סנהדרינק מציגים: מסע הקסם הרומני - חוויה קולינארית אותנטית בלב רומניה בליווי והדרכה של יוסי בוזנח, טל חוטינר וניר קיפניס. הרבה יותר מקבב וממליגה...

ספק אם רבים יודעים זאת, אבל רומניה היא שכיית-חמדה קולינארית. אמנם שתי המילים הראשונות שעולות כשחושבים על אוכל רומני הן קבב או ממליגה, אבל המטבח הרומני הוא הרבה יותר מכך: מאז ימי הרומאים משלו ברומניה כובשים רבים, אוכלוסיות נדדו בשטחה וחלקן השתקע בה - וכפועל יוצא של כל אלה נוצר בה מטבח מרתק ועשיר, הנע בין הטעמים האקזוטיים של האימפריה העות'מנית, מאכלים ברוח הבלקן - ועד לנגיעות מהמטבח האיטלקי המפואר.

רומניה - מסע קסום בין שווקים נהדרים, מסעדות עממיות, הרבה אוכל טוב ואיזה משהו קטן לשתות ליד... (צילום: יח
רומניה - מסע קסום בין שווקים נהדרים, מסעדות עממיות, הרבה אוכל טוב ואיזה משהו קטן לשתות ליד... (צילום: יח
מסע קסום בין שווקים נהדרים, מסעדות עממיות, הרבה אוכל טוב ואיזה משהו קטן לשתות ליד... (צילום: יח"צ)

למרבה הצער, המטבח הרומני לא קנה לו שם מעבר לגבולות המטבח האתני (אולי בגלל שנים ארוכות של שלטון ריכוזי) וכך עיר מרתקת כבוקרשט לא עשתה לה שם בקרב התיירים (לא כל שכן התיירים מישראל) כמקום שניתן להתענג על האוכל הייחודי שהוא מציע למבקרים בו. מעטים הם היודעים שבמרחק קצר מהאזורים המתויירים של הבירה הרומנית, מחכות להם הרפתקאות מסעירות של טעמים, ריחות וצבעים. חומרי גלם ייחודיים, שווקים נהדרים, מסעדות עממיות ושילוב של סגנונות וטכניקות בישול, בשרים, מאפים, גבינות, ויינות. בואו אתנו למסע קסום בין בשרים ליינות, תזקיקים וממולאים, שווקים וסירים...!

רומניה
רומניה
היום הראשון (חמישי, 30 בנובמבר)

אחרי התארגנות קצרה במלון נצא ברגל אל העיר העתיקה של בוקרשט. כדי להבין את החוויה הקולינארית שניצבת בפנינו, נפתח בארוחה ב'קארו דה בארה', בית-הבירה העתיק ביותר בבוקרשט, החלל המרשים שנראה במבט ראשון ככנסייה הוא נקודת פתיחה טובה למסע בזמן בין רומניה המסורתית לקלאסית: בשר על האש, גבינות מקומיות ומאכלים מסורתיים כממליגה - את כל אלה נטעם ונשטוף פנימה בעזרת בירה טרייה ולא מפוסטרת שנמזגת במקום.

מ'קארו דה בארה' נמשיך ברגל לסיור לבר-יין: ברומניה לא מעט אזורים לגידול גפני יין, הידוע שבהם הוא ה'דלו מארה' שבו נבקר בהמשך הטיול, אך היום ננצל את הזמן בכדי לטעום מגוון של יינות לבנים ואדומים לצד פלטות של בשרים קרים וגבינות מקומיות.

מתאוששים וממשיכים

רומניה
רומניה
כדי להבטיח ששנת אחר-הצהרים שלנו תהיה ערבה, נמשיך משם אל פאב שכולו בירות-בוטיק מקומיות: כן, למרות ההתמקדות שלנו במסורת, בל נשכח שבוקרשט היא קודם כל כרך אירופי סואן בו אנשים צעירים נוהים אחר טרנדים בינלאומיים כמו בירות ה'קראפט'. אחרי טעימה של כמה בירות מקומיות, נשוב למלון למנוחה - והאמינו לנו שנזדקק לה...

