יאיר גת רצה לפגוש את הסומלייה סרז' דובס, חתן פרס 'הסומלייה הטוב ביותר בעולם', שנחת כאן לכמה דקות רגל השקת 'ירדן רום 2013', אבל האיש התנצל שהפעם לא מסתדר לו. ככה זה כשאתה סומלייה סלב...

סרז' דובס, חתן פרס 'הסומלייה הטוב ביותר בעולם 1989' מטעם התאחדות הסומליירים הבינלאומית (ASI), נחת בשעת אחר-צהריים מאוחרת בנמל-התעופה בן גוריון לרגל השקת 'ירדן רום 2013' כאורח כבוד של יקב 'רמת-הגולן'. בתום הפרוצדורות המקובלות, הוא עלה לרכב ונסע צפונה, אל מתחם הצימרים של קיבוץ מרום-גולן. דובס ביקר למחרת ביקב 'רמת-הגולן', וביקב 'הרי גליל', פגש את הייננים ויקטור שונפלד ומיכה ועדיה, הסתובב בכרמים, טעם לא מעט יין ישראלי, וחזר לתל-אביב. את היום הבא הוא הקדיש לסיור בירושלים, וביומו האחרון בארץ הקודש השכים מוקדם בבוקר כדי להעביר סדנה לסומליירים במלון 'נורמן'. עם סדר יום כזה, אני לגמרי יכול להבין למה הוא לא יכול היה למצוא קצת זמן בשבילי.

עם סדר יום כזה, בהשקת ירדן רם 2013, אפשר להבין למה הוא לא מצא קצת זמן בשבילי... (צילומים: עידן סבח, עדי פרץ, עמית גירון)
עם סדר יום כזה, בהשקת ירדן רם 2013, אפשר להבין למה הוא לא מצא קצת זמן בשבילי... (צילומים: עידן סבח, עדי פרץ, עמית גירון)
עם סדר יום כזה, אפשר להבין למה הוא לא מצא קצת זמן בשבילי... (צילומים: עידן סבח, עדי פרץ, עמית גירון)

הסומלייה הבכיר יצא למסע הדילוגים הצפוף, בין יקבים ומקומות קדושים במזרח-התיכון, לרגל השקת הבציר, החמישי במספר, של 'ירדן רום', אחד מהיינות המושקעים, היוקרתיים והיקרים של יקב 'רמת-הגולן'. היין נעשה לראשונה מענבי בציר 2006, במסגרת שיתוף פעולה של היקב עם הייננית האמריקנית זלמה לונג.

האמת, לקרוא לה רק "ייננית אמריקנית" זה טיפה מעליב. לונג, שנחשבת לאחת מחלוצות עשיית היין המודרנית בקליפורניה, היתה האישה הראשונה שהגיעה לעמדה ניהולית בכירה במדינה ושימשה כנשיאה של יקב SIMI בסונומה, בין השנים 1989-1996. במשך השנים היא הספיקה לחקור יין, ללמד יין, לזכות בהמון פרסים ותארים, ואפילו לגדל כרמים בבעלותה בקליפורניה ובדרום-אפריקה.

סומלייה
סומלייה

בשנת 2002 גויסה לונג על-ידי ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב 'רמת-הגולן', למחקר משותף של מספר חלקות כרם בגולן ובגליל העליון, במטרה לשפר את האיכות שלהן. עשיית יין מענבי החלקות הללו נראתה לה כמו המשך טבעי למחקר וכך, ארבע שנים מאוחר יותר, הושק היין הראשון בחתימתם של השניים.

בשונה מ'קצרין' המבוסס על זנים בורדולזיים, 'ירדן רום 2006' הפתיע עם כמות נכבדה, יחסית, של סירה. 37% אחוז אם רוצים לדייק, יחד עם 34% קברנה סוביניון ו- 29% מרלו. בשני הבצירים הבאים: השתנו היחסים בין הזנים. 'רום 2007' נשלט על-ידי 53% קברנה סוביניון, ובשנת 2008 היה חלקו של הסירה המשמעותי ביותר: 41%. אחרי שלוש שנות הפסקה, ככה זה כשלא מתפשרים ועושים יין רק בשנים שמתאימות לו מבחינת האיכות, הושקה ב-2012 מהדורה נוספת, שנעשתה מ- 47% קברנה סוביניון, 30% מרלו ו-23% סירה.

ירדן רום 2013
ירדן רום 2013

בבציר 2013 הקריר יחסית, נוצר עוד 'ירדן רום', הפעם מ-50% קברנה סוביניון, 30% סירה ו-20% מרלו. הוא התיישן שנה וחצי בחביות, נארז, כרגיל בחגיגיות שאי-אפשר להתעלם ממנה והושק בצניעות יחסית. יש לו ריחות נקיים רבי עוצמה של פירות שחורים ואדומים, עם מעט רעננות בוסרית ועשבי תיבול, שמשולבים היטב בריחות אדמה, תבלינים מזרחיים, ליקריץ, בשר מעושן, ריבת תפוזים, שוקולד, קפה ועץ קלוי.

המבנה שלו מוצק מאוד, המרקם מלטף, החמיצות טובה והסיומת ארוכה, מתובלת ומתקתקה. זה יין שנועד להרשים והוא עושה את זה לא רע בכלל, רק שבטעימה שנייה ושלישית מתגלים בו צדדים אלגנטיים, רכים ומורכבים, שהופכים אותו למהנה מאוד כבר עכשיו. את מה שחושב עליו 'הסומלייה הטוב בעולם' לא זכיתי לשמוע, אבל יש לי הרגשה שגם הוא התרשם.

רמת-הגולן, ירדן רום 2013. מחיר: כ-450 ₪