אסנת גואטה מדלגת בין הסירים ומשקה שפים ביין עד שהם מוכנים לגלות לה מה הם בעצמם אוכלים. והפעם: אמיל מינב מה'שישקו' בתל-אביב…

את 'שישקו' הפכתי לבית השני שלי. אולי זו הפשטות של המקום, אולי חיבוקי הדב של הבעלים, אולי זה הקהל שמתחיל מבני 20 ועד 70 שמרגיש כאילו זו משפחה אחת גדולה שמוציאה מדי פעם שקיות מהשוק וחולקת עם השאר. אולי זה האוכל, ואולי זה עוד הרבה דברים, אבל מה שבטוח שאחת הסיבות העיקריות זה אמיל. אותו בולגרי בעל המבט הציני השובב ששולט ביד רמה במטבח של ה'שישקו' ומחוצה לה, שאמרותיו והאינטונציה שלו הפכו לשם דבר בכל שיחה, ושבלי הבניצה המדהימה, או הקבב העסיסי שלו לא יודעת מה הייתי עושה.

אמיל מינב - כל הביס המופלא הזה לקח את החמיצות הבועטת של הברונלו לשיאים חדשים... (צילומים:  יח"צ, אסנת גואטה)
אמיל מינב - כל הביס המופלא הזה לקח את החמיצות הבועטת של הברונלו לשיאים חדשים... (צילומים:  יח"צ, אסנת גואטה)
כל הביס המופלא הזה לקח את החמיצות הבועטת של הברונלו לשיאים חדשים... (צילומים:  יח"צ, אסנת גואטה)

אבל האמת היא שאמיל הוא הרבה יותר מזה. מאחורי הדמות הצינית החצי מחייכת של אמיל, שתמיד מכיר את כולם ויודע הכל, עומד לו אדם שלא ביקר 13 שנה בבולגריה - בעבר שלו, שחווה דברים, שספג את בולגריה אחרי המלחמה הקרה, שעזב בית בגיל צעיר, שהשאיר זיכרונות כואבים. מדובר באדם בעל ידע אישי מטורף בכל-כך הרבה תחומים ובעיקר בהיסטוריה עולמית שנספגה בתוכו כחלק מהחינוך הקומוניסטי, יחד עם גישה ליברלית שלמעטים יש, יכולת הבנה של אופי, ניתוח של טעמים וחיבה לאיכות שהיא זו שהופכת את המנות הקטנות של אמיל ב'שישקו' לכל-כך מיוחדות.

לקח לי זמן לבחור איזה יין לקחת אתי לאמיל. הייתי צריכה קצת לפשפש אצל כל מיני אנשים שמכירים אותו היטב בידיעה ברורה שלאמיל אי-אפשר להביא משהו רגוע, או בנאלי. בסופו של דבר בחרתי בבקבוק של ברונלו די מונטלצ'ינו רזרב 2008 של יקב פיצ'יני, שנראה היה לי שיוכל להתאים לאופי המורכב של אמיל. אנחנו יושבים בפאתי שישקו בערב רגוע, אמיל מעשן סיגריה ומתענג על הלגימות הראשונות של הברונלו, ואני מתענגת לראות אותו קצת אחר. יותר רגוע, יותר עמוק.

מעורב בולגרי

שישקו
שישקו
הברונלו בועט, זה יין שדורש אוכל, יש בו מין החמיצות המתובלת של ענבי הסנג'ובזה. לי זה נתן תחושה של דובדבנים חמוצים ועץ ואני מודה שאני סקרנית לדעת מה אמיל הולך להכין לנו לאכול שיתאים ליין הזה. אנחנו מוזגים עוד כוס ומתחילים לדבר קצת, בין לקוח שבא לומר שלום, למלצר שבא לשאול שאלה, אני מגלה שאת הבישול הוא לא התחיל כבר בילדות. אמנם הוא בא מבית של בישולים בו סבתא היתה אחראית על הבצקים והמתוקים ואמא על הבישולים, אבל את האומץ לבשל הוא פיתח רק כשעלה לארץ והגעגועים למשפחה, לאוכל המסורתי ולריחות של הבית בבולגריה גברו עליו.

אבל אמיל, כמו אמיל, שילב בזה גם את האהבה שלו להיסטוריה ולידע, וההבנה שהמטבח הבולגרי בארץ כל-כך שונה ממה שהוא זוכר מבולגריה גרמה לו לחפש אחר השורשים והמקורות שלו. כל החיפושים אחר זיכרונות הילדות שלו עוררו אצלנו את ההבנה שאין מטבח בולגרי אמיתי, אלא כזה שמבוסס המון על ההשפעה של התורכים, כגון פטלג'אן או גבץ' שהבולגרים אימצו ממטבח הסולטן התורכי. תוסיפו לזה את השילוב של אמא יהודייה בולגריה ואבא נוצרי בולגרי ששילבו בין המטבח היהודי למטבח העונתי הכפרי וזה מה שהתווה אצל אמיל את האהבה לחומרי גלם, לעונתיות, לבישול - כל מה שטרי ונאכל בקיץ, משומר ומוחמץ לקראת החורף הקשה, ומה שיש לצוד או לגדל, זה מה שאוכלים.

אהבה בצלחת

רונלו די מונטלצ'ינו רזרב 2008 יקב פיצ'יני
רונלו די מונטלצ'ינו רזרב 2008 יקב פיצ'יני
אמיל מביא צלחת קטנה עם כרוב ממולא, בלי רוטב או מיני תוספות, פשוט 3 עלים כרסתניים של כרוב ממולא עם טעם של גן-עדן. בטרם הבישול הכרוב הוחמץ ורק אז בושל במי הכבישה שלו, מה ששמר על חמיצות עדינה ועל הנגיסות של העלה. המילוי הפשוט והנכון של בשר כבש ובקר נתנו מתיקות שומנית ומשחק לחמיצות של העלה וכל הביס המופלא הזה לקח את החמיצות הבועטת של הברונלו לשיאים חדשים. אם הברונלו היה לי קשה קצת בהתחלה, עכשיו הוא כבר החליק בגרון כאילו האיטלקים והבולגרים חשבו ביחד על ארוחה משותפת. החמיצות התעדנה ופתחה לטעמי הפירות האדומים פתח קטן שרק יגדל ככל שניתן לו לנוח.

תחושה קלה של מתיקות פרי וחספוס עדין אפיינה את היין ופתאום היה לי צורך עז להריץ את הכל שעה קדימה כדי שאוכל להבין לאן הוא עוד יתפתח. אמיל הביט בי בסיפוק כשאני נהנית מכל ביס ולחש לי חרישית, רגע לפני שהלקוחות מתחילים לזרום אליו, שבכלל החלום שלו זה לעזוב את הכל וללכת להתנדב, להעניק את כל כולו לאחרים. אני בוהה בו במבט שואל כשפי צרוב עדיין מטעמי היין ונרגע ממתיקות הבשר. אבל אמיל לא עונה, רק מביט בי בחיוך מבויש ובעיניים טובות ומלאות מחשבות במשך שנייה אחת נוספת לפני שהלקוחות הקבועים מגיעים ואמיל "הרגיל" שוב יוצא החוצה.