מירה איתן השתתפה בטעימת וויסקי שערך שגריר גלנפידיך וחזרה מאוהבת. בוויסקי, לא בשגריר...

קשה להאמין, אך עד לשנות ה-60 של המאה הקודמת ענף הוויסקי מאלט כמעט לא היה קיים מחוץ לסקוטלנד. הסקוטים שהיו משוכנעים שחּכם של הזרים לא יוכל להתרגל למשקה מלא הטעמים והריחות, בחרו לייצא רק את האח הצעיר, הבלנדד וויסקי הרך יותר. האנגלים מאידך, הוסיפו לו קרח והיו מרוצים. בגדול, גם אנחנו מרוצים מהבלנדד ככה. ואז הגיעה חברת ויליאם גרנט'ס ובניו ועשתה מהפכה בעולם האלכוהול. בשנת 1963, במהלך שנראה לעמיתיהם במזקקות האחרות כמטורף לחלוטין, שלא לומר התאבדות עסקית, הם החלו לייצא לעולם את וויסקי הדגל שלהם, גלנפידיך. והם צדקו. די מהר תפס המאלט וויסקי את המקום הראוי לו, כמשקה מהיוקרתיים ביותר בעולם האלכוהול.

עד היום לא משנים בני המשפחה את גדלי הדודים ואף אינם משנים שלב כלשהו שנעשה בייצור הוויסקי מלכתחילה... (צילומים: יח"צ)
עד היום לא משנים בני המשפחה את גדלי הדודים ואף אינם משנים שלב כלשהו שנעשה בייצור הוויסקי מלכתחילה... (צילומים: יח"צ)
עד עצם היום הזה לא שינו בני משפחת גרנט שום שלב שנעשה בייצור הוויסקי מלכתחילה... (צילומים: יח"צ)

ויליאם גרנט'ס ובניו היתה חברה משפחתית מהיום הראשון להיווסדה וממשיכה ככזאת את דרכה. ויליאם גרנט, מייסד החברה, היה רועה עזים כבר בגיל 7 ומאוחר יותר היה גם סנדלר. בבגרותו למד ויליאם גם הנהלת חשבונות, אבל חלומו האמיתי היה להקים את מזקקת הוויסקי שתייצר את הוויסקי הטוב ביותר בעולם. בגיל 27 התקרב גרנט אל החלום, כשהתחיל לעבוד במזקקת 'מורטלך' המקומית (בית-ספר טוב. מורטלך הוא אחד מסוגי הוויסקי האהובים עלי ביותר). הוא עבד שם כ-20 שנה ולמד את רזי ייצור הוויסקי. במה שהצליח לחסוך ממשכורתו הזעומה הגשים את חלומו.

Glenfiddich_2043_Original
Glenfiddich_2043_Original
בשנת 1886 רכש גרנט שטח אדמה קטן בעיירה דפטאון, ליד נהר האיילים (נהר הפידיך), באזור ספייסייד שבלב ההיילנדס של סקוטלנד. במו ידיו ובעזרת אשתו ותשעת ילדיהם בנה גרנט את מזקקת הוויסקי עליה חלם. בשל מחסור בכסף קנה גרנט מזקקות ישנות וקטנות. לאחר מספר שנים שיחק מהלך זה לטובת הוויסקי, כשהתברר שככל שדוד הזיקוק נמוך יותר, כך הוא מפיק וויסקי עשיר ומלא יותר באופיו ובטעמיו. עד היום לא משנים בני המשפחה את גדלי הדודים ואף אינם משנים שלב כלשהו שנעשה בייצור הוויסקי מלכתחילה. כל הוויסקי היוצא משערי המזקקה מיוצר תחת הסיסמא "כמו שוויליאם עשה".

בערב חג המולד 1887 התקבל זיקוק הוויסקי הראשון, שלו קרא גרנט 'גלנפידיך', על שם הנהר הסמוך. הוויסקי שייצרה המזקקה זכה להצלחה, ובשנת 1892 הקים גרנט מזקקה נוספת בסמוך בשם 'בלוויני'. המזקקה של גרנט היתה מאז ומתמיד יצירתית וחדשנית, ובכך שהחליטו שהעולם כבר בשל להעריך את המאלט וויסקי הסקוטי, הם פרצו את הדרך להצלחת התעשייה כולה. כמו כן, מהרגע ששלחו את המאלט שלהם לרחבי העולם, פתחו במזקקה את השערים למבקרים ותיירים. היתה זו המזקקה הראשונה שנהגה כך אי פעם.

