אחי בן 25, ולא מצליח להתגבר על הדחף לתלוש שיער שיוצר אצלו קרחות. תלישת השיער מתקיימת בעיקר כשהוא מרוכז ובלחץ. כיצד אפשר לסייע לו?


"אחיך סובל מתופעה מוכרת שנקראת טריכוטילומניה, שזוהי תלישת שיער בעקבות מתח. זו תופעה כפייתית,  הדוחקת גברים ונשים לתלוש את שערותיהם ועלולה ליצור קרחות אדירות בקרקפת, כחלק מהתנהגות אובססיבית, ויש לטפל בזה. התופעה מגיעה משילוב של מתח וחרדה.  זהו חלק מתהליך פריקת מתח, ולולא תלישת השערות, אחיך היה נותר פחות רגוע. אנשים בדרך כלל מרגישים שהם מוכרחים לתלוש את השערות ולא יכולים לשלוט בזה גם כשהם מודעים לתופעה. הטיפול הוא באמצעות תרופות. בדקי עם הרופא שלו את התרופות המומלצות עבורו. בדרך כלל הרופאים ממליצים על שימוש בציפרלקס, פריזמה ועוד. אם זה לא עוזר, מוסיפים תרופות  נוספות. אפשרות נוספת היא לשלב גם טיפול קוגניטיבי־התנהגותי במטרה להבין מדוע עולה המתח, וכיצד אפשר לשלוט בו. יש תופעות דומות לתופעה שממנה סובל אחיך כמו פירומניה, שבה אנשים מרגישים צורך להבעיר דברים כדי להיות רגועים. אפשר להתחיל בטיפול קוגניטיבי ולאחר מכן, בעת הצורך, לעבור לטיפול תרופתי".



אני בת 46 וסובלת מתכיפות במתן שתן שבעקבותיה מתקשה לצאת מהבית, ואף מתקשה להירדם ונוטלת ואליום. מה עלי לעשות כדי לעצור את הלחץ לרוץ לשירותים, וכדי להקל על היכולת שלי להירדם?


"ייתכן שאת סובלת משלפוחית רגיזה. לתופעה הזו יש תרופות. פני לרופא שלך שידריך אותך בנושא, והוא כנראה יפנה אותך לאורולוג שירשום לך כדורים כגון נוביטרופן, ספזמקס ועוד. אלו כדורים שירגיעו את השלפוחית שלך. הרופאים מתעסקים בנושאים הללו, וכל אורולוג ונוירולוג מכיר את התרופות. תופעת השלפוחית הרגיזה היא תופעה מוכרת עבור אנשים מעל גיל 40 ונשים שנכנסות  לגיל המעבר. לעתים הרופאים ממליצים ליטול כדור אלטרולט, שיכול לעזור גם כן במקרה שלך. כמובן, התייעצי עם הרופא שלך בנושא. אם את מעלה את המינון של הוואליום, ייתכן שאת מתמכרת אליו, אי אפשר להפסיק אותו במכה אחת וייתכן שאת צריכה שיחליפו לך את הכדור לתרופה אחרת. התייעצי עם הרופא שלך לקבלת טיפול שיקל על הבעיה שלך, ובצעי בדיקת אולטרסאונד. בבדיקה תתאפקי כמה שאת יכולה, כך שיוכלו לראות את מצב השלפוחית שלך כשהיא מלאה, יראו את נפח השלפוחית ולאחר שתרוקני אותה ויבדקו אם נותרה לך שארית שתן. אם נשאר לך שתן בשלפוחית, יתעורר בך במהרה הצורך להתפנות שוב וזה דבר שחשוב מאוד לבדוק. ישנם אנשים שסובלים ממתן שתן בעקבות בעיות בעמוד השדרה. אינני חושב שאת סובלת מתופעה זו, אך שווה לבדוק ולשלול זאת בוודאות על ידי בדיקת ציסטומנומטריה - בדיקה אורודינמית שבה בודקים את הלחצים בשלפוחית השתן, נפח השלפוחית ובאיזה נפח גדל הצורך להתפנות".



אני בת 54. בשבוע שעבר נעקצתי על ידי דבורה בגבי וסבלתי מכאב של שמונה שעות, וכתוצאה מהעקיצה נוצר לי מעין חור בגב. פניתי לטיפול בקרח שעזר לי. היום התופעה חלפה, אך אני סקרנית להבין מה עבר על גופי במהלך עקיצת הדבורה.


"החור שנגרם בגופך כנראה אינו חור, אלא נקודה שחורה שהיא חלק מהעוקץ של הדבורה שנותר בגופך. העוקץ נתלש מגופה של הדבורה ונשאר בגבך, עד שנספג ואולי יצר דלקת (אבצס קטן) ונשאר החור שיצר. הדבורה עצמה מזמן כבר מתה, והכאב שלך נוצר מהארס שלה כתוצאה מהעקיצה. בעקיצת דבורה בודדת ישנה כמות קטנה יחסית של ארס, ולכן התופעה חולפת ואין לה השפעה משמעותית על גופך לטווח הארוך".



אני בת 53 וצמחונית. לפני כחצי שנה נטלתי מולטי־ויטמין בעקבות תחושת תשישות ובמטרה לחזק את מערכת החיסון. חשתי שעליתי במשקל, ואני תוהה האם תוספי המולטי־ויטמין גורמים להשמנה.


"יש ביכולתם של תוספי המולטי־ויטמין לפתוח את התיאבון. אלה תחליפים לדברים טבעיים שאפשר להכין ולצרוך בעצמנו. אני ממליץ לך לאכול מזון בריא ולא ליטול ויטמינים שלא לצורך.  ויטמיני B יכולים לפתוח תיאבון בחלק מהאנשים.  הקפידי לאכול ירקות, מוצרי חלב ומנות חלבון, בשל גילך ומפני שאת צמחונית, ובדקי שלא חסרים לך ויטמין D, ויטמין B12, חומצה פולית, ברזל ופריטין. אני גם נוטה להמליץ לעתים על ויטמינים ותוספים, אך רק כשיש בהם צורך. אם חשת חולשה, אני ממליץ לגשת לרופא ולבצע בדיקות כלליות שיקנו לך מידע על הוויטמינים והמינרלים שחסרים בגופך, כדי שתוכלי להרגיש חזקה יותר".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM