויסקי ואפילו לנכס לעצמן את שמו, שהפך לחותמת של איכות.

גלנליווט נאדורה פיטד וויסקי
גלנליווט נאדורה פיטד וויסקי
וויסקי גלנליווט הוא הטעם המייצג של אזור הספייסייד - אלגנטי, פרחוני, עם מתיקות דבשית, עוצמה ועומק. השילוב המושלם בין היישון, העישון הקל והטעמים העדינים שלו הופכים את הוויסקי הזה למדד האמיתי של מאלט מהספייסייד. שלושה סוגי גלנליווט 'נאדורה' הגיעו לארץ. אגב, פירוש השם 'נאדורה' בגאלית הוא 'הטבעי'. אלו הם סוגי וויסקי המיוצרים בהשראת הוויסקי המסורתי של המאה ה-19, תזקיקים המיושנים באצוות קטנות ולא מסוננות, דבר המעניק עוצמות אלכוהוליות למשקה. הוויסקי לא עובר סינון קר, מה שעוזר לו לשמור על השמנים הארומטיים הטבעיים של החבית ומבטיח טעמים עזים ועשירים.

גלנליווט נאדורה פיטד - מיושן בחביות מסורתיות עם פיניש בחביות אשר יושן בהן מאלט וויסקי סקוטי מעושן מהאיים שעושן בכבול ומבוקבק בחוזק חבית 52% אלכוהול. לוויסקי ניחוחות של עישון קל, קליפת הדרים וריבה. בפה הוא מרגיש עוצמתי, אך גם חלק, עם טעמי וניל, טופי וקלייה. כמו כן הגיעו לארץ גם: 'גלנליווט נאדורה פירסט פיל' ו'גלנליווט נאדורה אולורוסו'. מחיר מומלץ לצרכן של כל אחד מהשלושה: 275 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל.

לונגמורן וויסקי
לונגמורן וויסקי

מזקקת 'לונגמורן' נבנתה לראשונה בשנת 1894 על-ידי ג'ון דאף, והורחבה פעמיים בשנות ה-70. דאף ייסד את המזקקה לאחר קריירה ארוכה בתעשיית הוויסקי, מתוך רצון לזקק את הוויסקי הטוב ביותר. משמעות השם 'לונגמורן' בגאלית היא 'מקום של איש קדוש', והמקום נקרא כך על שמו של מקדש תפילה עתיק שמיקומו המשוער היה במקום בו נבנתה מזקקת לונגמורן.

המזקקה בנויה על קרקע פורייה אל מול נוף יפהפה הידוע בכינויו Laich Of Moray באזור ספייסייד. לונגמורן אמנם נחשב לאחד המאלטים המשובחים, אך מן הפחות ידועים. שני סוגי לונגמורן מגיעים לארץ: 'לונגמורן דיסטילר צ'ויס' - מחיר מומלץ לצרכן: 325 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל, ו'לונגמורן 16 שנה' - מחיר מומלץ לצרכן: 850 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל.

אחלה תחמושת

חודש הוויסקי
חודש הוויסקי
מזקקת 'סקאפה' המרתקת היא המזקקה הצפונית ביותר בסקוטלנד (השנייה הצפונית ביותר אחרי היילנד פארק), והיא ממוקמת צפונית לאי הבריטי באיי אורקניי, על גדות נהר לינגרו.

סקאפה סקירן וויסקי
סקאפה סקירן וויסקי
המזקקה נוסדה בשנת 1885 על-ידי טאונסנד ומקפרליין. חביות הברבן, בהן מיושן הוויסקי, מאוחסנות במחסנים חשופים קרוב לים, מה שמעניק לוויסקי טעמים מלוחים של ים. המזקקה שימשה בשתי מלחמות העולם כמחסן התחמושת של חיל הים המלכותי, אך במלחמת העולם השנייה היא עלתה באש ורק בשנת 1959 חזרה לזקק.

