בעוד מרבית מזקקות הסינגל מאלט משתייכות כיום לקונצרנים ענקיים, מזקקת 'גלנפרקלאס' הסקוטית נשארת נאמנה למסורת ומסרבת להיכנע לטרנדים עולמיים. והאמת – לגמרי בצדק...

אחת המזקקות האחרונות שממש נשארו בבעלות משפחתית היא מזקקת 'גלנפרקלאס'. בעוד מרבית מזקקות הסינגל מאלט משתייכות כיום לקונצרנים ענקיים, או לחברות מקומיות גדולות, אחת הקטנות שעדיין חיה ובועטת היא ללא ספק מזקקת 'גלנפרקלאס'. אולי בזכות הבעלות והמסורת המשפחתית בוחרים בני המשפחה לייצר במזקקה וויסקי בדרך שלהם, ללא שינוי סגנון או כניעה לטרנדים עולמיים כאלה ואחרים, כמעט כמו שנהגו לייצר לפני 50 שנה ויותר.

דודי הזיקוק של גלנפרקלאס עדיין מחוממים באש פתוחה, ממש כמו בעבר לפני שהתחילו להתפוצץ דודים ועובדים... (צילום: יח"צ)
דודי הזיקוק של גלנפרקלאס עדיין מחוממים באש פתוחה, ממש כמו בעבר לפני שהתחילו להתפוצץ דודים ועובדים... (צילום: יח"צ)
דודי הזיקוק מחוממים באש פתוחה, ממש כמו בעבר לפני שהתחילו להתפוצץ דודים ועובדים... (צילומים: יח"צ)

המזקקה שוכנת בחווה בעלת אותו שם באזור הספייסייד שבסקוטלנד אשר נרכשה על-ידי ג'ון גרנט בשנת 1865. בתחילה השכיר ג'ון גרנט את פעילות המזקקה, ורק כאשר ירש אותו בנו ג'ורג' החלה המשפחה לזקק וויסקי בעצמה. דרך אגב, בחור בשם סמית ששכר בעבר מבני המשפחה את המזקקה, עזב ופתח את המזקקה המפורסמת 'קראגנמור' (...). המזקקה הוקמה בעצם כבר בשנת 1836, אך מסתבר שיש תיעוד לייצור וויסקי במזקקה כבר משנת 1791.

מזקקת 'גלנפרקלאס'
מזקקת 'גלנפרקלאס'
מזקקת 'גלנפרקלאס' שוכנת גם היום בתוך החווה, מערבית ללב הפועם של אזור ספייסייד, בעיירה דאפטאון. חלק מסגנון הבית הוא השימוש בחביות שרי לאורך כל תקופת היישון. דודי הזיקוק של גלנפרקלאס עדיין מחוממים באש פתוחה, ולא על-ידי קיטור, ממש כמו בעבר לפני שהתחילו להתפוצץ דודים ועובדים (...).

איאן מק'וויליאם, נהל השיווק של המותג שהגיע לפני כשבוע לארץ ודאג לתת לנו לשתות, עובד במזקקה כבר 13 שנה בכל העמדות כמעט: מאיש ייצור וזיקוק דרך תפקידים שיווקיים, עד שהפך למעיין פרזנטור של המותג כיום. הנה כמה דוגמאות של הוויסקי הזה שאפשר למצוא כיום בישראל ובעיקר ברשת 'דרך היין'.

גלנפרקלאס הריטאג'
גלנפרקלאס הריטאג'

סינגל מאלט בן 8 שנים הוא הביטוי הצעיר ביותר של המזקקה הזאת. אף מאוד מאלטי, סיריאלי עם מתיקות עדינה וקצת פרחוניות, טיפונת עשבוניות ודבש. בתוספת של קצת מים מתקבלים ניחוחות של תפוחים ירוקים או תפוח מיובש. וויסקי עדין וטוב.

מחיר: 179 ₪

גלנפרקלאס 12 שנה
גלנפרקלאס 12 שנה

ניחוחות של קלייה מאוד נעימה. מזכיר חטיף אורז תפוח כמו "שלווה", קריסטל מאלט ועוד משהו שנותן תחושה של קקאו מתקתק. עם מים קצת בננות נכנסות לספקטרום, עם קצת משמש מיובש, תיבול יפה ועץ קלוי בסיומת.

מחיר: 229 ₪

גלנפרקלאס 21 שנה
גלנפרקלאס 21 שנה

בעולם הוויסקי סגנון שכזה נקרא "ווייני וויסקי", או וויסקי בסגנון יין. ממש מזכיר ברנדי עם המון שרי באף, קפה וריח שמזכיר ברנדי דה חרז. למרות הפרי העשיר והכבד, הוויסקי שומר עדיין על רעננות ופרחוניות. בפה הוא מרגיש "כבד" עם המון פרי ומעט פוליטורה. ממש קלאסיקה של משקה לאחרי האוכל עם סיגר.

מחיר: 549 ₪

גלנפרקלאס 105
גלנפרקלאס 105

הפייבוריט שלי בטעימה. וויסקי שמיושן בחבית שרי מילוי ראשון ומבוקבק בחוזק חבית של 60% אלכוהול (!). הוויסקי מיושן 10 שנים ומבוקבק ללא סינון בקור וללא תוספת קרמל - אלמנטים ששומרים על אופייה המקורי של המזקקה. איזה איזון נהדר, מתיקות מאלטית מאוזנת עם קצת יוד באף, עשבים ואלומות חציר כאילו שיש אוויר שדות בכוס. טיפונת תרופתי עם סיומת מצוינת ומרקם נהדר. לא ממש צריך מים למרות חוזקו.

מחיר: 369 ₪