יינות יקב הוגל המשפחתי הם דוגמה מעולה למסורת הארוכה של גידול ענבים ועשיית יין בחבל אלזס, לסגנון ולאופי הייחודיים של יינות האזור. יאיר גת פגש את נציג המשפחה וחזר עם רשמי טעימה...

חבל אלזס שבמזרח צרפת, על גבול גרמניה, עבר כמה וכמה פעמים במהלך ההיסטוריה מצרפת לגרמניה ובחזרה, וההשפעה הגרמנית מורגשת היטב בארכיטקטורה, בתפריט וגם ביין של אלזס. זני הענבים הם, פחות או יותר, אותם זנים, כמו בצד השני של הגבול: ריזלינג, גוורצטרמינר, ושות', וההתייחסות אליהם דומה. אלזס הוא אזור היין הצרפתי שמייצר הכי הרבה יינות זניים, אבל עם כל הכבוד להשפעה הגרמנית, היא לא היתה רלוונטית בלי המאפיינים הגאוגרפיים והגאולוגיים הייחודיים של אלזס. האזור ממוקם בין רכס הרי הווז' ממערב, לבין נהר הריין ממזרח, והרכס הגבוה שחוסם את העננים הופך את אלזס לאזור יבש ושטוף שמש - בקנה מידה אירופאי, כמובן. היובש היחסי, מגוון סוגי הקרקעות הנובע ממיקומו של האזור על שבר גיאולוגי, ניקוז הקרקע המעולה, והמסורת הארוכה של גידול ענבים ועשיית יין, הם חלק מהסיבות לסגנון ולאופי הייחודיים של יינות האזור, כמו ביינות של יקב הוגל, למשל.

יקב הוגל - בציר ידני, עבודה בגרביטציה, תסיסה במכלי עץ גדולים וסינון עדין לפני הביקבוק... (צילומים: דיויד סילברמן)
יקב הוגל - בציר ידני, עבודה בגרביטציה, תסיסה במכלי עץ גדולים וסינון עדין לפני הביקבוק... (צילומים: דיויד סילברמן)
בציר ידני, עבודה בגרביטציה, תסיסה במכלי עץ גדולים וסינון עדין לפני הביקבוק... (צילומים: דיויד סילברמן)

יקב הוגל, אחד היקבים הוותיקים באלזס, שנוסד בשנת 1639, ממוקם משנת 1902 בכפר ריקוויר. בכרמים שלו, הנטועים בסביבות הכפר, גדלים בעיקר ענבי ריזלינג וגוורצטרמינר, רבים מהם בחלקות "גראנד קרו". שיטות העבודה המסורתיות של יקב הוגל כוללות בציר ידני, עבודה בגרביטציה ללא משאבות, תסיסה במכלי עץ גדולים וסינון עדין לפני הביקבוק. נציג המשפחה, מארק אנדה הוגל, הגיע לא מזמן לתל-אביב עם לא מעט יינות, רובם מתאפיינים בקלילות, עידון, אלגנטיות, ולא פחות חשוב - אחוזי אלכוהול מתונים שהופכים אותם ליינות קיץ מושלמים.

יקב הוגל
יקב הוגל

Hugel Gentil 2015
Hugel Gentil 2015

בשנות העשרים של המאה הקודמת נעשו היינות בסיווג 'ג'נטי' מזני ענבים שונים שגדלו באותן חלקות, או באותן כרמים. מאוחר יותר שונו ההגדרות וכיום היינות הללו צריכים להכיל לפחות חמישים אחוז ריזלינג, מוסקט, פינו גרי, ו/או גוורצטרמינר. היין שנעשה מענבי גוורצרטרמינר, ריזלינג, פינו בלאן, סילבנר, פינו גרי ומוסקט הוא צלול וירקרק מעט, עם ריחות של פרחים, הדרים כתומים ופירות לבנים. ליין מבנה קליל, חמיצות נעימה וסיומת קצרה וקצת מרירה. יופי של יין לשתייה יום-יומית לא מחייבת.

מחיר: 80 ₪

Hugel Riesling Classic 2015
Hugel Riesling Classic 2015

ריזלינג רענן והרמוני עם ריחות של תפוחים ירוקים, עשבי תיבול, נקטרינות, פרחים, פירות לבנים ומעט מינרלים. המגע שלו עם החך מזכיר את זה של קודמו: קליל, יבש ומרענן, עם חמיצות רכה ומרירות בוסרית, שתומכת במבנה ומורגשת בעיקר בסיומת הארוכה. יין מאופק, טהור ונעים לשתייה שיכול להתאים כמעט לכל מנה שתשימו לידו.

