מירה איתן לא ממש התגעגעה לימים בהם עוד היתה מקפיצה טקילות, עד שפגשה שתי מקסיקניות לוהטות שעשו ממש עכשיו עלייה...

לפני הרבה שנים, הרבה לפני שחזר אלינו טרנד הג'ין, לפני שידענו להזמין מאלט וויסקי ואפילו הרבה לפני שוודקה כיכבה בכל מקום אפשרי, היינו מקפיצים טקילה או מזמינים שוטים (מי ידע אז מה זה צ'ייסר?) של טקילה עם מלח ולימון לצדם, מלקקים את המלח מבין שתי האצבעות הראשונות, כדי להקטין את צריבת הטקילה על-ידי הפרשת רוק, מחליקים בלגימה את השוט ומוצצים את פיסת הלימון כדי לעדן את הטעם. אבל אז נוצר חוסר בטקילה בעולם, המחירים זינקו למעלה ואנחנו עברנו לטרנד הבא.

החימדורס הם אלה שעמלים ועובדים קשה ביותר וחלקם הינו החשוב ביותר בשרשרת היצור של הטקילה... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
החימדורס הם אלה שעמלים ועובדים קשה ביותר וחלקם הינו החשוב ביותר בשרשרת היצור של הטקילה... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
חלקם של החימדורס הוא החשוב ביותר לאורך כל שרשרת יצור הטקילה... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

האגדה מספרת כי לפני כמה מאות שנים פגע הברק בשדה אגבה, פילח את ליבו של אחד הצמחים ושרף את הפקעת למשך מספר שניות. החום הביא לתסיסה טבעית בלב הצמח. הילידים ההמומים שצפו בנעשה הבחינו בנקטר ארומטי המטפטף מתוך הצמח. מבחינתם, היתה זו מתנה מופלאה מאת האלים. כך מספרים, נולד משקה הטקילה. אגב, יש הטוענים שטקילה זה זכר ולא נקבה כמו שנהוג לחשוב. אני עוד לא החלטתי.

תהליך הכנת טקילה הוא ארוך ומייגע. זה מתחיל בחלק הקשה ביותר, בבציר צמח האגבה הכחול, שממנו מפיקים את הטקילה. הפועלים האחראים לבציר האגבה נקראים ה'חימדורס'. מבין כל בעלי המלאכה העמלים על יצירת הטקילה, החימדורס הם אלה שעמלים ועובדים קשה ביותר וחלקם הינו החשוב ביותר בשרשרת היצור של הטקילה. בחברת 'הראדורה' בחרו לקרוא לטקילה שלהם 'אל חימדור', ובכך לכבד את הפועלים שעובדים עבורם קשה כל-כך.

'הראדורה' היא היצרנית הגדולה והידועה בעולם מבין יצרניות הסופר פרמיום טקילה, משקאות שהמיוצרים מ-100% צמח האגבה הכחול. את החברה המשפחתית הקים בשנת 1870 פליסיאנו רומו. משפחת רומו היא מהמשפחות המרכזיות של תעשיית הטקילה במקסיקו. המזקקה נמצאת בין גואדלחרה במזרח לעיירה טקילה במערב, למרגלות הרי הסיירה מאדרה.

שדות טקילה - אווירהה - צילום פרי אימג
שדות טקילה - אווירהה - צילום פרי אימג
כמו שקורה הרבה בעולם האלכוהול, גם פה יש סיפור שטוען כי בחיפושיו אחר מקום להקים בו את המזקקה שלו, הבחין רומו בנצנוץ מתכתי באחד המקומות שסקר. כשבדק מה פשרו של הנצנוץ גילה כי הוא מגיע מפרסת סוס – סימן למזל טוב במסורת המקסיקנית. ברור שמיד בחר בשטח הזה ובנה בו את האחוזה בה ייצר את הטקילה שלו. באחוזת הראדורה היפה הסיינדה מסורתית, גן, מוזיאון מעניין ואחת משתי הספריות הגדולות ביותר במדינת חליסקו. גם השם הגיע מאותו מקום, הראדורה בספרדית משמעותו פרסת סוס.

הראדורה מגדלת עבור עצמה אגבה ומשתמשת בזן מיוחד, 'אגבה טקילרה וובר', המגודל על קרקע וולקנית ומינרלית, שהופכת אותו למושלם להפקת טקילה המבוסס ב-100% על אגבה. על הגידול והקציר של האגבה מופקדים אותם 500 'חימדורס', שזו התמחותם לאורך עשרות שנים. בבעלות הראדורה לא פחות מ-25 מיליון צמחי אגבה. מפה ממשיכים בתהליכי התסיסה עם שמרים טבעיים, הזיקוק הכפול, היישון והביקבוק במזקקה עצמה.

כהיל הטקילה הבסיסי של החברה הנקרא 'אל חימדור', נעשה עדיין בדרך המסורתית בה אופים את האגבה בתנורי לבנים, ולא מוסיפים אף מרכיב מלאכותי כמו, סוכר, צבע או חומרי טעם. עד לפני כעשור שווק אל חימדור אך ורק במקסיקו, אך עקב הביקוש העולמי הגדל והולך לטקילות, החליטה חברת הראדורה לשווק אותו גם בשאר העולם והמהלך זכה להצלחה. שני סוגי טקילה מתוצרת חברת הראדורה מגיעים לארץ: Reposado ו- Blanco.

טקילה אלחימדור ריפוסאדו - בקבוק
טקילה אלחימדור ריפוסאדו - בקבוק
El Jimador Reposado טקילה המופקת מ-100% אגבה כחולה בוגרת, הנבצרת ומעובדת בידי החימדורס המיומנים. המשקה עובר תקופת יישון של כשנתיים בחביות עץ אלון אמריקני וכתוצאה מכך מתקבל כהיל טקילה בגוון זהוב ענברי מעודן עם טעמים מאוזנים של קליה, חמאה, שקדים, וניל ותבלינים. לטקילה מרקם חלק ורך וסיומת מעושנת וקרמלית קלה ומתמשכת. כשר לפסח. 38% אלכוהול. מחיר: 134 ₪    
טקילה אלחימדור בלאנקו - בקבוק
טקילה אלחימדור בלאנקו - בקבוק
El Jimador Blanco
טקילה המופקת מ-100% אגבה כחולה. המשקה עובר זיקוק כפול ומועבר די מהר אל הבקבוק. תהליך זה מעניק לאל חימדור בלאנקו את צבעו השקוף ואופיו החלק והעדין. הטעם מרענן ומעט מתקתק, הארומות הדריות והסיומת נקייה ורכה. מצוין לשימוש בקוקטיילים. כשר לפסח. 38% אלכוהול. מחיר: 129 ₪