נאמן למקור: לקראת פסטיבל הוויסקי בוחרים מומחי הוויסקי של סנהדרינק את מותג הוויסקי האהוב עליהם, והפעם: מירה איתן עם בושמילס 10 VS בלאק בוש...

תעשיית האלכוהול העולמית מוצפת בגימיקים וסופרלטיבים שיווקיים, ותעשיית הוויסקי אף היא לא מאחרת אחר השאר. כמעט אחרי כל מוצר וויסקי בסיסי מסורתי שמייצג את פילוסופיית הייצור של המזקקה מופיע וויסקי דינמי ומתחדש שמנסה להתאים עצמו לעולם החדש, הצעיר והתוסס. אחת המזקקות שפחות חוטאות ביצירת גימיקים ונצמדת כמה שיותר למסורת, היא מזקקת 'בושמילס', המתהדרת בתואר המכובד "הוויסקי הכי ישן בעולם".

הוויסקי הראשון באותה תקופה היה בעל טעם וארומה מעט מעושנים בגלל המים בהם השתמשו לייצור הוויסקי... (צילום: יח"צ)
הוויסקי הראשון באותה תקופה היה בעל טעם וארומה מעט מעושנים בגלל המים בהם השתמשו לייצור הוויסקי... (צילום: יח"צ)
הוויסקי הראשון היה בעל טעם וארומה מעט מעושנים בגלל המים בהם השתמשו לייצור הוויסקי...(צילום: יח"צ)

מזקקת בושמילס (Bushmills) נוסדה בשנת 1608. בשנה זו נתן לראשונה א. צ'יצ'סטר, מושל אירלנד, למספר מזקקות רישיון לנהל מזקקת וויסקי למשך שבע שנים. אחד ממקבלי הרישיון היה סר תומאס פיליפס, האחראי מטעם המלך ג'ורג' ה-1 על המטעים במחוז אולסטר, שהמזקקה שלו, בושמילס, היא היחידה ששרדה עד היום.

מזקקת בושמילס נקראת על שם הטחנות שהיו פזורות בסמוך לנהר בּוּש שזרם לצדה. באותה תקופה וויסקי מאלט היה הרווח והמוכר ביותר. מזקקת בושמילס שהשתייכה לקטגוריית "אייריש פוט-סטיל" לא נחשבה ליצרנית וויסקי אירי מאלט, מכיוון שהוויסקי שזוקק בה הכיל גם שעורה מונבטת (מאלט) וגם שעורה לא מונבטת, מה שאוסר לכנותו וויסקי מאלט.

למרות כל הזעזועים

הוויסקי של בושמילס החל להימכר בכל רחבי אירלנד והפך לשם דבר בקרב אוהבי הוויסקי המקומיים. הוויסקי הראשון באותה תקופה היה בעל טעם וארומה מעט מעושנים בגלל המים בהם השתמשו לייצור הוויסקי. מקור המים של המזקקה עבר דרך גושי כבול גדולים, שהעבירו דרך המים טעמים וריחות לוויסקי עצמו.

מזקקת בושמילס עברה זעזועים רבים במשך השנים, ביניהם: תחרות עם מזקקות לא חוקיות, מעבר למיקום שונה לפני למעלה מ-200 שנה, שריפה שכמעט כילתה את כל המזקקה ועוד, אך המזקקה שמרה על צביונה, על הטעמים שלה ועל המורשת הראשונית במשך כל השנים עד היום.

פריחתה של המזקקה

בשנת 1891 חל שינוי מסוים בתהליך הייצור של המזקקה כשעברו שם לייצר "וויסקי אירי מאלט" בשם "אולד גלין בושמילס", מאלט בן 5 שנים שיוצר מ- 100% שעורה מונבטת. שנים אלה היו טובות למזקקה, גם בשל השינוי וגם בשל גל המהגרים הגדול מאירלנד שהגיע לארצות-הברית, והתגעגע מאוד לוויסקי הבית העדין שלו.

הבושמילס המוכר לכל הוא בושמילס אוריגינל, וויסקי בלנדד המכיל כ-30% מאלט ו-70% גריין. הוא מכיל תערובת של סוגי וויסקי בני 4 שנים, והכי קרוב באפיוניו לוויסקי בלנדד סקוטי טיפוסי, בתוספת 3 זיקוקים האופייניים לוויסקי האירי. וויסקי קליל, פירותי וחביב מאוד לשתייה לא מחייבת. אך שני מותגים אחרים מייצגים באופן יפה ביותר את המזקקה, אחד מהם מדגיש את המורשת העתיקה, ואילו חברו - את השילוב בין הישן לעולם החדש.

