שמוליק וולברג מספר איך הפך המוחיטו ממשקה נחות של יורדי ים לקוקטייל מתוחכם ומגיש מתכון קלאסי

בדיוק כמו שלקולינריה יש היסטוריה והתפתחות מושכלת שמעוגנת בשורשים ישנים, כך יש גם לתרבות הקוקטיילים. ספרי מתכונים מסודרים החלו להופיע החל מאמצע המאה ה-19. וכמו בעולם האוכל, גם למשקאות הייתה התפתחות מתמדת של טכניקות עבודה, כלים וכמובן מגוון שהלך וגדל של חומרי גלם שגם איכותם השתפרה. חלק מהקוקטיילים הישנים הפכו לקלאסיקות ומחזיקים מעמד עד ימינו והם מהווים את אבן הפינה לתרבות העשירה של ימינו. חלק היו רק ראי של תקופה ונעלמו. חלק החלו את דרכם כמו הקלאסיים, נעלמו ואז קיבלו טרנד מחודש כאמור בשל שיפור בחומרי הגלם ובהחלט בזכות ברמנים ועוסקים במלאכה שרצו להתחבר למוטיבים היסטוריים. קוקטייל אחד כזה הוא "מוחיטו".

הכל התחיל בגלל רום נוראי (צילום: ירון ברנר)
הכל התחיל בגלל רום נוראי (צילום: ירון ברנר)
הכל התחיל בגלל רום נוראי (צילום: ירון ברנר) המוחיטו (בשמו אז - DRAQUE) מאוזכר כבר כמשקה נלגם על הספינות של פרנסיס דרייק, שודד הים המפורסם בן המאה ה-16. כידוע, חלק מתנאי השירות על הספינות אז היה קצבת רום יומית שקיבל כל יורד ים. כיוון  שתנאי החיים על הספינות לא היו מהבריאים בלשון המעטה ומכיוון שאיכות תזקיק קנה הסוכר קרי רום הייתה נוראה נהגו לערבב בתוכו מיץ לימון שנתן ויטמין C, עלי מנטה שעזרו לעיכול וסוכר לשיפור הטעם. לימים הגיע המתכון גם לנמלים של הוואנה ולמקומות אחרים באזור והפכו לצורה קבועה של שתייה שעזרה לאלף את האלכוהול הסורר. קיימים סוגים רבים של צמחי מנטה ולכל אחד ארומות וטעמים שונים שישפיעו על המשקה אחרת. כאן בארצנו אנחנו מורגלים בנענע והשימוש במנטה אינו קיים כמעט. זה בסדר, אבל תנאי כמעט הכרחי בעיני למוחיטו ראוי הוא התעקשות על שימוש בליים ולא לימון וזה לשמחתי כבר מצוי בשוק המקומי מוקדם ממה שהיינו רגילים בעבר.

מוחיטו קלאסי
  1. מניחים בכוס 4 פלחים מחצי ליים ומועכים יחד עם שתי כפיות "סוכר דק דק" (סוכר דק אינו אבקה אלא מעט דק יותר מסוכר רגיל וניתן להשיגו ברשתות המרכול הגדולות).
  2. מוסיפים 8-10 עלי נענע חבוטים ( מניחים את עלי הנענע על היד ובעזרת היד השנייה מוחאים כף על מנת לשחרר ארומות).
  3. ממלאים את הכוס בקרח גרוס.
  4. מוסיפים 50 מ"ל רום לבן.
  5. בעזרת כפית מערבבים ומעלים את הליים והסוכר כדי שיתמזגו במשקה ובקרח (באופן טבעי הם שוקעים לתחתית הכוס).
  6. משלימים בעוד מעט קרח כתוש וסוגרים במעט סודה.
  7. נותנים עוד ערבוב קל ומקשטים בזר נענע קטן נעוץ בקרח.