טליה לוין נשלחה בחסות מועצת סנהדרינק לזהות עבורכם טרנדים קולינאריים כדי שתוכלו להישאר מעודכנים. ברור שעם אלכוהול. והפעם: המבורגר וקוניאק...

אני יודעת שאתם חושבים שבגלל שפמפמו את תחקיר ההמבורגרים הגדול בכלי התקשורת, אז תפסתי על זה טרמפ. כי ככה זה עיתונאים, אוהבים לתפוס טרמפ על אייטמים חמים ומנסים להפריך אותם. בטח כשזה קשור למזון שנוגע לנימי נפשנו ומומחים שבאבחת "לא בריא" ו"פוספטים" רוצים להפוך אותנו לבני אדם ממורמרים, מתוסכלים קולינארית, דלי שומן ונתרן ושלא לומר טבעונים. ולא, אל תמכרו לי את השטות הזאת שיש אוכל טבעוני ממש טעים. ניסיתי. אני מעדיפה למות מרעב. רגישים לנושא מוזמנים לא לקרוא את הכתבה הבאה. בעיקר כי אין לי כח אליהם. ולא רק בגלל שאני שפוטה של המבורגר.

שנינו ידענו: המבורגר זה או נוק אאוט מוחלט או סוציאליזם קיבוצי...(צילום: יח"צ, אנטולי מיכאלו, גליה אבירם)
שנינו ידענו: המבורגר זה או נוק אאוט מוחלט או סוציאליזם קיבוצי...(צילום: יח"צ, אנטולי מיכאלו, גליה אבירם)
שנינו ידענו שהפעם זה או נוק אאוט מוחלט או סוציאליזם קיבוצי...(צילום: יח"צ, אנטולי מיכאלו, גליה אבירם)

האמת היא שלא תפסתי פה טרמפ על מישהו או משהו. המבורגרים היו, ולנצח יהיו, המאכל המנחם שלי. אפשר להוריד את החיוך המרושע מהפרצוף. הנחמה הזאת לא ניכרת אצלי על הירכיים (לפחות עדיין, טפו, טפו, ותודה ששאלתם). חוץ מזה, חבל שאתם לא הפסיכולוג שלי, אחרת הייתי מספרת לכם איך אחרי כל קונצרט מוצלח בפסנתר הייתי הולכת לאכול בבורגראנץ' עם אבא שלי, זה כנראה נתקע שם.

אך מכיוון שאני כמעט בת ארבעים אני מניחה שעדיף לי להפסיק להתרפק על הילדות אם אני רוצה למצוא גבר שלא תקוע רגשית בגיל שמונה מתי שהוא, וחוץ מזה התחרשתי רק מלשמוע עד כאן את הצרחות של העורך הפסיכי של האתר הזה שנבח עליי שמה שרשתות המזון המהיר מוכרות זה לא המבורגר. וגם לא מזון.

פרוורסיה קולינארית

אוקיי, חדלתי לחפור. הטריגר האמיתי לכתבה התחיל בעצם בזה שחבר לקח אותי לפני כשבועיים ל'הדסון'. "יש היום חוק וצ'דר", הוא אמר, ואני, חובבת המבורגרים מושבעת שמשום מה תמיד הצליחה לפספס את העונג הקולינארי של מתן אברהמס, לא יכולתי לסרב.

אלא שאז הגענו בדיוק כשנגמר, או ליתר דיוק כשנותר המבורגר חוק וצ'דר אחד אחרון. מבט אחד בינינו של "הקרב על המילקי" וידענו שכאן אין מנצחים. זה או נוק אאוט מוחלט או סוציאליזם קיבוצי. כשני אוהדי הפועל שאוחזים בפטיש ובמגל ודוגלים בסוציאליזם מעשי, חלקנו את הפרוורסיה קולינארית שנקראת כאן 'חוק וצ'דר' כמו בגד חדש בבית ילדים בקיבוץ. למות.

