יאיר גת חושב שסדרת אסמבלאז' האזורית מציגה יינות מלוטשים ומודרניים שאינם מתרחקים יותר מדי מהסגנון המוכר של ברקן...

במדינות מתוקנות, הנושא המורכב הזה של אזורי הגידול די סגור. כל כפר, כל גבעה ולפעמים גם כל חלקת כרם, מסווגים, מקוטלגים ומדורגים, כדי שכל צרכן יוכל לדעת בדיוק מאיפה הגיע היין שלו. התקנות האזוריות לא עושות את החיים של המגדלים, היצרנים והסוחרים לקלים יותר. להיפך. והן לא תוקנו מתוך טוב לב או תחושת צדק בסיסית. גם להיפך. אם כולם היו דוברי אמת בנוגע לכרמים שלהם, לא היה צורך בתקנות...

חלק מהיקבים מזהים את עצמם באופן מובהק עם אזור הגידול, ואילו חלקם מתפרסים על פני כל הארץ... (צילומים: יח"צ)
חלק מהיקבים מזהים את עצמם באופן מובהק עם אזור הגידול, ואילו חלקם מתפרסים על פני כל הארץ... (צילומים: יח"צ)
חלק מהיקבים מזהים את עצמם בבירור עם אזור הגידול, ואילו היתר מתפרסים על פני כל הארץ... (צילום: יח"צ)

בישראל לא קיימת חלוקה אזורית, וכמו שזה נראה כרגע - גם לא תהיה. לפחות לא בקרוב. זה כל-כך מסובך, עד שאפילו יינות מרמת-הגולן, נמכרים בעולם כיינות מאזור הגליל, ועוד לא אמרנו כלום על יינות מאזורים טיפה יותר שנויים במחלוקת, שתוכלו למצוא מתויקים תחת שמות כמו: 'דרום הרי יהודה', 'הרי אפרים', 'גב ההר' ועוד.

המצב הזה משאיר את נושא האזוריות בידי היצרנים, והם עושים אתו מה שהם רוצים. חלקם מזהים את עצמם באופן מובהק עם אזור הגידול – רמת-הגולן והרי גליל למשל, וחלקם מתפרסים על פני כל הארץ כמו כרמל עם הסדרה האזורית וברקן עם סדרת אסמבלאז'. מבחינת ברקן, הסדרה, שראתה אור בשנת 2001 היתה פורצת דרך.

היקב הגדול ביותר בישראל, שקלט יותר מרבע מכלל כמות הענבים שנבצרה בבציר האחרון, החליט לייצר סדרת יינות שמבטאים את אזורי הגידול שלהם, כמו שעושים בעולם הישן. אל דאגה, שלושת היינות החדשים בסדרה שהושקו לאחרונה הם עדיין מלוטשים ומודרניים, וברובם מבוססים על זנים מוכרים, כך שהם שלא מתרחקים יותר מדי מהסגנון המוכר של ברקן.

   

אסמבלאז יקבי ברקן צפית בציר 2012  - בקבוק
אסמבלאז יקבי ברקן צפית בציר 2012 - בקבוק
ברקן, אסמבלאז', צפית 2012

היין הכי מעניין והכי מוצדק בסדרה. בלנד של מרסלאן, קלדוק, פינוטאז' ומלבק מכרם צפית שבשפלה, שהתיישן שניים-עשר חודשים בחבית. אני לא יודע אם זה האזור, השילוב בין הזנים או שכל התשובות נכונות, אבל היין הזה לא דומה לשום דבר שאני מכיר ולי זה מספיק כדי לחבב אותו. מדובר ביין מתובל ומורכב, עם ריחות של פרי שחור, מבנה גדול שלא מכביד, טעמים מאוזנים וסיומת מרעננת ומעניינת.

מחיר: 79 ₪    

אסמבלאז יקבי ברקן איתן בציר 2012  - בקבוק
אסמבלאז יקבי ברקן איתן בציר 2012 - בקבוק
ברקן, אסמבלאז', איתן 2012

הזנים מוכרים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. גם האזור מוכר: כרם קריית-ענבים בהרי ירושלים. וגם יינות כאלה טעמנו לא מעט. יש לו ריחות רעננים של פירות אדומים ופרחים משולבים היטב בריחות תבלינים מתוקים ועץ קלוי. המבנה שלו רך ונעים, הטעמים הרמוניים והסיומת ארוכה ונעימה. נכון, אף אחד לא יזרוק אותו מהשולחן, אבל מצד שני, אני לא בטוח שהוא ישאיר אחריו יותר מדי זיכרונות.

מחיר: 79 ₪    

אסמבלאז יקבי ברקן ריחן בציר 2012 - בקבוק
אסמבלאז יקבי ברקן ריחן בציר 2012 - בקבוק
ברקן, אסמבלאז', ריחן 2012

שוב קברנה סוביניון, מרלו ושיראז, הפעם מהגליל העליון ועם תוספת של פטי ורדו. יין מאופק ומרוכז, עם ריחות טובים של פרי אדום, עשבי תיבול ונוכחות משמעותית של חבית. המרקם שלו רך, המבנה עגלגל ונעים והסיומת ארוכה ומרעננת. הוא שונה לחלוטין מהיין מצפית – זו לא חוכמה, מההבדלים בינו לבין היין מהרי ירושלים קשה להתעלם, אבל הכי חשוב לטעמי זה שהוא יכול לעמוד לא רע בכלל גם בזכות עצמו.

מחיר: 79 ₪