עד לשנת 1995 שימשה כל תוצרת המזקקה כמרכיב עיקרי בבלנדים שונים, למעט ביקבוקים עצמאיים. איכויות המזקקה מתבססות על מים מלאי כבול מזרם הלינגרו, שימוש במאלט ללא כבול, ודודי זיקוק נמוכים ורחבים, הנותנים לוויסקי את האופי השמנוני במקצת. 'סקאפה סקירן' הוא וויסקי רך וקטיפתי, בעל ניחוחות פרחוניים מתקתקים של דבש, פירות מתוקים והדרים. בפה טעמים מתקתקים וחלקים עם דבש ופירות טרופיים. מחיר מומלץ לצרכן: 240 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל. בנוסף מגיע לארץ גם 'סקאפה גלנסה'. מחיר מומלץ לצרכן: 260 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל.

אברלור אבונה וויסקי
אברלור אבונה וויסקי

מזקקת אברלור נוסדה בשנת 1826 על-ידי סוחר דגנים לתעשיית הוויסקי בשם ג'יימס פלמינג סביב באר מים עתיקה, לצדו של נהר הספיי מול נוף גרניט לא רחוק מהר הבנרינס באזור הספייסייד. פירוש המילה 'אברלור' בגאלית הוא 'הנהר הזורם'. אברלור היא מזקקה קטנה יחסית לשכנתה לאזור גלנליווט. מספר מאפיינים ייחודיים יש למזקקה הזו: תסיסה קצרה במיוחד על-ידי זן שמרים מיוחד; מזקקות בעלות בסיס רחב, צוואר קצר ומבנה מסורתי, שמסייע ביצירת וויסקי בעל גוף כבד ומלא המעניק מגוון ארומות וטעמים; וגם, שימוש נרחב בחביות שרי המעניקות לוויסקי טעמי פירות יבשים, לצד יישון בחביות ברבן.

אברלור 12 שנה - יישון כפול בחביות עץ אלון מסורתיות וחביות שרי, מעניקות לוויסקי הזה מגוון רחב של ארומות פירותיות ומתובלות, ושפע ניחוחות פירותיים, מתובלים ומתקתקים. זהו וויסקי רך ונעים בפה עם טעמים של פירות, שוקולד, קינמון וג'ינג'ר. מחיר מומלץ לצרכן: 199 ₪ לבקבוק 700 בן מ"ל.

אברלור אבונה - פירוש השם 'אבונה' הוא 'מהמקור'. מדובר בוויסקי שנועד לחקות את סגנון הוויסקי שהכינו בתקופת ג'יימס פלמינג בסוף המאה ה-19. בשנת 1975 נמצא דף עיתון משנת 1898 ובקבוק מאותה שנה. הוויסקי נשלח לבדיקות מעבדה והאבונה הנו ניסיון לשחזר אותו, ללא הצהרת גיל. וויסקי אבונה מיושן אך רק בחביות שרי אולורוסו, כמו בתקופה המקורית ומבוקבק בחוזק חבית של 60.7% אלכוהול. לוויסקי ניחוחות מתובלים, הדרים ושוקולד מריר, וטעמים עשירים של הדרים, דובדבנים כהים, פירות יבשים, שוקולד ותיבול אסיאתי. מחיר מומלץ לצרכן: 365 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל. בנוסף הגיע לארץ גם 'אברלור 16 שנה'. מחיר מומלץ לצרכן: 325 ₪ לבקבוק בן 700 מ"ל.

ואיזה ביס קטן

חודש הוויסקי
חודש הוויסקי
כאמור, בסיור בשוק אלנבי-רוטשילד תוכלו לפגוש מנות קטנות לצד סוגי וויסקי שהותאמו להן במיוחד בטעמיהם. מתחילים את הסיור עם ברוסקטת גבינות כשלצדה יוגש 'אברלור 12'. מנה ראשונה תהיה סיגר דג המוגש לצד 'סקאפה סקירן'.למנה העיקרית תקבלו שיפודי יקיטורי וקולורבי צלוי שילוו במנת 'גלנליווט נאדורה פיטד'. לקינוח יוגש מאפה אגסים מתוק לצד 'אברלור אבונה'. ולסיום תוגש גלידת וניל שמנת אותה הכינו על בסיס 'גלנליווט פאונדרס רזרב'. אז אם כבר הגעתם עד הלום ואתם לא ממש מסוגלים להכניס עוד משהו לפה, כאן אפילו לא תצטרכו להתאמץ, כי הוויסקי נמצא בתוך כבר בתוך המנה עצמה. יאללה תיהנו.