יאיר גת פגש את היינן עידו לוינסון לשיחה על המעבר ליקבי 'ברקן' ועל התפישה הייננית החדשה שתוביל את היקב. ראיון בלי לשתות טיפה אחת של יין...

השמועות והספקולציות התחילו באמצע דצמבר. יום או יומיים לאחר מכן הופצה ההודעה הרשמית: "אד זלצברג, היינן הראשי של יקבי ברקן מסיים את תפקידו, ואילו עידו לוינסון, מבכירי הייננים בישראל נבחר לכהן כיינן הראשי של היקב". את הידיעות מהסוג הזה אני בדרך-כלל מתייק תחת הערך "רכילות לא מזיקה". התחלף יינן? יופי, בואו נחכה ליין הראשון שלו במקום העבודה החדש, במקום לעשות עניין מהמינוי.

ממקומו החדש בראש צוות של חמישה ייננים, יהיה ליינן עידו לוינסון זמן לחשוב ולתכנן קדימה... (צילומים: יח"צ)
ממקומו החדש בראש צוות של חמישה ייננים, יהיה ליינן עידו לוינסון זמן לחשוב ולתכנן קדימה... (צילומים: יח"צ)
ממקומו החדש בראש צוות של חמישה ייננים, יהיה לעידו לוינסון זמן לחשוב ולתכנן קדימה... (צילומים: יח"צ)

המקרה הזה שונה. גם כי 'ברקן' הוא אחד היקבים הגדולים והמשמעותיים בישראל, וגם כי מההיכרות שלי עם לוינסון ועם העשייה שלו, החיבור הזה נראה קצת מוזר. לוינסון, למי שלא מכיר, עבד בעשור האחרון ביקבי 'רקנאטי' וביחד עם גיל שצברג, היה אחראי על המעבר מהסגנון הקליפורני שהכתיב היינן לואיס פסקו בימיו הראשונים של היקב, לכיוון ים-תיכוני יותר.

זה התחיל עם יינות מזנים בורדולזיים שנרגעו קצת, וממשיך עם יינות הסדרה הים-תיכונית של רקנאטי. גם היינות שעשה לוינסון במקביל, בעבודת יד, ביקב המשפחתי Garage de Papa זכו במהלך העשור ללא מעט תשומת-לב, בזכות האיפוק והעידון שלהם. איך הרזומה הזה, שכולל גם לימודי ייננות במילאנו ועבודה בעמק הרון, לנגדוק וטוסקנה, קשור ל'ברקן'? על זה רציתי לדבר עם לוינסון.

קצת קשה לתפוס לשיחה יינן, אב לתינוקת בת תשעה חודשים, בשבוע השני שלו לעבודה ביקב הישראלי "המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומית", אבל בסוף עידו הצליח להקדיש לי שעה, לפני שהוא רץ ללמד עוד שיעור בקורס "טעימה טכנית למתקדמים" של "מוקד טיפוח יזמים", אותו הוא מעביר שנה חמישית ברציפות.

לחשוב ולתכנן קדימה

עידו לוינסון
עידו לוינסון
קבענו בביתא קפה ברמת-אביב ובלי לשתות טיפת יין, שאלתי איך זה קרה. "זה היה מהיר מאוד וממש לא בתוכנית", הוא ענה. המנכ"ל החדש של היקב, ג'יל אסולין והמנהלים של חברת טמפו, שרכשה את היקב לפני כעשר שנים, פנו אליו, עם פרישתו של המנכ"ל המיתולוגי שמואל בוקסר והציעו לו את התפקיד.

"ההצעה", אומר עידו לוינסון, "היתה מאוד רצינית". החלפת היינן הראשי היא חלק מהפעולות שיקבי ברקן מבצעים כדי להפוך ליקב מוביל, לא רק בגודל אלא גם באיכות. פעולות שכוללות: רכישה של ציוד חדש, רוויזיה בכל הכרמים - יותר מ-10,000 דונם, בכל הארץ, וגיוסו של אלברטו אנטוניני, יועץ בינלאומי שהיה יינן ראשי ביקב 'אנטינורי' מטוסקנה וכיום מייעץ ליקבים ברחבי העולם.

כמו שזה נשמע, מדובר בהמון עבודה, אבל לא נראה שעידו נלחץ ממנה יותר. להיפך. את התקופה הראשונה שלו ביקב הוא מתכנן להקדיש לארגון מחדש והקמה של מערכת שתאפשר לו לעבוד רגוע. ממקומו, בראש צוות של חמישה ייננים, יהיה לו זמן לחשוב ולתכנן קדימה.

אבא מסתדר לבד

מתי נתחיל להרגיש את השינויים? לוינסון מדבר על שני שלבים. השלב הראשון המידי הוא שינוי סגנון העבודה ביקב, במטרה ליצור יינות מהנים יותר לשתייה על פי תפיסתו. את השלב השני, שכרוך בעבודה בכרמים, נטיעות חדשות וזנים חדשים, נוכל להרגיש רק בעוד כמה שנים.

"הכח והגודל של ברקן", אומר לוינסון, "הוא יתרון עצום. כשאתה עובד עם שלוש חביות, כל פאק מורגש. כשאתה עובד עם עשרים אלף חביות, יש לך המון אפשרויות לתקן, ותמיד יהיה מה לעשות עם חביות פחות מוצלחות". יקב 'סגל', האח הקטן של 'ברקן' שדי נעלם בבצירים האחרונים, יעלה על-פי התוכניות של עידו למסלול חדש שטרם נקבע, ולמי שהיה מודאג: לפי התכנון של לוינסון Garage de Papa ימשיך לפעול כרגיל. אחרי הכל הוא עושה שם שלושה יינות בלבד, ואמנון לוינסון ה-Papa בכבודו ובעצמו, כבר יכול להסתדר כמעט לבד.

אבי פלדשטיין, יותם שרון, איתי להט ואסף פז, שעבדו בברקן תחת ההנהלה הקודמת, הם כולם ייננים מוכשרים שלא הצליחו להוביל שינוי של ממש ביקב. האם הפעם יהיה הסיפור שונה? רוב הסיכויים שכן, וגם שהחילופים בצמרת היקב יביאו אתם מהפכה אמיתית. את התשובה אנחנו נדע רק אחרי שנטעם את היינות מבציר 2017.