קצת לפני כן, בשנת 1957 יצאו מהמזקקה בקבוקי וויסקי מעוצבים בצורה חדשנית, בקבוקים משולשים ייחודיים, שמזוהים עד היום עם המזקקה. הצלחה עולמית נוספת גורפת המזקקה בשנים האחרונות עם הוויסקי שלהם בסיומות של חביות אייל ושרי, שמוסיפות לוויסקי עניין ומגוון ניחוחות וטעמים נוספים. בסופו של עניין, גלנפידיך היא מזקקת הסינגל מאלט הסקוטי המעוטרת ביותר. המזקקה זוכה בכל שנה בשלל תחרויות וזוכה בפרסים נחשבים בתחום האלכוהול.

 

גלנפידיך 12 - בקבוק
גלנפידיך 12 - בקבוק
גלנפידיך 12 הסינגל מאלט המצליח ביותר בעולם והיחידי בהיילנדס של סקוטלנד המזוקק, מיושן ומבוקבק במזקקה עצמה. גלנפידיך 12 הנמכר בלמעלה מ-180 מדינות, הוא מוצר הכניסה לעולם הרחב של סינגל מאלט וויסקי. זהו וויסקי פירותי בעל אופי, מסורת ושלמות. מחיר: 190 שקל  

גלנפידיך 15 סולרה רזרב - בקבוק
גלנפידיך 15 סולרה רזרב - בקבוק
גלנפידיך 15 סולרה רזרב

זהו הוויסקי האהוב עלי ביותר. וויסקי סינגל מאלט שמקורו ב-Speyside, באזור ההררי של סקוטלנד המתיישן בשלושה סוגים שונים של חביות עץ אלון: אלון מסורתי, אלון חדש, ואלון ששימש ליישון יין שרי בספרד. שיטת ייצורו של הוויסקי הינה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם, הלא היא שיטת הסולרה הנהוגה בעולם הפורט והשרי. חבית האם מכילה גלנפידיך 15 שנה, המתקבל משלושת סוגי החביות. מרוקנים את החבית כל פעם רק עד לחציה ומעבירים אליה שוב ושוב וויסקי שעבר את אותו תהליך יישון. התהליך מבטיח אחידות וקבלת וויסקי מאוזן, בעל ניחוח עמוק וטעם ארוך. גלנפידיך 15 סולרה רזרב הוא וויסקי פירותי, מלא ועמוק, מושלם לאוהבי הוויסקי המתאזנים במתקתקות.

מחיר: 330 שקל

 

גלנפידיך 18 - בקבוק
גלנפידיך 18 - בקבוק
גלנפידיך 18 וויסקי סינגל מאלט שמקורו ב-Speyside, באזור ההררי של סקוטלנד. זהו סינגל מאלט נדיר ומורכב, רך ומלטף, שמרכיביו יושנו במשך שנים ארוכות בחביות שרי אולורוסו וחביות בורבון מסורתיות. חביות השרי דואגות למתקתקות שמצטרפת לטעמי העץ הנעימים, ושניהם יחדיו יוצרים וויסקי מורכב ועשיר, ומאוד מאוזן. מחיר: 420 שקל  

גלנפידיך 21 גראן רזרבה - בקבוק
גלנפידיך 21 גראן רזרבה - בקבוק
גלנפידיך 21 גראן רזרבה

זהו וויסקי המחייה מסורת עתיקה של יישון מאלט וויסקי בחביות רום מקובה. החביות שהתרוקנו מרום קובני מוסיפות לוויסקי טעם וריח שמחמיאים לו ביותר. לוויסקי ארומות מתקתקות ופרחוניות, עם רמזים של טופי, עור ועץ. הטעם רך ונעים ומעט יבש, עישון קל, תבלינים ואפילו ליים. הארומה המתוקה מורגשת היטב והסיומת ארוכה ומפנקת. מעט פרחוניות עם רמזים לבננה, טופי, עור ועץ אלון. הטעם רך בתחילה ואחר-כך מרענן, מלא ומעט יבש. איאן בנקס, הסופר הסקוטי הגדול ביותר בן זמננו, כתב בספר הוויסקי שלו ש"גראן רזרבה הוא הוויסקי המושלם ביותר מכולם".

מחיר: 1,480 שקל

 

גלנפידיך 26 - בקבוק
גלנפידיך 26 - בקבוק
גלנפידיך 26 ועכשיו ניתן להשיג בארץ גם את גלנפידיך 26. בדרך כלל וויסקי מאוד מיושן נעשה רך מאוד, חלק וקטיפתי, אך מאבד חלק מהארומות שלו ואת 'הגירוד הגס' והנעים שמאפיין וויסקי. במקרה זה יצא וויסקי מושלם מכל הבחינות, הניחוחות המורכבים, הטעמים העשירים, המרקם, המבנה והסיומת. במקרה זה גם המחיר מושלם. מחיר: 3,500 שקל