בתי נשואה עם שני ילדים. בני המשפחה עברו למקסיקו לשלוש שנים לצורכי העבודה של בעלה. היא חשה ריקנות איומה, בעוד שבעלה וילדיה חשים מרוצים. כיצד אני יכולה לסייע לה?
“את לא באמת יכולה לעזור לה מלבד לתת לה תמיכה נפשית. את ובתך נמצאות בסיטואציה לא פשוטה. אני מכיר המון משפחות שברובן האישה מרגישה את הקושי יותר מהגבר, שמעביר עם משפחתו כתובת מגורים לצורכי עבודה. לעתים מזדמנות לנו בחיים תוכניות שלא כבקשתנו, ועלינו להתמודד איתן. בתך חווה משבר רגשי והיא זקוקה לתמיכה שלך. היא חשה שהיא הקורבן והיא חסרת אונים. 


אל תציעי לה פתרונות מלבד תמיכה רגשית. אם את מתקשה, את יכולה להציע לה שיחת סקייפ עם מאמן אישי. הסבירי לה שהיא לא קורבן, הזכירי לה שילדיה בריאים ומרוצים, שיש לה משכורת טובה, שהחיים שלה טובים יותר ממה שהיא רואה אותם כיום, ושהתקופה הזו זמנית. ייתכן שבתך אף כועסת על בעלה, שאינו אשם בסיטואציה. הוא רק רוצה לפרנס את משפחתו בכבוד ולהצליח. ככל שהיא תאשים אותו יותר, הוא יתגונן יותר ולא יוכל לסייע לה ולפתח אמפתיה כלפיה. בעלה ודאי מרגיש שהוא עושה מה שצריך כדי לדאוג למשפחה, והיא ממרמרת אותו. הפתרון הוא להבין את הסיטואציה ולבחון את החוסן המנטלי של הזוג. עבודה מקצועית יכולה לסייע בנושא, מכיוון שהעצות שלך לבדן גורמות לה למרמור ולתחושת קורבנות. אם אנחנו משווים את הסיטואציה לזירת אגרוף, עלייך כאמא להיות בצד שלה. המליצי לה לפנק את עצמה בסיטואציות מסוימות, הכילי את הכאב שלה ותני לה חיבוק חם גם אם היא מעבר לים. אמרי לבתך שדיברת איתי ושהמלצתי לך לפנות לבעל מקצוע, שיסתכל ממבט למעלה על הסיטואציה ויסייע לה”.

אני גרה ברמת גן עם בעלי ושלושת ילדינו הגדולים. רכשנו את הדירה במשכנתה גבוהה מאוד, ויש לנו דירה נוספת בהוד השרון ללא משכנתה. אנו משכירים אותה ב־3,000 שקלים, ויכולים למכור אותה ב־1.5 מיליון שקלים, והיא מועמדת לפינוי־בינוי ללא תאריך מוסדר. בנוסף, יש לנו הון עצמי של 400 אלף שקלים ללא תשואה בבנק. אנחנו שוקלים למכור את דירתנו ברמת גן במחיר של 1.65 מיליון שקלים או להשכיר אותה ב־5,000 שקלים בחודש, כי אנחנו רוצים לגור בבית פרטי. מה עלינו לעשות?
“אני מתקשה לשמוע את הנתונים הללו. זה פשוט מכאיב לי. ההוצאה הגדולה ביותר של משפחה בישראל הם הכספים שלא הרוויחה מפני שבני הזוג לא ביצעו את הפעולות הנכונות. בנוגע לדירת פינוי־בינוי בהוד השרון, אין לי מספיק נתונים, אך התשואה של הדירה נמוכה מאוד. 3,000 שקלים הם 36 אלף שקלים בשנה, שהתשואה שלהם היא 2.5%, אם ערך הדירה הוא 1.5 מיליון שקלים. בעבודה נכונה אפשר להשיג מהדירה 5% תשואה. התשואה שלכם כיום היא הפסד אלטרנטיבי. במקומכם הייתי מוכר את כל הנכסים, ועם ההון שצברתם הייתי בונה תיק מגוון מאוד עם דירה אחת או שתיים במזרח גרמניה, בהאג בהולנד, בארצות הברית ועוד. למדו את הנושא וקבלו ייעוץ, ותקבלו תשואות של 7%־8%. אם לא תרצו דירה בחו”ל, תוכלו לבצע תיק מגוון שחלקו גם בשוק ההון. קנו תעודות סל ומניות, המייצרות תשואות יפות ובטוחות. כך לא רק תכסו את הוצאות הדירות, אלא גם תוכלו להרוויח”.

אני בת 70. בבעלותי דירה בת שלושה חדרים ללא משכנתה, ואני עובדת כיום במשרה חלקית. אני נערכת לכך שבעוד כמה חודשים עבודתי תופסק. ההכנסה שלי לאחר פרישה לפנסיה תתבסס על קצבת ביטוח לאומי ופנסיה של 3,500 שקלים. חסכתי 400 אלף שקלים שמושקעים כיום בבתי השקעות, אך אני דואגת למצבי הכלכלי. הבית שבו אני גרה שווה היום כ־1.6 מיליון שקלים. מה עלי לעשות?
“400 אלף שקלים המנוהלים היטב מניבים 5% בשנה, שהם עוד כ־20 אלף שקלים בשנה. אין סיבה בעולם שתיק השקעות מגוון לא יניב את התשואות האלה. לאורך השנים תוכלי להגיע לתוספת הכנסה של 5,000־6,000 שקלים בשנה. תוכלי לנהל את התיק בצורה נכונה וליהנות מהתשואה. האפשרות השנייה היא לבצע משכנתה הפוכה, שבאמצעותה תקבלי עוד 400 אלף שקלים. כך את נהנית כבר מ־8,000 שקלים שהם עוד 4,000־5,000 שקלים בחודש, בלי לגעת בהון הראשוני כלל. בעצם את לא תשתמשי ב־400 אלף שקלים שקיבלת במשכנתה ההפוכה, אלא תשקיעי אותם ותקבלי את הפירות בלי לגעת בעץ. ביום שבו תלכי לעולמך, היורשים שלך יוכלו לקחת את החיסכון, להחזיר את המשכנתה ההפוכה ולסיים את הסיפור. לסיכום, במקומך הייתי לוקח משכנתה הפוכה של 400 אלף שקלים, מצרף אותם לכסף שיש לך ובונה תיק מגוון שיניב לך 4,000 שקלים בחודש ויאפשר לך לחיות עם 7,500 שקלים בחודש מכספי פנסיה וביטוח לאומי. כך תוכלי לחיות בקלות ולא לדאוג לעתידך הכלכלי. זה הזמן ליהנות מחייך ולהסיר את הדאגות בניהול נכון של כספייך”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב-08:00 ב-103FM 
עריכת תוכן: איתמר זיגלמן