אין כמעט בר, חתונה או כל פרטייה אחרת שלא תמצאו בהם את הוודקות בטעמים של ואן גוך. אבל לא רק צעירים בעניין. גם חברים שלי, לא ממש צעירים ובטח לא כאלה שמתלהבים מטרנדים, יודעים כבר לזרוק לברמן שמות כמו דאבל אספרסו או אסאי

כמו הרבה סיפורים אחרים בז'אנר הזה, הסיפור שמאחורי המותג ואן גוך מתחיל, איך לא, ביצרן עצמו - מזקקה מלכותית של משפחת דירקצווקר שהחלה את דרכה בעיר סחידאם שבהולנד. המזקקה, שעברה לפני מספר שנים לעיר טילבורג, מייצרת אמנם מותגים רבים ומעניינים אך זכתה להכרה בינלאומית דווקא בעקבות הצלחת מותג הדגל - ואן גוך.

ההצלחה מולידה לא מעט זיופים, חלקם מגיעים מחו"ל וחלקם ממש מכאן (צילומים: יח"צ)
ההצלחה מולידה לא מעט זיופים, חלקם מגיעים מחו"ל וחלקם ממש מכאן (צילומים: יח"צ)
ההצלחה מולידה לא מעט זיופים, חלקם מגיעים מחו"ל וחלקם ממש מכאן (צילומים: יח"צ) ואכן, מדובר בהצלחה גדולה. המותג ואן גוך מוכר כ-2,000,000 בקבוקים בשנה ברחבי העולם, כאשר השוק המוביל בגודלו הוא ארצות-הברית, ואחריו, באופן לגמרי מפתיע... ישראל. המאסטר דסטילר של המזקקה ומי שאחראי על כל טיפת ואן גוך שאתם מורידים לגרון, הוא הולנדי חייכן בשם טים וואס. לאביו של טים היתה מזקקה קטנה והוא היה רוכש יינות ומיני שיכר שייצרו אחרים ומזקק ומיישן אותם, וטים הקטן שעבד עם אביו רכש שם את רזי המקצוע. במרוצת השנים החלו לאמיר מחירי האלכוהול, והמזקקה הקטנה התקשתה לספק פרנסה לכל המשפחה. טים, שנאלץ לעזוב את העסק המשפחתי בו עשה את צעדיו הראשונים, התקבל לעבוד במזקקת דירקצווקר הגדולה ועד מהרה הפך למאסטר דסטילר של המזקקה. עם התפתחותה של החברה עברה המזקקה לטילבורג, שם גם נרקם לראשונה חלום ואן גוך. כל זה התחיל כשיום אחד הסתובב אחד מבעלי החברה במיאמי כשלפתע הבחין בתור ארוך של אנשים משתרך לאיטו בכניסה לתערוכה מיצירותיו של ואן גוך. ממש באותם הימים עלה במשרדי החברה רעיון לייצר וודקה בטעמים ייחודיים הניתנים לשתייה כמות שהם, ישמשו את טרנד הקוקטיילים או אפילו יוכלו להוות בסיס לקוקטייל בבקבוק אחד. כששב למשרדו הציע האיש לשותפיו את השם ואן גוך כשם המותג. החברה שפעלה מיד לקבלת אישור רשמי להשתמש בשם וואן גוך, שבה עם האישור המיוחל לארצו של וואן גוך על-מנת לייצר את הוודקה הייחודית שלהם. על חיפוש הטעמים אחראי טים. האיש המרבה לשוטט ברחבי העולם מאתר עבור המשקה את מיצוי המרכיבים המיוחדים ממדינות שונות. למשל, לצורך ייצור הדאבל אספרסו הפופולארי משתמשים במזקקה בפולי קפה מזן ערביקה המגיעים במיוחד מקולומביה. לאחר מיצוי השמנים האתריים, כמו גם יתר האלמנטים המרכיבים את הניחוחות בחומרי הגלם, מזקקים אותם עם אלכוהול דגנים בדודי זיקוק קטנים עשויים נחושת עד לאיחוד הארומות עם הוודקה עצמה. בהמשך עובר התזקיק סינון פחם פעיל, הנוזל מבוקבק ויוצא לדרכו כמותג הוודקה המפורסם של ואן גוך. מלבד הדאבל אספרסו והאסאי הפופולאריים כוללים טעמי הוודקה של ואן גוך טעמים נוספים כמו רימון, בננה, וניל, מלון, אננס, תפוחי בר, חמאת בוטנים ועוד, זאת, כמובן, לצד וודקות "נקיות" כמו הוואן גוך הקלאסית והבלו. כצפוי, גם בענף האלכוהול ההצלחה מולידה לא מעט זיופים, חלקם מגיעים אלינו מחו"ל וחלקם דווקא מייצור מקומי. מרבית מיבואני אותם מותגים מקוריים מנסים להילחם בזייפנים, אך למרבה הצער מדובר במלחמה שקטה. על פי רוב הם אפילו אינם טורחים לפרסם אזהרת זיוף, תוך התעלמות חמורה מבריאות הציבור, זאת בעיקר כדי לא לגרום נזק למותג שלהם.
ואן גוך - מדבקת איכות
ואן גוך - מדבקת איכות
כידוע, כשיורד גשם - כולם נרטבים, ואף יבואני וואן גוך בארץ קיבלו מספר פניות מאת צרכנים לגבי מקוריות המוצר שבידם. כשהובן בחברה שמדובר במגמה שכבר הספיקה לחצות יבשות, הוחלט להילחם בתופעה באופן רוחבי על-ידי נקיטת מהלך כלל עולמי. מתוך שלל האפשרויות שהוצעו לחברה כפיתרון לבעיה נבחרה מדבקת הולוגרמה שאינה ניתנת לחיקוי וזיוף שתוצמד לבקבוקי הוודקה ותבטיח את מקוריותם. מדובר, כמובן, במדבקה מתוחכמת ביותר שלצורך הפקתה יש צורך בטכנולוגיה מיוחדת וברישיון יצרן חוקי. אגב, שלא במפתיע, על גבי המדבקה מתנוססת חתימתו של ההולנדי החביב שלנו, הלא הוא המאסטר דסטילר טים וואס. בקרוב גם על המדפים בארץ. לא האיש, הוודקה...