איך שלא נסתכל על זה, נראה שהחוק המגביל פרסום אלכוהול, דווקא פתח בפני היקבים חלון הזדמנויות חדש - הרשתות החברתיות!

יין זה לא אלכוהול, אמר דוד שומרון, עורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתגובה לפרשת הבקבוקים ופרסום הוצאותיו של מעון ראש הממשלה עבור יין. האמת, גם אם אני הייתי ראש ממשלה הייתי רוצה לרדת על איזה בקבוק שאטו לאפיט מדי סוף שבוע. אתם יודעים מה - אולי אפילו גם בין ישיבות קבינט הייתי זורם....

נראה כי היקבים מצאו את הדרך היצירתית להגיע לליבו, לחכו ואף לכיסו של הצרכן הישראלי... (צילומים: יח"צ)
נראה כי היקבים מצאו את הדרך היצירתית להגיע לליבו, לחכו ואף לכיסו של הצרכן הישראלי... (צילומים: יח"צ)
כמעט לכל יקב מסחרי בארץ יש דף פייסבוק או חשבון אינסטגרם המנוהלים באופן יצירתי תחת מגבלות החוק החדש אבל מנגד, ניכר כי השרים בממשלה דווקא לא חשבו כמו עורך דינו של ראש הממשלה, כשבחרו לכלול את היין בחוק המגביל את פרסומם של משקאות אלכוהוליים. כזכור, חוק זה אשר הוחל לפני כשנתיים, כולל הגבלות רבות על פרסום משקאות אלכוהוליים, לרבות יין, הן באמצעי המדיה המסורתיים והן באינטרנט. אמנם רובנו ודאי מסכימים עם יוזם החוק, חבר הכנסת דני דנון המחזיק בדעה שמתבגרים חייבים להפסיק לצרוך אלכוהול (לפחות לא באופן מאסיבי ויומיומי), אבל בינינו, יין הוא לא באמת אלכוהול. יין הוא תעשייה חקלאית ענפה, פיקניק בחיק הטבע, קידוש עם המשפחה בשבת והרמת כוסית לכבוד האקזיט במשרד של הבוס. האמת, אף פעם לא ראיתי חבורה של נערים מחוץ למועדון עם בקבוק קברנה סוביניון על מכסה המנוע של הרכב. כנראה שיש לכך סיבות כלשהן, כשמכל מקום, מיתוג יין היא בוודאי לא אחת מהן.
golan1
golan1
  עם תחילת החלתו של החוק בינואר 2013, הגדירו אותו בעלי יקבים וחקלאים רבים כחוק היובש הישראלי. חוק אשר יאיים להכרית התעשייה כולה ויגדע את כל העבודה המאומצת שנעשתה עד כה, ובפרט בקרב יקבי הבוטיק שמנסים, מבחינה כלכלית ושיווקית, להרים את הראש מעל המים בבצירים הראשונים. מאז ועד היום, הקולות כנגד החוק שככו מעט, ונראה כי היקבים מצאו את הדרך היצירתית להגיע לליבו, לחיכו ואף לכיסו של הצרכן הישראלי. מעז יצא מתוק, או כמו שאומרים אצלנו במועצה: "מסמיון יצא סוטרן". על-מנת להמציא את עצמם מחדש ולהמשיך במיתוג, החלו היקבים להשתמש ברשתות החברתיות כדי להציג את מרכולתם ישירות לציבור ללא תיווכם של אמצעי המדיה המסורתיים - שלטי החוצות, העיתונים והרדיו וכדו'. כיום כמעט לכל יקב מסחרי בארץ יש דף פייסבוק או חשבון אינסטגרם המנוהלים באופן שיטתי ויצירתי תחת מגבלות החוק החדש, באמצעותם מכניסים היקבים את העוקבים אחר דפיהם לתוך הקרביים של היקב, אל המשפחה ואל לב העשייה, ובכך משדכים הלכה למעשה בין פרסום ומיתוג, ובין אומנות ויין.  