וויסקי
וויסקי
Bushmills Malt 10

זהו הסינגל מאלט הראשון שבושמילס הוציאו מאז תום מלחמת העולם השנייה. הוא הושק לראשונה בשנת 1984 וב-1993 זכתה ארצות-הברית לקבל כמה אלפי ארגזים ממנו, ומכאן ואילך הכל כבר היסטוריה. זהו אחד ממותגי המאלט האיריים הטובים ביותר. הוויסקי האירי המושלם מכיל גם מאלטים בני 13 ו-15 שנה, שכולם יושנו בחביות ברבן אמריקאי, ההופכות אותו לוויסקי עמוק, עשיר בטעמים ונפלא. זיקוק משולש מייצר חוויה מעודנת וידידותית.

סינגל מאלט זה שמיוצר מ-100% שעורה מונבטת ובמזקקה אחת בלבד, מתיישן 10 שנים לפחות, רובו בחביות עץ אלון ברבן אמריקאיות המעניקות לו את העומק הפירותי וטעמי הווניל, דבש והשוקולד שלו. בדומה לשאר הוויסקי של בושמילס, הוא עובר קלייה בחום כדי למנוע טעמים מעושנים, מה שהופך אותו למאלט קלאסי למתחילים.

זהו וויסקי בעל מרקם חלק ונעים וגוף שמנוני ומרוכז, בעל טעם פירותי מתקתק קלות. אף פירותי קליל עם ניחוחות מתובלים, תפוחים, דבש, וניל ומאלט. טעמי שוקולד לבן מומס, צימוקים, שקדים קלויים, תפוחים ירוקים חמצמצים, אגסים ווניל. לוויסקי סיומת חלקה במיוחד עם מתיקות אופיינית נעימה ומעט קריספיות, עם אגוזים ווניל, דבש ניגר וטעמי עץ נעימים ובסוף יובש מאלטי.

וויסקי
וויסקי
Bushmills Black Bush

זהו וויסקי מופלא שצבר קהל מעריצים, וזכה במדליות רבות בתחרויות שונות בעולם. זהו אחד ממותגי הוויסקי בלנדד הטובים בעולם, ומזקקת בושמילס אוהבת לקרוא לו "הבלנד המיוחד שלנו". מסתבר שזהו וויסקי בלנדד פרימיום שהחל את דרכו כליקר וויסקי ודבש (כמו הדרמבויי), והתגלגל לוויסקי רגיל.

כמיטב המסורת האירית, הוא מיוצר מלתת שיובש בחימום, ללא עשן כלל. הוויסקי מכיל בלנדים של וויסקי בני 6-8 שנים, כשהמאלט תופס לא פחות מ-75% מהבלנד ואתו כמות קטנה של גריין. וויסקי בעל אותם קווי אופי ברורים של המזקקה הוותיקה בעולם, רק בעוצמות גבוהות יותר. זיקוק משולש בדודי נחושת מוביל לוויסקי עדין וחלק במיוחד.

צבעו זהוב אדמדם, בשל השימוש בחביות שרי אולורוסו ספרדיות. לוויסקי גוף בינוני ועשיר. באף בשומת עמוקה של תבלינים, צימוקים ודבש בתוספת נוכחות מאלטית ושוקולד מריר. הוויסקי עוצמתי ומלא בהתחלה, אך הופך די מהר לקליל עם רמז לפירות טריים ויבשים, קרמל וסוכר חום. בפה טעם עשיר של פירות יבשים, מרקם קטיפתי עם טעמים עמוקים ואופי אגוזי מתקתק, עם פירות יבשים, שוקולד מריר, חמאה, סוכר חום ווניל. בסיום מתיקות מתמשכת ונעימה שיוצרת איזון מושלם בין כל טעמי הוויסקי.

לבחור אחד מהשניים יהיה קשה, כי ביומיום הייתי בהחלט נהנית מהבלנד עם קרח בכוס, ואילו לשתייה מתוחכמת ואלגנטית יותר לא הייתי מוותרת על המאלט. בכל מקרה שניהם נעימים מאוד ומענגים, אז למה לוותר על אחד מהם?

* רשימת מותגי הוויסקי המשתתפים בפסטיבל עשויה להשתנות בהתאם למצאי בחנות ביום האירוע.