בשעה טובה ומוצלחת נולד ב'ארץ היין המובטחת', עוד מדריך יין, והפעם 'המדריך המקיף ליינות ישראל'...

שוק היין בישראל הוא ענף קטן למדי, ריכוזי למדי, ואינו מהמשופרים בעולם. הצריכה לנפש עומדת אצלנו על כ-5 ליטר לנפש בשנה, אם כי יש הטוענים כי אזור גוש דן מעלה את המספר הזה מעלה בשנים האחרונות. קשה להשיג נתונים אמיתיים על השוק הזה, כי אין מי שימציא נתונים זמינים. דו"חות מפורטים ברמה שנתית או חודשית, כמו שאפשר למצוא בכל ארץ יין מתוקנת הם מאתנו והלאה, ואין גם גוף רשמי שתפקידו לפרסם נתונים אלה, כך שהענף פועל בעלטה מסוימת. עם זאת, ולפחות כלפי חוץ, עושה רושם ששוק היין הישראלי מתחזק קלות משנה לשנה. כיום פועלים בישראל קרוב ל-300 יקבים, מתוכם כ-50 יקבים מסחריים, והשאר יקבי בוטיק ויקבי גראז'.

אותו השיקו שלושה אנשי יין מנוסים ביותר: חיים גן, האיש והענבים, שגיא קופר, האיש והמרקקה ויאיר קורן, האיש והרדיו... (צילום: יח
אותו השיקו שלושה אנשי יין מנוסים ביותר: חיים גן, האיש והענבים, שגיא קופר, האיש והמרקקה ויאיר קורן, האיש והרדיו... (צילום: יח
מאחורי המדריך: חיים גן, האיש והענבים, שגיא קופר, האיש והמרקקה ויאיר קורן, האיש והרדיו (צילום: יח"צ)

שוק היין בישראל מגלגל כ-220 מיליון דולר בשנה. היקף הייצור עומד על כ-40 מיליון בקבוקי יין (כולל תירוש). זה לא הרבה. אפילו מדינות כמו קפריסין, מרוקו ואלג'יר מייצרות יותר יין מאתנו. 5 היקבים הגדולים מייצרים 73% מהיין בארץ, 15 היקבים הגדולים מייצרים כ-96% מהיין הישראלי, וכל שאר יקבי הבוטיק, הגדולים יותר, אחראים על 4% בלבד מהיין הישראלי. להערכת מכון היצוא, קרוב ל-20% מייצור היין הישראלי מופנה ליצוא לרחבי העולם, כשהיין הישראלי עדיין מתבסס על עניין הכשרות. גם בשוק המקומי מהווה הכשרות גורם חשוב מאוד ומכריע ויקב מסחרי לא יכול להרשות לעצמו שלא להפוך ליקב כשר בימינו.

כשיש תרבות יין נוצר מצב בו חלק גדול מהאוכלוסייה אמור לצרוך יין באופן קבוע ושוטף, אך זה לא המצב בארץ. העדר מסורת של צריכת יין, בתוספת מצב כלכלי לא משופר, מוציאה אותנו מכלל מדינות היין האמתיות. מכירת היין בישראל היא לגמרי עונתית ומורגשת בעיקר בשתי תקופות: חגי תשרי וחג הפסח. בשאר ימי השנה ישראלים לא קונים הרבה יין, ובשל המצב הכלכלי הלא משופר נחשב היין בבתי אב רבים למוצר מותרות שלא מגיע בכלל לסל הקניות היומיומי.

המדריך המקיף ליינות ישראל - כריכה
המדריך המקיף ליינות ישראל - כריכה
עם זאת, ארץ מתוקנת שרוצה ליצור תרבות יין - וזו נוצרת לאט מאוד, אך בהתמדה - חייבת לעצמה מדריך יין. 'מדריך רוגוב' (מדריך היין של דניאל רוגוב) היה עבור חובבי היין 'התנ"ך' של יינות ישראל, ועשה את העבודה עבורנו גם בארצות הנכר. לאחר מותו של רוגוב לא היה בתחילה מי שירים את הכפפה. ואז הגיעו יאיר גת וגל זוהר, שהוציאו מדריך יין מצומצם, שהולך וגדל בהדרגה בכל פעם בו הוא יוצא, אך היו מי שהתלוננו כי הוא מדריך סובייקטיבי, כי לא הופיעו בו יינות יקבים מהשטחים.

את הכפפה הרים הפעם איש היין הוותיק חיים גן מאיש ענבים, שצירף אליו את אנשי היין המנוסים שגיא קופר ויאיר קורן, ויחדיו הוציאו השלושה מדריך יין מושקע. המדריך נכתב בעברית ובאנגלית וכולל ציונים למאות יינות, סקירות על ענף היין בישראל, על אזורי היין בארץ, זני הענבים, יין ואוכל ישראליים, כשרות והיסטוריה, אינפורמציה על יקבים ועל יצרני היין הבולטים בישראל, מילון למונחי טעימה ועוד.

עורכי המדריך בחנו כ-650 יינות מ-100 יקבים שונים, קטנים וגדולים. כל יקב זכה גם לפירוט, גם לדירוג יינות, סקירה ורשמי טעימה של היינות המצטיינים. היינות המופיעים במדריך הם יינות שקיבלו ציונים גבוהים יותר מ-84 נקודות. יינות של 18 יקבים קיבלו ציונים של 91 ויותר, ביניהם היקבים הגדולים: 'רמת-הגולן', 'כרמל', 'ברקן', 'דלתון' ו'הרי גליל'. שבעה יקבים זכו לדירוג הגבוה ביותר – 'חמישה אשכולות' – 'אמפורה', 'יתיר', 'סוסון ים', 'פלם', 'צרעה', 'קסטל' ו'רמת-הגולן'.

הדירוג מבוסס על איכות היין, מגוון, מעורבות היקב בעולם היין הישראלי ובחברה, חשיבות תיירותית ועוד. המדריך כולל 250 עמודים - חציים בעברית וחציים באנגלית. הספר נוח לקריאה ולהתמצאות ומעוצב יפה (סטודיו קרן וגולן), עם תמונת שער יפהפייה של הצלם דיויד סילברמן. מחיר מומלץ: 119 ₪, שמזכה את הקונה בשנה גלישה באתר המדריך. עורכי המדריך מבטיחים עדכון באופן שוטף והמשכיות כל שנה, ולנו לא נותר אלא להחזיק אצבעות. את המדריך המקיף ליינות ישראל 2016 ניתן להשיג בחנויות יין, ביקבים, באתר המדריך: thewine.co.il ובאתר: grape-man.com.il.