חזרתי הביתה חצי מסופקת, עם טעם של עוד ובעיקר עם דחף עז "לעשות משהו על המבורגרים", וכמובן איזה אלכוהול בצד. אני מודה שהשילוב של המבורגר הולך אצלי תמיד עם דיאט קולה או עם זירו למיניהם, אבל לא מטעמי דיאטה אלא מתוקף טעם והרגל.

בא לה בטוב

המבורגר
המבורגר
בספרד ניסו לשדל אותי לשתות יין ליד ההמבורגר אבל אחרי עשרה ימים גיליתי שזה לא ממש עובד לי. וויסקי כבד לי מדי, עראק אני לא סובלת, קוקטיילים זה סבבה אבל מתוק מדי עם בשר, ובירה היא ברירת מחדל עבורי בגלל עודף גלוטן (קצת רגישה). אולי רק אם יש ברז גולדסטאר ואז אני קצת נכנעת.

זו הסיבה שחשבתי ששילוב של קוניאק והמבורגר יכול להיות דווקא נחמד. כוסית של 'רמי מרטן' שחבר פתח במיוחד אחרי לאנץ' המבורגר ביתי מושקע סובב לי את הראש (רק תראו מה חברים עושים עבורי). אחד החבר'ה בקהילת המבורגר ישראל הנהדרים, אמר לי שהשילוב בין המבורגר וקוניאק דווקא עושה עוול לשני הצדדים בטענה שכל אחד מהם צריך לקבל את המקום הראוי לו.

אחרת חשבה להפך - שזה שילוב מאוד מעניין, ואני רק החלטתי שמתחשק לי למסד את שני המוסדות הללו יחד. אחרי עשור בו כתבתי רק על יינות, הצליחו חברי המועצה לתרבות השתייה לדרדר אותי גם למותגי אלכוהול אחרים. קוניאק התחלתי לשתות לפני כמה חודשים במשורה, וכמו שאמרו אצלנו פעם בשכונה: "הוא מה זה בא לי בטוב". הקיצור, אז מה שותים ליד המבורגר?

רמי מרטן
רמי מרטן

'רמי מרטן' הוא אחד מסוגי הקוניאק הפופולאריים ביותר. הבקבוק שלו מזכיר אפטר שייב יוקרתי, והוא מיוצר מענבים איכותיים ממחוז קוניאק הגדלים באזור גרנד שמפיין ופטיט שמפיין (ואין פה שום רמז לשמפניות ורודות). רמי מרטן הוא אחד האהובים עליי. יש בו משהו רך ומלטף שמחמם את הנפש. השתלב לי עם המבורגר ביתי שבא נטו בשרי וללא תוספת צ'יפס כי יש גבול לכל תעלול.

מרטל
מרטל

את הקוניאק של 'מרטל' טעמתי בדיוק בשבוע שעבר תוך כדי בליסת המבורגר (עוד אחד, כן). המרקם שלו רך ועדין ולא כל-כך דומיננטי, כך שהוא לא השתלט לי על המנה מצד אחד, ומצד שני, משהו בפירותיות הקלילה והארומטיות שלו היו בול מה שהייתי צריכה בסוף יום עבודה.

קורווזיה
קורווזיה

קורווזיה VS הוא משהו שאני זוכרת עוד מהבית. מדובר בבלנד של שלושה סוגי קוניאקים שמתאים ללגימה בכל שעה משעות היום והלילה. ארבעים אחוז אלכוהול, צרפתי, עדין נפש וטעם. אישית, דווקא הייתי שותה אותו לפני שאני מסתערת על המנה.

קורווזיה VSOP הוא קוניאק למתקדמים. אני מודה שלגימה אחת ממנו סובבה לי לגמרי את הראש. הוא היה לי קצת כבד מדי, אך כמו שחבר טוב נוהג לומר: "יום אחד את תתבגרי ותלמדי לשתות". יש בו טעמים מעניינים של קרמל ואגוזים, וניחוח של עץ אלון שאפשר להסניף שעות. בואו נאמר שהייתי אוכלת קודם לכן מנה הגונה כולל תוספת בריאה של עמילנים כדי לא למצוא את עצמי מעולפת בשירותי המסעדה.

