נתנו למיקסולוג אורון לרנר ארגז עם 5 דרינקים לא שגרתיים שרכשנו בדיוטי פרי, וביקשנו ממנו להכין מהם 5 קוקטיילים שגם אתם יכולים להכין לבד בבית...

בעולם המיקסולוגיה המושג Black Box מתאר מצב בו הברמן מאותגר להמציא במקום קוקטייל העשוי ממרכיבים אליהם הוא נחשף ממש באותו הרגע. זה לא אתגר שנועד להמציא את הקוקטייל המרגש הבא, כמו שהוא נועד לשחרר קצת תפיסות של הברמנים לגבי קוקטיילים, לאתגר אותם למרכיבים לא שגרתיים, למצוא טעמים חדשים ולשחק, פשוט לשחק. זה בדיוק מה שחשבתי כשהגיע לדלתי ארגז הנושא את הלוגו המוכר של ג'יימס ריצ'רדסון שהכיל חמישה בקבוקי אלכוהול. האמת היא שהאתגר מעט יותר מורכב מ"לך תמציא איזה קוקטייל", כי אחרי הכל מדובר בחומרי גלם שלא הכרתי לעומק ובנוסף – דרישות האתגר עמדו על כך שהקוקטיילים חייבים להיות ביתיים.

גם בבית אפשר להכין קוקטיילים מעולים, שאינם מצריכים שייקר, וגם לא מחייבים שימוש בסירופים אקזוטיים ונדירים... (צילומים: אורון לרנר)
גם בבית אפשר להכין קוקטיילים מעולים, שאינם מצריכים שייקר, וגם לא מחייבים שימוש בסירופים אקזוטיים ונדירים... (צילומים: אורון לרנר)
גם אצלכם בבית אפשר להכין קוקטיילים מעולים בלי להשתמש בסירופים אקזוטיים נדירים... (צלם: אורון לרנר)

מבחינתי, קוקטיילים אינם מסוג המשקאות שמכינים בבית. כלומר, אפשר להכין – אבל זה מצריך הרבה עבודה. כמיקסולוג, כשאני בבית אני לא אוהב לעבוד, ובדרך-כלל אסתפק בכוס יין או כוסית רום. אבל האמת היא שגם בבית אפשר להכין קוקטיילים מעולים, שאינם מצריכים שייקר, לא מצריכים הכנות מסובכות וארוכות, וגם לא מחייבים שימוש בסירופים אקזוטיים ונדירים או חומרי גלם עונתיים מדי. אגב, המינונים הנקובים במתכונים המובאים כאן הם במיליליטרים, אבל אפשר כמובן להכפיל כדי להכין יותר.

וודקה. ולא סתם וודקה, 'רוברטו קוואלי רוזמרין'. מסתבר שיש דבר כזה! גם אני לא ידעתי. בכל פעם שרוצים להקשות עלי בכזה אתגר, נותנים לי וודקה. אני אף פעם לא עובד עם וודקה בקוקטיילים, אבל אתגר זה אתגר – זו גירסה של ה-Chartreuse Cobbler, אחד הבסט סלרים שמסרבים לעזוב את התפריט.

קוקטייל שרטרז קובלר רוזמרין - צלם אורן לרנר
קוקטייל שרטרז קובלר רוזמרין - צלם אורן לרנר
קוקטייל 'שרטרז קובלר רוזמרין'

וודקה רוברטו קבאלי רוזמרין - בקבוק
וודקה רוברטו קבאלי רוזמרין - בקבוק
מה צריך?

45 מל' וודקה רוברטו קוואלי רוזמרין 15 מל' שרטרז ירוק 15 מל' מי סוכר 30 מ"ל מיץ ליים או לימון, סחוט טרי 5 עלי נענע

מה עושים?

זורקים את כל המרכיבים לבלנדר, מטחנה או מגרסה ומוסיפים חצי כוס קרח. טוחנים עד שנוזל מקבל צבע אחיד ומוזגים לכוס מתאימה. מתקבל קוקטייל חמוץ ומרענן. אל תוותרו על השרטרז, הוא מוסיף עומק לקוקטייל. אזהרה: זה רק מרגיש כמו מיץ, אבל זה חזק ומתגנב ולפני שתשימו לב לא תוכלו לעמוד ישר.

בדרך-כלל אני מתקשה לעבוד עם ליקרים, משום שמרביתם פשוט מתוקים לי מדי. אבל לליקר 'קינג'ס ג'ינג'ר' יש טעם מיוחד, משום שהוא מוסיף לקוקטייל מעט מהחריפות של הג'ינג'ר, אבל יותר דומה לזה המסוכר מאשר לג'ינג'ר הטרי, והוא גם חזק יחסית (41%) אז שתו באחריות.

1
1
קוקטייל 'קינג'ס ג'ינג'ר'

ליקר קינגס גינגר - בקבוק
ליקר קינגס גינגר - בקבוק
מה צריך?

60 מל' ליקר קינג'ס ג'ינג'ר 20 מל' מיץ ליים, סחוט טרי כוס פרי טרי, בשל, קלוף חצי כוס קוביות קרח

מה עושים?

