מירה איתן על הוודקה של הביזון, ועל העשב מחזק האון. עכשיו תרגיעו, כדי שזה יעבוד עליכם אתם צריכים ללעוס 7 קילו ביום...

לא מזמן הוזמנתי לפגישה עם שגריר וודקה זוברובקה, "פולני אמיתי", אמר לי המזמין, כאילו שיכול להיות פולני שהוא לא אמיתי. בגדול, וודקה היא לא המשקה הראשון בו אני בוחרת בדרך כלל, אבל יש וודקה ויש זוברובקה, וזו האחרונה היא מעין היהלום שבכתר מבחינתי. אחת הטובות והמעניינות, ואפילו טעימות, אם חשבנו פעם שאי-אפשר להגיד זאת על וודקה...

הפולנים משתדלים שלא לאכול אותו, כי הביזון הוא חיה חשובה מאוד עבורם, והפולנים לא אוכלים חברים... (צילומים: יח"צ)
הפולנים משתדלים שלא לאכול אותו, כי הביזון הוא חיה חשובה מאוד עבורם, והפולנים לא אוכלים חברים... (צילומים: יח"צ)
הפולנים משתדלים לא לאכול אותו, כי הביזון חשוב להם מאוד, והפולנים לא אוכלים חברים... (צילומים: יח"צ)

בשנת 1894 הוקמה מזקקת זוברובקה בביאליסטוק, כשלוש שעות מוורשה, אם כי למשקה היסטוריה ארוכה הרבה יותר. מדובר במותג הוודקה השלישי בגודלו בעולם, אחרי סמירנוף ואבסולוט. המזקקה מייצרת חצי מיליון בקבוקים ביום(!) ובניגוד למזקקות אחרות, חולפים 16 יום עד שהבקבוק מוכן, בשל התהליכים ושילוב המרכיבים המיוחדים.

שמק, שזה שם החיבה של השגריר, כי את שמו הפולני האמיתי אין סיכוי שאוכל להגות (Przemyslaw Matuszewski – נראה אתכם מבטאים את זה כמו שצריך), עובד בחברה כבר 16 שנים, לאחר שהיה ברמן בבר קוקטיילים בוורשה. שמק סיפר בהתלהבות פולנית מאופקת (פולני אמיתי, לא?) שהוודקה הזו ידועה כבר זה שש מאות שנה, ומבין הוודקות המיוצרות בתהליך של השריה במוצרים טבעיים, היא הוותיקה ביותר בעולם. וכשהוא מדבר על מוצרים טבעיים הוא מתכוון לאותו עשב הביזון שרואים אותו פוסע מעדנות בכל בקבוק זוברובקה. כלומר, יש לנו פה וודקה מקטגוריה שונה – לא וודקה בטעמים, אל תטעו לחשוב כך, אלא וודקה בוטנית.

וודקה זוברובקה - אווירה
וודקה זוברובקה - אווירה
'זובר' בפולנית הוא ביזון, וזוברובקה משמעו משהו ששייך לביזון. בעולם יידעו לזהות את הוודקה הזו גם אם נגיד להם רק 'זו' (בשורוק). שמק טוען כי הביזון מאוד מנומס (גם הוא פולני...): "כל מה שהוא עושה רוב היום זה לאכול ולישון, ולמרות שמשקלו כ-12 מאות ק"ג, הפולנים משתדלים שלא לאכול אותו, כי הביזון הוא חיה חשובה מאוד עבורם, והפולנים לא אוכלים חברים".

בכלל, הוא מצחיק הביזון הזה. הוא רץ יחסית די מהר ואוהב לקפוץ למרחק, אבל בגלל שהוא מגושם - הנחיתה שלו קשה וכבדה ואז הוא נופל וגורר אחריו בדרכו לעתים כמה עצים. היות שהביזון יודע להריח את העשב הקרוי על שמו ממרחק של 300 מטרים, הוא לא משאיר מספיק עבור ייצור הוודקה. מסתבר שהעשב הזה יקר מאוד, ומחירו כ-500 לירות אנגליות לקילוגרם אחד. לא נשמע מאוד רווחי, אבל מה לעשות שזהו המשקה הפולני הלאומי?

הפולנים יודעים לספר כי בשנת 1544 יצאה לאור אנציקלופדיה בפולין ובה ערך המסביר איך להכין אלכוהול, כשחלק מהמרשמים כוללים את עשב הביזון. העשב הזה, אגב, נחשב גם כאפרודיזיאק מצוין, אבל מכיוון שאדם צריך לצרוך כשבעה ק"ג ממנו לצורך העניין, כנראה שמרבית הפולנים מוותרים על התענוג. שמק הביא אתו מפולין קופסת עץ עם עשב ביזון קצוץ ונתן לנו להריח ולטעום אותו, הטעם מריר ופירותי, עשבוני עם רמז לציפורן, שקדים מרים וחציר. כל זה נותן לזוברובקה עצמה גם ארומות של קמומיל, עשבוניות נעימה, וניל, שקדים מרים, קינמון, לבנדר ותימין.

וודקה זוברובקה - בקבוק
וודקה זוברובקה - בקבוק
עשב הביזון גדל בין אפריל לספטמבר, וזה הזמן לאסוף אותו. הוא נקצר ידנית לפנות בוקר, כי בלילה הוא מרים את ראשו. תוך 7-10 ימים מייבשים אותו באוויר חם ואז מעבירים אותו להשריה: חותכים ומבשלים אותו במים, ומהטעמים והארומות שמרוכזים במים מוסיפים מספר טיפות לכל בקבוק, כמו בושם יקר ערך. ההשריה נעשית בחבית עץ ענקית בנפח של 4,500 ליטר. בסיום מוסיפים ידנית עשב אחד בכל בקבוק. שמק עצמו יודע לספר כי הוא מחפש ומוצא בעולם בקבוקים שיש בהם יותר מעשב אחד. למעשה יש לו מעין אוסף של בקבוקים עם מספר שונה של עשבים בכל אחד (פעם אפילו מצא אחד עם שבעה עשבים). מסתבר שהניסיון להיות מאוד מדויק במילוי העשבים בבקבוקים כה מעייף ומבלבל, עד שהנשים שממלאות את העשבים בבקבוקים יוצאות למנוחה כל 25 דקות. מעניין למה...

בשנת 1932 יצרו בקפה רויאל שבלונדון ספר קוקטיילים ובו מוזכר קוקטייל עם זוברובקה. וודקה זוברובקה הוצגה גם בגלריה לאפייט בפריז, ואף הגיחה בתפקיד אורח בסרט 'מלון בודפשט'. אז איך כדאי לשתות אותה? צ'ייסר של זוברובקה תמיד יהיה טוב נקי, אבל היא מתחברת היטב לתפוחים, לפחות לפי הפולנים. 'שרלוטקה' הוא שם פולני גם לעוגת תפוחים וגם לקוקטייל זוברובקה עם תפוחים. אם תוסיפו למשקה תימין תרוויחו עוד קוקטייל נהדר. ואם חשקה נפשכם בלונג דרינק ללא מאמץ, פשוט תוסיפו לזוברובקה טוניק. נאזדרוביה חברים.