ומה אוכלים ליד הקוניאק? ברור שהמבורגרים. הרי לשם כך התכנסו. נסיעות רבות ברחבי הארץ גרמו לי לייצר מעין מפת המבורגרים פרטית לעצירות משובבות נפש. בכל המקומות הללו מגישים לצד ההמבורגרים גם קוניאק (לא חובה, אבל אם תרצו אף אחד לא יעקם בפניכם את הפרצוף). בדוק. יש המון מקומות והמפה עוד ממתינה להמלצות מכם. בינתיים הנה סקירה קטנה ומיוחדת במינה.

ורי ביג לייק!

1. תטה

מסעדת 'תטה' בפרדס חנה מגישה עסקית של המבורגר ב-59 ₪ פלוס תוספת, לצד מנה ראשונה של פוקאצ'ה וסלטים. תוספת של קוניאק תעלה לכם 33 ₪. שווה, זול ובול למי שנוסע לצפון או חוזר ממנו, בתנאי שהוא לא זה שנוהג, כמובן.

2. ארצ'י

בדרך דרומה כדאי לעצור ב'ארצ'י' על חוף דלילה באשקלון (אחד החופים היפים) שמנת הדגל שלו היא המבורגרסה - מיני המבורגר (80 גרם, אבל יש גם גדולים יותר) עם גבינת צ'דר מעושנת ובצל מקורמל, ולצדו עשרה סוגי קוניאק (אפשר לקבל שם קוקטיילים מיוחדים על בסיס קוניאק).

3. אדום

אחת המסעדות האהובות עליי בירושלים היא 'אדום' במתחם התחנה הראשונה. ההמבורגר של 'אדום' הוא קיט של כמה סוגי בשרים הנטחנים ביחד עם 30% שומן בטחינה גסה יחסית, וזאת כדי להדגיש את טעמו של הבשר. המבורגר עסיסי המוגש במשקל של 250 גרם, והתיבול עדין ומיוחד, כזה שנותן ספייסיות ומעטפת לבשר – לא לשוחרי הז'אנר ה'פאסט פודי'. מחיר המנה הוא 69 ₪. במסעדה יש מבחר ענקי של סוגי קוניאק.

4. אנגוס

'אנגוס' היא עוד מסעדה חביבה עליי להמבורגרים. שתי מנות נפלאות במיוחד מומלץ לדגום שם: סלופי ג'ו - המבורגר מפורק על הפלנצ'ה עם בצל, עגבניות, רוטב ברביקיו וגבינת צ'דר (39 ₪), ספייסיבורגר - מיקסבורגר חריף במיוחד המוגש עם מיונז, חלפיניו, חסה, בצל סגול, עגבנייה, בצל מדורה ורוטב BBQ חריף (39 ₪). במקום תוכלו לשתות קוניאקים מסוגים שונים החל מ-35 ₪ לקורווזיה ועד 120 ₪ לרמי מרטין XO.

5. עד העצם

שתי מנות שגורמות לי להתעלף ב'עד העצם' בהרצליה הם 'המבורגר יין' - 200 גרם המבורגר בקר עם פטריות ברוטב יין המוגש על פירה/אורז (49 ₪), ו'המבורגר מעושן' - 200 גרם של בשר בקר המוגש עם חסה, עגבניות, חמוצים ובצל בלחמניית שמרים (49 ₪). לכו על המבורגר היין, תוסיפו לו רמי מרטן ב-58 ₪ ואתם מסודרים. אחר-כך ממליצה לכם איזה שנ"צ קטן באוטו.

6. מייקס פלייס

ב'מייקס פלייס' אוהבים לפנק במנת 'ביג מייק' מפנקת שהיא בעצם קומותיים של קציצות - זה מה שנקרא 'ספרדי כפול' של המאה עשרים ואחת. בצל מטוגן, קורנדביף, חסה, עגבניות, מלפפון חמוץ ובצל מוגש עם תוספת צ'יפס. הצעת ההגשה היא לצד סניפטר עמוק של קוניאק ב-50 ₪.