לקח לאבירם כץ קצת זמן להודות שהוא כבר לא ילד, ושהוא יכול להרשות לעצמו ליהנות גם מיינות בוז'ולה. אנחנו רק שמים את זה כאן...

אני אוהב, באופן קצת סוטה, את חגיגות הבוז'ולה. מדובר באירוע היין העולמי המגוחך, המטופש, הכיפי, המיותר והמגניב ביותר בעולם. הכל התחיל סתם, בתמימות - יש בציר, מסיימים בציר, וחוגגים את סיום הבציר עם היינות הראשונים של הבציר, שמעבירים אותם הליך מזורז (בעיקר בעזרת תסיסה קרבונית, אבל לא נבלבל לכם את המוח על זה), כך שהם יהיו מוכנים לשתייה צ'יק צ'ק, והבוצרים, שעבדו קשה, יוכלו לשתות משהו וליהנות.

ליינות הבוז'ולה נובו קסם משלהם ותוויות צבעוניות המשדרות צעירות קלילה וסקסית... (צילומים: יח
ליינות הבוז'ולה נובו קסם משלהם ותוויות צבעוניות המשדרות צעירות קלילה וסקסית... (צילומים: יח
ליינות הבוז'ולה קסם משלהם ולבקבוקים שלהם תוויות צבעוניות המשדרות צעירות קלילה וסקסית... (צילומים: יח"צ)
בוז'ולה לואי ז'אדו - בקבוק
בוז'ולה לואי ז'אדו - בקבוק
בהתחלה, היו עושים את זה 'מתחת לשולחן', שכן החוק הצרפתי - ואלוהים יודע שהצרפתים קשוחים בכל הנוגע לחוקי יין - קבע כי רק לאחר החמישה-עשר בדצמבר מותר לשחרר לשוק את יינות הבציר הנוכחי (שחל בדרך-כלל בספטמבר-אוקטובר). אלא שבאזור בוז'ולה - אזור יין גדול למדי בדרום-בורגון - היו נוהגים לשתות את היין כמעט תוך כדי הבציר, ומיד בסופו היו מוציאים יין מהמכלים, אפילו באמצע התהליך, ושותים... ככה זה עם איכרים צרפתיים. בתחילת שנות החמישים הצליחו הבוז'וליסטים לכופף מעט את החוקים ולקבל אישור רשמי למכור את יינותיהם כבר מה-15 בנובמבר (מה שלימים, ב-1985, יתקבע כיום חמישי השלישי של חודש נובמבר, ולצרפתים התשובות למה דווקא חמישי ולמה דווקא השלישי...). מי שחתום על המהלך היח"צני הגאוני הזה הוא ז'ורז' דובאף, אז צעיר נמרץ, שהחל להביא את יינותיו הצעירים לפריז ולמעשה קיבע את "חגיגות הבוז'ולה", ובזכותו, בסופו של דבר, מיליוני בקבוקי בוז'ולה נפתחים בכל שנה ברחבי העולם, בדיוק בחצות בין יום רביעי ליום חמישי השלישי של חודש נובמבר, לכל צהלות החוגגים המכריזים "Le Beaujolais nouveau est arrivé!" ("הבוז'ולה נובו הגיע!"). בשנת 2005 שונה הסלוגן ל- "It's Beaujolais Nouveau Time!".
בוז'ולה מומסין - בקבוק
בוז'ולה מומסין - בקבוק
האמת היא שאין סיבה 'אמיתית' למה צריך לשתות דווקא את יינות הבוז'ולה, המגיעים בטיסה מצרפת לרחבי העולם, מה שמייקר כמובן פלאים את מחירם. תאורטית, כל מדינה יכולה לייצר (ובמדינות רבות אכן עושים זאת) יין ביכורים משלה, אבל ליינות הבוז'ולה נובו קסם משלהם. תוויות צבעוניות המשדרות צעירות קלילה וסקסית, וזכות הראשונים לכך נזקפת לטובת הבוז'וליסטים שהבקבוקים שלהם מככבים בכל העולם. כשהפכתי באופן רשמי לנאד יין נפוח, כמובן שבזתי לחגיגות הבוז'ולה - חגיגה המונית של פשוטי עם, הנהנים לשתות יין דלוח במחיר מופקע ולחשוב שהם מבינים משהו. נכון, ליינות ה'בוז'ולה נובו' אין שום דבר מעניין שאפשר לדבר עליו מבחינת היין - ענבי גמאיי מפיקים יין רענן, חמצמץ, דק וקליל כנוצה. ונכון, בשל עלויות הטסתם (במקום ייבוא דרך הים) אי-אפשר לדבר כאן על V.F.M. סו וואט?! לימים בגרתי והבנתי שלא כל דבר צריך לקחת בכזו רצינות. בסך-הכל מדובר באחלה של סיבה למסיבה, אז למה להרוס הכל עם פלצנות יין? אנשים שמחים ושותים יין, ורוקדים וצוהלים - היש דבר טוב מזה כדי לקדם את תרבות צריכת היין? וכמו שאוהבים לומר אנשי בוז'ולה: "את היין שלנו שותים, לא טועמים". אז בואו נשתה, ונחגוג ונהנה, ונזכור שלא תמיד צריך לקחת הכל יותר מדי ברצינות.
בוז'ולה ג'ורג' דובף - בקבוק
בוז'ולה ג'ורג' דובף - בקבוק
רשת חנויות המשקאות WINE & MORE (חינאווי) תציין את חגיגות הבוז'ולה הערב (יום רביעי, 18.11.15) בסניפה שברחוב קרליבך 25 בתל-אביב, החל מהשעה 19:00 ועד חצות הלילה עם פתיחת בקבוק בוז'ולה MOMMESSIN. במטרה לחזק את תרבות היין בארץ בחרה הרשת לחגוג השנה גם במתכונת ישראלית אלטרנטיבית עם יינות ישראליים צעירים מבציר 2014, ביניהם: יקב אלונה, יקבי ברקן, יקבי הרי גליל, יקב טוליפ, יקב טפרברג, יקבי כרמל, יקב מדבר, יקב מוני, יקב ספרה, יקב צובה, יקב רמת-הגולן, ויקב תבור. במסגרת החגיגות יושקו בערב זה היין vats 4 של יקבי כרמל ויין ביכורים מבציר 2015 של יקב צובה. עלות למשתתף: 30 שקל הכוללת טעימות יינות צעירים, כיבוד קל, כוס יין במתנה וקופון בשווי 15 שקל לקנייה בחנות ביום האירוע. חגיגות הבוז'ולה המסורתיות של רשת 'דרך היין' עם יינות בוז'ולה מהיקבים ז'ורז' דובאף ולואי ז'אדו יתקיימו מחר (יום חמישי, 19.11.15) בין השעות 20:00 ועד 22:00 בסניפי הרשת: תל-אביב חשמונאים, תל-אביב השלום, צומת סביון, נס-ציונה וברמת-השרון; וביום שישי ה-20.11 בין השעות 11:00 ל-15:00 בסניפים: G צמרת, דיזנגוף סנטר, גבעתיים, מודיעין, רעננה ובסניף יבנה החדש. האירוע פתוח לקהל הרחב ללא תשלום ומיועד לבני/ות 18+ בלבד. מידע נוסף בטלפון: 1-599-505-909 ובאתר 'דרך היין':