carmelinstagram
carmelinstagram
  בין החלוצים בפעילות השיווקית בפייסבוק (וחלוצים בעוד תחומים רבים אחרים בענף היין בארץ) הוא יקב רמת-הגולן המנהל באופן מקצועי דפי פייסבוק פעילים וחדשניים, באנגלית ובעברית, כבר משנת 2010. בדפים אלו מפרסם היקב מדי יום עדכונים על תחרויות ופרסים בהם זכו יינות היקב, המלצות על יינות היקב בהתאם למזג-האוויר ועוד. במקביל לדפי היקב הרשמיים מנוהל גם דף עוקבים נוסף במיוחד לצעירים בשם "הקפסולה - קהילת יין", בו מפורסמים אירועי יין המיועדים בעיקר לחבר'ה הצעירים, זאת במטרה לבנות דור חדש של לקוחות פוטנציאליים. יקב ותיק נוסף העושה שימוש יצירתי ורחב בפייסבוק הוא יקב תשבי. בדף היקב תוכלו לקבל עדכונים אודות אירועים המתקיימים במרכז המבקרים, לשמוע על המלצות צוות היקב ולהתעדכן ביינות החדשים שבוקבקו ויצאו לשוק זה עתה. כמו כן, בשל העובדה שהיקב מפעיל גם חנות שוקולד ומסעדה בסמיכות למרכז המבקרים, רבים מהפוסטים שלו מתמקדים בתווך שבין קולינריה ויין וכנראה ייגרמו לכם לרייר על המסך.  
recanati1
recanati1
  גם אנשי יקב תבור משקיעים בדף הפייסבוק שלהם ועושים עבודה נפלאה. לדף של היקב יש למעלה מעשרת אלפים עוקבים מהארץ ומחו"ל אשר מקבלים הודעות שוטפות על אירועי טעימות שמקיים היקב ברחבי הארץ לרבות עדכונים לגבי שיתופי פעולה עם מסעדות. באותה נשימה ניתן לציין גם את פעילותו של יקב צרעה אשר מעלה באופן שוטף לדף הפייסבוק עדכונים באנגלית ובעברית. בין היתר מזמין היקב את העוקבים אחריו לערבי יינן המועברים על-ידי יינן היקב, ערן פיק, ומפרסם תמונות עדכניות מהעבודה החקלאית המתבצעת בכרמים. בניגוד ליקבים שהוזכרו לעיל, אשר דף הפייסבוק שלהם מנוהל על-ידי איש מקצוע שזהו עיקר תפקידו, קיימים גם דפי פייסבוק של יקבים המופעלים ישירות על-ידי יינן היקב. זאב דוניה למשל, היינן ובעל יקב הבוטיק "סוסון ים" הממוקם במושב בר גיורא, מנהל את דף הפייסבוק בעצמו. זאב הוא אדם צבעוני ומרתק אשר הגיע לעולם היין מתעשיית הקולנוע. בדף הפייסבוק של היקב הוא משתף את העוקבים בהגיגיו כלפי עולם היין, תוך שהוא מתבל אותם בקצת פוליטיקה, ספרות, קולנוע ואקטואליה, ובכך דואג להזכיר לכולנו שיין הוא גם אומנות.  