אחרי שנתאושש, יגיע הזמן לצאת לארוחת-ערב: הארוחה תתקיים ב'הנול לואי מנוק', טברנה ענקית שמפרשת על- פני מבנה מלבני שלם (ובימים שאינם גשומים גם על-פני כל החצר הפנימית) כשתזמורת, זמרים ורקדנים מנעימים את זמנם של הסועדים, בעוד המלצרים צועדים בסך עם מיטב המנות של המטבח הרומני המסורתי. מי שכוחו יעמוד לו להמשיך את הערב, יוכל לקבל מאתנו מספר המלצות למסעדות, פאבים ומקומות בילוי נוספים.

רומניה
רומניה
היום השני (שישי, 01 בדצמבר)

זוכרים את הימים שבהם לפירות ולירקות עוד היה ריח...? ובכן, לאחר ארוחת הבוקר במלון, נצא להכיר את השוק הרומני: נתחיל בשוק 'אובור', הגדול שבשווקי בוקרשט. מה נמצא כאן? ובכן, במילה אחת: הכל. ירקות ופירות שאינם מהונדסים גנטית, אזור של מעדניות ובו גבינות ובשרים, דוכני בשר ודגים שביניהם פזורים לרוב דוכנים של קבבים, ברזים של בירה, גריל של דגים ועוד - הכל עשוי מחומרי הגלם הטריים שיקיפו אותנו מכל עבר.

כאן נבלה גם זמן חופשי: מי שירצה להסתובב ולהתפעל - מוזמן. מי שירצה יוכל לפקוד את החלק החדיש יותר ובו מעדניות קטנות לרוב, ואם אתם מעדיפים אווירה עדכנית יותר, מעבר לכביש נמצא סופרמרקט ענקי של הרשת הצרפתית 'קארפור' שלצד מוצרים ומותגים רגילים, נדמה ש"אסף" את כל טוב השוק לתוך אריזה שיאה לתחילת המאה ה-21.

אחרי שמיצינו את חוויית השוק, מה דעתכם על 'שוק איכרים'? כן, כן, גם לבוקרשט הגיעה האופנה שמחברת ישירות בין החקלאי לצרכן בצורת דוכנים קטנים הצמודים לפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת בוקרשט: דבש, קונפיטורות, שמנים, גבינות, בשרים ועוד. נסייר כאן מעט ונשב לארוחה קלה של בישול צועני אותנטי ישר מהסירים המתבשלים על אש גלויה.

טרנד ומסורת נפגשים

רומניה
רומניה
התחנה הבאה שלנו היא ה'ביר גארדן' הגדול באירופה (!). כן, כן, אתם שומעים נכון: עם כל הכבוד לבוואריה, ה"מכה" של מרתפי וגני הבירה, הרי שהחלל הזה הוא עצום (!). אלפי מקומות, מאות ברזים של בירה מחולקים על-פני עמדות מזיגה רבות ובעיקר - הזדמנות להירגע מעט על כוס בירה, אחרי חוויית השוק ולפני יציאה לטיול קצרצר ומהנה על גדות הנהר, בדרך אל המסעדה הבאה...

'פסקאדה רוסו' היא נקודת מפגש בין מסורות וטרנדיים: המסעדה צופה אל נוף מרהיב, בחלק הנהר שנראה כאגם והיא משלבת מאכלים רומניים קלאסיים וטכניקות בישול מסורתיות, ביחד עם מנות מודרניות ומוקפדות המבטאות טרנדים קולינאריים עכשוויים. אם תרצו - גם שוק וגם 'קארפור' חיים בשלום בתפריט אחד...

אחרי מנוחה במלון נצא ביחד לארוחת ערב, ואת ארוחת ערב שבת שלנו נאכל ב'הורזו-בר' - מסעדה פשוטה למראה, אבל רק עד שטועמים את המאכלים הנפלאים המתבשלים במטבחה. המנות המוגשות כאן הן מסורתיות ועושות כבוד למורשת הקולינארית הרומנית: קדירות, ממולאים וקשת טעמים שנעה בין מזרח-אירופה לבלקן. גם הערב נשמח לספק המלצות לכל מי שירצה להמשיך ולחקור את חיי הלילה של בוקרשט בעצמו.