מחיר: 115 ₪

היין, שנעשה מענבי גפנים בנות שלושים שנה בממוצע, צריך להופיע במילון ליד הערך 'גוורצטרמינר'. הוא ממלא את האף בריחות עשירים של פירות לבנים, מי ורדים תבלינים, פרחים, ופירות טרופיים. המגע שלו עם החך עשיר ורך, הטעמים מאוזנים והסיומת חמצמצה ומרעננת. הסגנון שהמון יצרנים רואים לנגד עיניהם כשהם עושים גוורצטרמינר, מתחנף קצת יותר מדי לטעמי, אבל למי שאוהב את הסגנון צפויה חוויה מכוננת.

מחיר: 140 ₪

Hugel Riesling Estate 2013
Hugel Riesling Estate 2013

מענבי חלקות מובחרות, שחלקן מטופל בשיטות אורגניות, נוצר יין צהבהב, ירקרק וצלול, עם ריחות פרחים ומינרלים אליהם מצטרפים ככל שהיין מתחמם, ניחוחות של תפוחים ירוקים, פירות לבנים בשלים ודבש. המבנה הקליל יחסית מבוסס על חמיצות דקה ומרירות מעודנת, הטעמים טהורים וישירים והסיומת ארוכה ונעימה.

מחיר: 170 ₪

Hugel Riesling Grossi Laue 2011
Hugel Riesling Grossi Laue 2011

Grossi Laue, המקביל האלזסי ל'גראן קרו' של בורגון, הוא שם שניתן בשנת 2010 לסדרה של יינות איכות שנקראה עד אז 'Jubilee'. הריזלינג שנעשה מענבי חלקות נבחרות בכרם שוננברג האיכותי, מציג ריחות מינרליים, ימיים וחייתיים יוצאי-דופן משולבים בניחוחות פרי בשל, פרחים, פרי בוסר, עשבי תיבול ותבלינים. המבנה שלו עגלגל ומלא, המרקם חלקלק והסיומת קלילה וארוכה מאוד. ריזלינג נהדר שמציע מורכבות, עניין ואלגנטיות יוצאת-דופן.

מחיר: 365 ₪

Hugel Reisling Shoelhammer 2008

חלקת 'שלהאמר' היא חלקת 'גראן קרו', או אם תרצו Grossi Laue, בכרם שוננבורג. היין שנעשה מענבי החלקה הזו מתחיל מרשים במיוחד, עם צבע צהבהב מלא חיים, ריחות מורכבים של פירות בשלים, הדרים, פרחים, תבלינים ועשבי תיבול מבנה רך, לצד חמיצות טובה וטעמים מאוזנים. רק הסיומת מקלקלת את החגיגה עם טעמים בשלים מאוד, קצת מחומצנים ולא ממש מחוברים. יכול להיות שהוא פשוט צעיר מדי.

מחיר: 534 ₪

Hugel Riesling Jubilee 1997
Hugel Riesling Jubilee 1997

ריזלינג מרתק, שעשרים שנה לאחר הבציר מציג ריחות של מינרלים, שמרים, תבלינים אקזוטיים, ריחות של פירות יבשים, פירות לבנים טריים ועשבי תיבול. במפגש שלו עם החך מתגלה יין שהתבגר להפליא, עם חמיצות טובה, מבנה מוצק, טעמים הרמוניים וסיומת חמוצה-מתוקה ומתובלת. הייתי לוקח אותו לארוחה ב'בית תאילנדי', למרות שהוא יסתדר מצוין כמעט בכל מקום שיש בו משהו טעים לאכול.

מחיר: 290 ₪

Hugel Riesling Selection de Grains Noble 2010
Hugel Riesling Selection de Grains Noble 2010

את היינות מסדרת Selection de Grains Noble, עושים בשנים טובות בלבד מענבים בשלים, מרוכזים מאוד שנקטפים אחד אחד, חלקם נגוע ב'ריקבון אציל'. הצבע שלו צהבהב עם נגיעות ירוקות והריחות עשירים, מבושמים ומלאי חיים. הטעמים המתוקים והעשירים מאוזנים בחמיצות נהדרת, המרקם שמנוני והסיומת מרוכזת. בתנאים המתאימים הוא יתיישן היטב עוד עשר שנים לפחות.

מחיר: 443 ₪

Hugel Riesling Vendange Tradive 1995
Hugel Riesling Vendange Tradive 1995

יין קינוח בוגר, עסיסי ומתוק שנעשה מענבים שנבצרו מאוחר בחלקות הבוגרות של כרם שוננבורג, כשהם נגועים ב'ריקבון אציל'. ליין, הזהוב בוהק, יש ריחות עשירים של פירות לבנים יבשים, פירות משומרים, דבש, מינרלים ומעט תבלינים, המרקם שלו שמנוני והטעמים המרוכזים שלו מאוזנים בחמיצות אופיינית ששומרת עליו נעים לשתייה.

מחיר: 600 ₪