אמריקה אוהבת את הכוכבים שלה, והכוכבים של אמריקה אוהבים יין, או לפחות גילו את הפוטנציאל השיווקי-רומנטי שמחבק את שניהם. זיו לנצ'נר אוכל סרטים. וגם שותה יין...

על החיבור הלוהט בין מפורסמים למותגי אלכוהול המתקיים כבר עשרות שנים, רבים מכם ודאי שמעו, ואת הדרינקים עצמם חלק מכם אפילו הספיקו לטעום. אבל איך שלא תסתכלו על זה, דווקא ליין יש איזה אפיל מיוחד שמהלך קסם על הוליווד והלאה משם ואופף תעשייה לא קטנה של סרטים כבר לא מעט שנים.

סרטים על יין - נכון שאלה סרטים שפאדיחה לראות אותם עם דלי של פופקורן, אבל בחושך מי רואה אתכם...  (צילומים:  יח"צ)
סרטים על יין - נכון שאלה סרטים שפאדיחה לראות אותם עם דלי של פופקורן, אבל בחושך מי רואה אתכם...  (צילומים:  יח"צ)
נכון שאלה סרטים שפאדיחה לראות אותם עם דלי של פופקורן, אבל בחושך מי רואה אתכם...  (צילומים:  יח"צ)

הבימאי המוערך מרטין סקורסזה הוא בעל יקב כבר כמה עשרות שנים, גם לפרנסיס פורד קופולה הבמאי והמפיק האמריקאי הענק ויוצר 'הסנדק' יש יקב משלו, וגם אוליביה ניוטון ג'ון, דרו ברימור, אנטוניו בנדרס, ובראד פיט ואנג'לינה ג'ולי מחזיקים ביקבים משלהם. לז'ראר דפארדייה, אחד מנפילי הקולנוע הצרפתי של כל הזמנים, יש 14 יקבים ועוד יותר כרמים ברחבי תבל, ואפילו HBO השיקה בשנה שעברה קו יינות הנושא את שם הסדרה משחקי הכס, אותו מייצר יקב Vintage Wine Estates שנמצא בסנטה רוזה, קליפורניה. לאחרונה גם התבשרנו שיינותיו של אנדרס אינייסטה, כוכב הכדורגל הספרדי וקפטן ברצלונה שבבעלותו יקב בקטלוניה, עושים ממש בימים אלה את דרכם ארצה. אז נכון שלא לגמרי ברור אם אוהבים יותר כוכבים, או יין, או כוכבים שעושים יין, מה שבטוח זה שהחיבור הזה ככל הנראה עושה גוד טיים למכירות, אחרת איך תסבירו את זה שהוליווד לא מתעצלת לעשות על זה סרטים.

הסוד של סנטה ויטוריה, 1969 (The Secret Of Santa Vittoria)

יין ולוקאל פטריוטיות זורמים פה יופי. עיירה איטלקית קטנה, שמתפרנסת בעיקר מייצור יין, עומדת בתקופת מלחמת העולם השנייה בפני הכיבוש הנאצי, יימח שמו. אנטוני קווין בתפקיד שוטה הכפר, ובטח שותה הכפר, מארגן את החבר'ה למשימה לאומית, ובטח כפרית: העלמת מיליון בקבוקי יין מיקבי העיירה מעיני הצוררים. יאללה, שישתו אקונומיקה אלה.

אהבה בין הכרמים, 1995 (A Walk in the Clouds)

עוד סיפור מוכר של בחור שפוגש בחורה, רק שהפעם הבחור הוא קיאנו ריבס, חייל שחוזר מהמלחמה ומכיר באוטובוס מישהי שבדיוק חוזרת מהקולג' ופוחדת לספר לאבא שהיא בהריון. ומה הקשר של זה ליין? אה, הצעירה ההריונית אמורה לעזור לאביה בבציר הענבים בכרם הסמוך ליקב המקסים שבעמק נאפה הקליפורני, והחייל טוב הלב מתנדב להתחזות לבעלה ולסייע במלאכה. צופה שלא שוקע בקיטש עשוי למצוא עניין בסוגיית השימוש בטכנולוגיות מודרניות ביקב מסורתי, שאף היא עולה בסרט. נו שוין.