רומניה
רומניה
היום השלישי (שבת, 02 בדצמבר)

לאחר ארוחת הבוקר נצא באוטובוס לאזור 'דלו-מארה', אזור היין הנחשב ביותר, המכונה "בורדו של רומניה" - בכדי לחוות מקרוב תעשיית יין שמשלבת בין זני ענבים עתיקים רומניים וייחודיים לזנים צרפתיים קלאסיים - שילוב שמבטא טוב מכל את ייחודו של ענף היין המקומי. אז מה צפוי לנו ביום שמחוץ לבוקרשט? יקב משובח, מסעדה כפרית - ובדרך נעצור בדוכני אוכל אותנטיים ששיני הקידמה לא נגסו בהן.

יקב: Aurelia Visinescu הוא יקב רומני איכותי ומרתק בעל משרעת יין ייחודית ומקסימה. יינות היקב משלבים בתוכם חדש עם מסורתי - בסינרגיה מושלמת של עולם חדש יחד עם שמירה והבלטה של הייחוד המקומי. כרמי היקב בהם נטועים זנים מקומיים ומיובאים, נמצאים באזור 'דילו מארה', אזור היין החשוב והאיכותי ברומניה שהוא למעשה פסיפס קרקעות מרתק שמעניק לכרמים סביבת גידול יוצאת מן הכלל. 'דילו מארה' הוצג על-ידי מומחית היין הבריטית ג'נסיס רובינסון כ"בורדו של רומניה", אזור בעל פוטנציאל איכות יוצא מן הכלל.

איזון בין חדש וישן

רומניה
רומניה
'אורליה' היא אחוזת יין קסומה הנראית כאילו נלקחה מן האגדות. ליקב שטח כרמים של 82 הקטר שעוטפים את האחוזה מכל עבר. גם בייצור היין נשמר האיזון העדין בין חדש וישן, מודרני ומסורתי, טכנולוגיה חדישה ומוקפדת יחד עם מגע מאופק ומינימלי, הכל בכדי להגיע להשתקפות נהדרת של אזור הגידול בכל בקבוק ובקבוק מיינות היקב. יינות היקב מאופיינים בעידון אצילי ואלגנטיות נינוחה יחד עם מבנה הדוק ומרשים. איזון המעניק להם אופי ברור יחד עם רעננות ומורכבות.

לאחר הביקור ביקב נאכל במסעדת Ferma Dacilor, טברנה כפרית מקומית המעניקה לסועדים חוויה טעימה ומלאת חן. נשוב לבוקרשט לעת ערב - ומי שירצה לאכול ארוחה שהיא יותר מ"קלה" אחרי היום העמוס בחוויות, יזכה להמלצות על המסעדות השוות היחידות בבוקרשט שבהן טרם ביקרנו...

קצת שופינג לנשמה היום האחרון (ראשון, 03 בדצמבר)

חצי-היום האחרון שלנו הוא חופשי לקניות. בעת ארוחת הבוקר נשמח לספק המלצות לרכישות קולינאריות במעדניות השונות בעיר, למי ששופינג "רגיל" לא עושה לו את זה (...). מי שירצה להמשיך לאכול בגדול, יקבל מאתנו הכוונה לאזור ה'פוד-טראקס' במרכז הרובע הלטיני המציע אוכל רחוב במיטבו, וכמובן - עוד כמה מסעדות שבהן אפשר לנוח עם כוס בירה מקומית צוננת, לנגוס בקבב או בנקניקיות פטרוצ'יאן לוהטות ולהיפרד בנעימים מבוקרשט. רומניה מחכה לכם...

מסע הקסם הרומני: חוויה קולינארית אותנטית אל ליבה של בוקרשט. 30.11-03.12 (3 לילות / ארבעה ימים). לפרטים נוספים והרשמה: http://bit.ly/2y7LmPy