רוב הצמים עוברים את יום הכיפורים בקלות יחסית וללא תופעות מיוחדות, אחרים מתקשים יותר, ועלולים לחוש חולשה, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות, כאבי בטן וגזים. הקפדה על מספר כללים יעזרו להכין את הגוף לצום, יקלו על התהליך וימנעו חלק מתופעות הלוואי. צום קל וגמר חתימה טובה.                                                                                                           
ד"ר שרה קפלן, הדיאטנית הראשית של מאוחדת אומרת כי הצום גם לא יעזור להרזיה, היות ועתודות הסוכר שבגוף מספיקות לכ-24 שעות, ורק לאחר שאלו מתכלות, עובר הגוף לשריפה של שומנים. מצד שני חשוב להדגיש שצום מסוג זה אינו אמור לגרום נזק לאנשים בריאים. חולי לב, חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, אלו הסובלים מאולקוס, בעלי לחץ דם גבוה, חולי סוכרת וכל מי שסובל ממצב בריאותי חריג, חייבים להיוועץ ברופא לפני הצום. בנוסף, מומלץ לילדים קטנים ולקשישים להימנע מלצום. נשים הרות, לעומת זאת, יכולות לצום ביום כיפור כל עוד ההריון תקין ובהיוועצות עם הרופא המטפל. 
בצום קצר מתקיים האדם בעיקר ממאגרי הסוכר (הגליקוגן) האגורים בכבד ובשרירים, ולכן חשוב למלא יום קודם את מחסני הסוכר הזמין בגוף, על ידי אכילת מזונות עתירי פחמימות וסוכרים, כגון: דגנים, לחמים, פסטות, אורז, תפוחי אדמה, פירות טריים ומיובשים, מיצי פרי, דבש וכד'.

תפריט מומלץ לדוגמה: ארבע פרוסות לחם, תפוח אדמה בינוני, 100 גרם פירות יבשים, 3-4 יחידות פרי טרי, ועוד כוס מיץ פרי.
במהלך היום שלפני הצום מומלץ:
1. שהמזון יהיה דל בתבלינים ומופחת במלח. 
2. מומלץ להמעיט באכילת מזונות עתירי חלבון, כמו: מוצרי חלב, ביצים, בשרים וכד'. כמות גדולה של חלבון יוצרת חומר פסולת המופרש בשתן, וגורם לבזבוז מיותר של נוזלי הגוף.
3. כדאי שהארוחה המפסקת תכלול מנה בשרית, מנת פחמימות כמו תפוח אדמה, אורז או פסטה, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר (טבעול, טופו וכד'). 
4. מומלץ להימנע או לא להרבות בארוחה המפסקת בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הרעב. כדאי להפחית במלח כדי לא להגביר את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה. 
ביום הצום מומלץ, להימנע מפעילות גופנית מאומצת, לשהות במקום מוצל וקריר ככל האפשר וכך להקטין את סכנת ההתייבשות.
כללים לתום הצום : 
1. בתום הצום התחילו בשתיית משקה (ללא חלב), רצוי ממותק ובטמפרטורת החדר. הוסיפו פרוסת לחם מרוחה בדבש או בריבה או פרוסת עוגה שאינה שומנית (שומן עלול להכביד על מערכת העיכול לאחר הצום).  
2. כעבור שעה ניתן לאכול ארוחה קלה. הקפידו על אכילה איטית ולעסו את המזון היטב. חשוב (במיוחד לחולי לב) במהלך הצום חלה ירידה במהירות זרימת הדם. אכילת ארוחה כבדה תפנה כמות ניכרת של דם לכיוון מערכת העיכול, ועלולה להקטין את הספקת הדם לשאר אברי הגוף בצורה חדה.
3. אין לשתות כמויות גדולות של נוזלים בבת אחת. הקצב הרצוי הוא כוס עד כוס וחצי מידי שעה, כדי למנוע דילול פתאומי של ריכוז הדם. 
4. אין צורך בארוחה זו בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.
5. בעת ההתאוששות מהצום אין להיחשף לחום, שמש, ומאמץ מיותרים.