נשיקה צרפתית, 1995 (French Kiss)

נו טוב, עוד קומדיה רומנטית, והפעם לא סתם, אלא עם מג ראיין המתקתקה, שרודפת אחרי החבר שלה, טיפוס שמצא לעצמו רומן חדש באיזה כנס צרפת. תרגיעו, גם היא מוצאת מישהו בדרך, קווין קליין, נוכל ממולח שנאחז בחלומו בו מככב כרם ענבים מזן נדיר. הסרט כולל גם לא מעט חפירות, גם בנושאי יין, שאוכלות למג ראיין את הראש, אבל מה, לא מגיע לה?

דרכים צדדיות, 2004 (Sideways)

סרט עטור תהילה ופרסים, כולל אוסקר על התסריט ושני גלובוס הזהב. האמת, הסרט הזה די מנג'ס, אבל לתעשיית היין הקליפורנית הוא מה-זה הרים. סיפור על מסע בארץ היין שעושה סופר כושל עם חברו, שחקן שוקע שעומד להתחתן. החבר, שבטח היה מעדיף מסיבת רווקים אקטיבית במקום כל הגפנים, הכרמים, היקבים והיינות, גם מתנהל בהתאם במהלך הטיול המשותף. בינינו, יצא קצת חמוץ הבלנד הזה, אבל היו המון אנשים שהסרט דווקא עשה להם חשק. ליין, כן?

שנה מופלאה, 2006 (A Good Year)

אז מה קורה לכריש עסקים שלא רואה בעיניים, כשהוא חוזר כיורש, אלא מה, אל החווה והיקב בפרובאנס, בהם למד בילדותו את סוד היין וקסמו? אם זה ראסל קרואו, ואם זה בסרט אמריקאי, הרומנטיקה הייננית כבר תכריע אותו. עוד סרט שסחט יופי את עינב הרגשות. גם בקופות.

יין, סיפור אהבה, 2008 (Bottle Shock)

חוץ מתרגום אש, יש פה עיבוד הוליוודי של סיפור אמיתי, הזוקף את גאוותה הלאומית של תעשיית היין האמריקאית. סיפורו של יקב קליפורני שהצליח באמצע שנות השבעים לעשות את הבלתי ייאמן ולייצר יין שינצח את המתחרים הצרפתיים בטעימה עיוורת. כצפוי, כל רכיבי האגדה כבר בפנים: בעל חנות יינות מקרטעת, יינן בנשמתו שעזב קריירה משפטית למען החלום שלא ממריא ועוד גיבורים הכרחיים של אפוסים כאלה ודומיהם. כולל ענבים.

בציר ראשון, 2017 (Premiers Crus)

ברור שגם לצרפתים מגיע לעשות איזה סרט על יין, אפילו אם הם נופלים שם לאותן מלכודות רגשניות שיושבות כל-כל טוב על האמריקאים. עוד סיפור על מצליחן מודרני שחוזר למחוזות ילדותו הרומנטיים - במקרה הזה מדובר במבקר יינות נפוח מפריז השב אל היקב המשפחתי של אביו בבורגונדי כדי לנסות להושיע אותו מקריסה. נו, כן, זה לא קל להתחיל במלאכת כפיים מייגעת ומתסכלת אחרי שעשית קריירה מלרחרח ולהקליד, אבל כידוע, יין מקבל את טעמו מזיעה ומאהבה. אז בבקשה.

 

בחזרה לבורגונדי, 2017 (Back to Burgundy)

ושוב בצרפת. רגע לפני שאבא שלו נקרא להחזיר ציוד, מחליט ז'אן לשוב לאחוזה המשפחתית ממנה הבריז במשך שנים רבות. החזרה הביתה כרוכה במפגש טעון עם אחותו ואחיו, שם עליהם להתעמת עם כמה מטעני עבר נפיצים, כמו גם להתמודד עם תפוח-אדמה לוהט במיוחד – מה יעלה בגורלו של העסק המשפחתי אותו מותיר אחריו האב, כשלכל אחד מהם תוכנית אחרת עבורו. המפואר ועל הבית שאוצר בתוכו זיכרונות שונים עבורם. אחד הבנים חולם להפוך את האחוזה המשפחתית למלון ספא בוטיקי, השני מבקש בכלל לחזור לאוסטרליה שם ממתין לו בנו הקטן ואילו הבת מעדיפה להילחם בשכן החמדן המבקש להשתלט על האדמות של המשפחה. פשוט זה לא יהיה, אבל לפחות בקלאסה צרפתית.