tavor
tavor
  לאלו מביניכם הנרתעים מעודף המידע המועבר כיום בפייסבוק, או שסתם משתדלים לא להתחבר לרשת החברתית הגדולה בעולם כדי להתחמק מדמויות שונות מעברם, ישנה גם פעילות ענפה של יקבים באינסטגרם. שם כידוע, התמונה משחקת תפקיד משמעותי יותר מהמלל הנלווה אליה. אפליקציית האינסטגרם קלה לתפעול וידידותית למשתמש והיא מאפשרת להעביר בקלות את המסר, באופן פשוט וישיר ומבלי להכביר במילים, כאשר היצירתיות של המשתמשים היא תנאי למשיכת עוקבים רבים ככל הניתן. גם כאן יש יקבים שהלכו רחוק וגייסו צלם ועורך לשורותיהם על-מנת לנהל את הפלטפורמה הזו באופן מקצועי, כשלעומתם ישנם יקבים שעושים זאת באופן אישי ואותנטי. יקב פלם ויקב פלטר לדוגמה, משלבים בין האישי למקצועי באופן משכנע מאוד. פלטר ופלם אשר דומים בגודלם מבחינת היקף הייצור, אך שונים במיקומם ובגישתם (הראשון מעין זיוון שבצפון רמת-הגולן המושפע מאוד מהסגנון האוסטרלי, והשני מצומת אשתאול שלמרגלות הרי יהודה השואב השראה מהסגנון האיטלקי), מנסים שניהם למתג עצמם כיקבים משפחתיים. הם מעלים תמונות רבות של המשפחות ושל העבודה היומיומית ביקב במטרה לחשוף את העוקבים לעשייה ולצדדים הפחות מוכרים של היקב, כאלה שאי אפשר לפגוש במסגרת ביקור טעימות קצרצר.  
pelter1
pelter1
  בדף הפייסבוק האקטיבי של יקבי כרמל, בו מיוצג גם יקב יתיר הנמצא אף הוא בבעלותם של יקבי כרמל, עוקבים אחר מחזור חיי הגפן ומתעדים אותה מדי חודש ועונה, החל מהלבלוב עם בוא באביב ועד לשלב תרדמתן של הגפנים בעונת חורף. התיעוד כולל תמונות מהשטח, הסבר מפורט ואינפורמציה מעניינת על כל פרק בחייהן של הגפנים. אבל אם קמפיינים אינפורמטיביים לא מצליחים להרשים אתכם, כדאי שתדעו שבדף הפייסבוק של יקבי כרמל יכולים הגולשים למצוא יוזמות מיוחדות שמנהלים כאן מפעילי הדף. למשל, בפינת "הכה את המומחה" תוכלו לשאול את מיטב המומחים של היקב קושיות בנושאי יין, לקבל תשובה ואף לזכות בבקבוק מתנה. בנוסף, תוכלו לפגוש בעמוד עדכונים שוטפים במגוון נושאים לצד פרויקטים מיוחדים אליהם נרתם היקב, כמו למשל Foodography - הפרויקט החדש של היקב המחבר בין יין איכותי, אוכל גורמה וצילום מקצועי ליצירת חוויה מעוררת חושים יוצאת דופן. גם יקב רקנאטי מצליח להרשים בגיזרת הפייסבוק והאינסטגרם. עמוד הפייסבוק של היקב פעיל ביותר והוא מספק לעוקבים אחריו אינפורמציה שוטפת: חידושים מעולם היין, עדכונים חמים מהשטח המלווים בצילומים מהכרמים, ביקורות והמלצות מהארץ והעולם, לצד מבצעים אטרקטיביים והזמנות מיוחדות לטעימות. היקב אף משתף את העוקבים אחריו באופן אקטיבי דרך האינסטגרם ומזמין אותם לצלם ולתייג תמונות שלהם בעודם שותים מיינות היקב ואף עורך מעת לעת תחרויות צילום בין קהל העוקבים. למי שטרם הזדמן לו לחוות את התופעה מקרוב, מומלץ לעקוב אחר הפעילות היצירתית של היקבים ברשתות החברתיות. כניסתם לעולם תוכן זה צוברת תאוצה מאז היווסדו של אותו חוק תמוה, ויש לכך גם יתרונות. כידוע, הדור הצעיר ממש חי במדיום הזה של הרשתות החברתיות, וכדי להגיע אליו כדאי להתקוון אליו כדי לדבר בשפה שלו. כמו כן, המעבר מפרסום בכפייה לפרסום עשייה הוא נעים יותר ומאפשר לצעירים לבחור אחר מי לעקוב, במקום להיות שבויים בידי חברות הפרסום.