מכניסים את הליקר ומיץ הליים לבלנדר, מוסיפים את קוביות הפרי (אננס / מנגו / מלון / פירות יער) וחצי כוס קרח, טוחנים ומוזגים לכוס גבוהה. כן, אותו הטריק עם הבלנדר, אבל בינינו – קיץ, חם, לח, דביק, ורק המחשבה של להרים שייקר גורמת לי להזיע.

כן, ממש מאתגר כל הסיפור הזה. מעולם לא טעמתי מוצרט, אף גירסה, עד האתגר הזה. ונכון שאני יודע לדבר על קוקטיילים יבשים, ונראה כאילו אני שותה רק מעורבבים, אבל בפועל אני חסיד גדול של קוקטיילי פירות עם מטריות מנייר. מכל הטעמים שבעולם אני פשוט מת על קקאו בכל גווניו, אז איך זה שלא הכרתי את המוצרט עד עכשיו? הבקבוק העטוף בנייר לבן מכיל ליקר בטעם שוקולד לבן עם 15% אלכוהול, וכן הוא קינוחי ומתוק.

קוקטייל פופ-אפ מוצרט - צלם אורן לרנר
קוקטייל פופ-אפ מוצרט - צלם אורן לרנר
קוקטייל 'פופ-אפ מוצרט'

ליקר מוצרט לבן - בקבוק
ליקר מוצרט לבן - בקבוק
מה צריך?

60 מל' ליקר מוצרט לבן חבילת פופקורן למיקרוגל בטעם מלוח דש (נגיעה) ליים דש מי מלח אגוז מוסקט

מה עושים?

מכינים את הפופקורן לפי ההוראות. מוזגים את המוצרט לקערה (בהתאם לכמות הקוקטיילים שרוצים להכין) ומוסיפים את הפופקורן תוך כדי ערבוב. מוסיפים מעט ליים ומעט מלח ומערבבים (אל דאגה, המוצרט יקבל טעמי פופקורן מלוחים והמתיקות תתאזן). מסננים את הנוזל לתוך כוס עם קרח, מוסיפים עוד קרח, מגרדים מעט אגוז מוסקט מעל ומגישים.

עכשיו אנחנו כבר מבשלים עם אש, או יותר נכון – עם יין אפריטיפי צרפתי. דובונה אינו וורמוט, אלא ערבוב של יינות שונים. מדובר במשקה מורכב ומרתק, אבל עם נטייה להתקלקל מהר אחרי פתיחתו, לכן חשוב לפתוח את הדובונה באירוע מתאים ולהקפיד לסיים אותו בשבוע שאחרי, כמו גם לשמור אותו בקירור בין לבין. נכון שהדבר הצפוי ביותר יהיה להכין אתו איזו סנגריה טובה, אבל באמת שהגיע הזמן להכניס קצת יותר מורכבות לחיינו. במקום זאת, הכירו את הדובונה-קוקטייל, שהוכן במקור למלכת אנגליה – וזו שהתאהבה במשקה, הזמינה עוד באותו היום עוד 8 כאלה...

קוקטייל דובונה רויאל - צלם אורן לרנר
קוקטייל דובונה רויאל - צלם אורן לרנר
קוקטייל 'דובונה רויאל'

דובונה - בקבוק
דובונה - בקבוק
מה צריך?

מה צריך? 45 מ"ל דובונה 45 מ"ל ג'ין קרח דש אנגוסטורה ביטרס לקישוט: קליפת תפוז

מה עושים?

פשוט מוזגים כמויות שוות של דובונה וג'ין. כל ג'ין. עדיף כזה שאתם אוהבים. מוזגים לכוס עם קרח, מערבב ושותים. אגב, המשקיעים יוסיפו קליפת תפוז והמשקיעים עוד יותר יוסיפו דש של אנגוסטורה ביטרס (תמצית תבלינים מרירה שכל חובב קוקטיילים צריך להחזיק בבית).

"קוניאק לא מערבבים", יגידו הנוקדנים למיניהם, "תנו לקוניאק את הכבוד שלו". אבל אני אומר שמפרות קדושות עושים את ההמבורגרים הכי טעימים, והדרינק הראשון שכל בית צריך להגיש על קוניאק הוא ה'סאזרק' (Sazerac). תצטרכו לשים יד על ביטרס קצת יותר מוזרים – הקריאול ביטרס של Bitter Truth, או ה-Peychaud's. הראשון זמין בארץ, השני מצריך ביקור בחו"ל. מדובר שוב בתמצית תבלינים מרירה המעניקה לקוקטייל הזה את טעמו הייחודי.

קוקטייל סזארק - צלם אורן לרנר
קוקטייל סזארק - צלם אורן לרנר
קוקטייל 'סאזרק'

קוניאק מרטל - בקבוק
קוניאק מרטל - בקבוק
מה צריך?

60 מ"ל קוניאק מרטל VS 10 מ"ל מי סוכר 4 דשים של קריאול ביטרס 2 דשים של אנגוסטורה ביטרס

מה עושים?

מערבבים את כל הנוזלים עם קרח בכוס אחת ומסננים לכוס אחרת, מקוררת אבל בלי קרח. קולפים קליפת לימון דקה ומועכים אותה בין האצבעות מעל כוס המשקה, כדי להוסיף את השמנים האתריים של קליפת הלימון. המהדרין אף יוסיפו טיפה של אניס לכוס הקוקטייל לפני שמסננים לתוכה את המשקה המקורר.