אני בן 31, מתאמן שלוש פעמים בשבוע בחדר הכושר ורץ פעמיים בשבוע בנוסף. לפני שלושה שבועות החלה אצלי תחושת דופק מואץ בבית החזה, אף שבפועל הדופק נשאר זהה. נאמר לי שאלו הן פלפיטציות. הפסקתי להתאמן במשך שלושה שבועות בהמלצת הקרדיולוג, ואני ממתין לבדיקת אקו־לב. במקביל הכפלתי את כמות אבקות החלבון שאני צורך. מה עוד עלי לעשות?


"אתה סובל מפלפיטציות שהן תחושות דופק חזק בבית החזה, אף שהדופק סדיר ולא מהיר. ראשית, איני מבין מדוע אתה צורך את אבקת החלבון במקום לצרוך חלבון מהמזון. חלק מאבקות החלבון הללו בעייתיות. לא מזמן נעצרו אנשים בכירים במשרד הבריאות בחשד שאישרו להכניס חומרים אסורים לארץ בתוך אבקות החלבון הללו. לכן אני ממליץ לך להישמר.



הקרדיולוג רוצה לדעת שמצבך תקין כדי שיוכל לאשר לך להמשיך להתאמן, ואכן שווה לבחון את נושא האקו־לב. פלפיטציה היא תופעת דופק מורגש שבדרך כלל נגרמת כתוצאה ממתח וחרדה. איני יכול לדעת מתוך האבקות שצרכת אילו חומרים נכנסו לגופך ואם הייתה להם השפעה על דפיקות לבך. אני כן יכול להזהיר ולקרוא לך לא להשתמש באבקות חלבון.



כל מכוני הכושר הפכו להיות חנויות לממכר אבקות חלבון ותוספי מזון, למרות שהדרך הטובה והבריאה ביותר לקבל חלבונים היא דרך המזון שאנו אוכלים: תכין חביתות מארבעה חלבונים וחלמון אחד, תאכל טונה, גבינות ועוד. כשאתה אוכל 100 גרם חלבון ממזון ולא צורך אותו באבקה, הוא נספג טוב יותר בגוף, והגוף יודע כיצד להתנהל איתו. לעומת זאת, כשאתה מכניס אבקת חלבון טהור ישירות לגוף, הוא אינו יודע להתמודד עם כמות החלבון הטהור הגדולה הזו שעלול לגרום לנזק לכליות. אנשים לא מבינים זאת, וזה לא בריא.



'גבר בחדר כושר, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג



אני לא חושב שאבקות החלבון יכולות לגרום לפלפיטציות, אבל סטרס ומתח, לחץ בעבודה וספורט מופרז מדי המגרה את מערכת העצבים כן יכולים לגרום לפלפיטציות. במקום לסייע לגוף ולהפוך אותו לבריא באמצעות ספורט, אתה מתעלל בגופך וגורם לו נזק. הרופא שלך זהיר, וזה מצוין. לך ובצע בדיקת אקו־לב ובדיקת מאמץ ליתר ביטחון, אך בחן מחדש את השימוש שלך באבקות ואת כמות הספורט שאתה עושה.



הכאבים שלך יכולים לנבוע מעמוד השדרה, ממאמץ או כחלק מתחושת הלחץ שאתה חש. תן לגוף שלך לנוח וחזור לכושר הגופני שלך בהדרגה ובאיטיות. כבד את הגוף שלך. אתה זקוק לו לפחות לעוד 61 שנים. אל תעשה שלוש שעות אימון, שעה מהנה היא מספיקה עבורך".



אני בן 68. בשל עצירות נשלחתי לעשות בדיקת אנדוסקופיה, אך בעקבות בעיות במעי לא קיבלתי את התוצאות במלואן. אמרו לי שיש לי מעי ארוך והפנו אותי לבדיקה וירטואלית. האם אתה ממליץ על בדיקה זו, והאם היא יעילה?

"אנדוסקופיה היא בדיקה פנימית. זוהי שיטה שבה מסתכלים מבחוץ למעי פנימה באמצעות ציוד אופטי. לכן הבדיקה הפנימית שעברת היא קולונוסקופיה. ישנה תופעה שנקראת מגה־קולון, שאופיינית לאנשים הסובלים מעצירות עם מעי נמתח וארוך. קולונסקופיה וירטואלית הנה בדיקת CT. אני ממליץ תמיד למטופלי לבצע את הבדיקה האנדוסקופית שאתה עברת. כך, אם בבדיקה נמצא פוליפ, יש לרופא את אפשרות להוציאו באותו הרגע. פוליפים בדרכי העיכול במעיים הם גידולים שפירים שעלולים להפוך לגידולים ממאירים. אם הרופא מוצא גידול ומוציא אותו, הוא מונע את התפתחותו לגידול סרטני. במצב מעי של מגה־קולון כמו שלך, אכן מתקשים להיכנס לתוכו ולבדוק אותו בבדיקה אנדוסקופית.



הפתרון לכך הוא ביצוע בדיקה וירטואלית. ההכנה לבדיקה הווירטואלית זהה להכנה של הבדיקה הקולונוסקופית. במקרה שלך, ובמקרים של עצירות, ההכנה לבדיקה חשובה עוד יותר כדי שהמעי יהיה נקי והרופא יוכל לראות בדיוק את דופן המעי. היתרון בבדיקת CT הוא שאין צורך להכניס ציוד לגופך, והבדיקה מתבצעת אפילו ללא הרדמה. אך החיסרון הוא שברגע שמוצאים פוליפ, נדרשת בדיקת קולונסקופיה אנדוסקופית נוספת במטרה להסירו. אני אכן ממליץ לך לבצע את הבדיקה הווירטואלית על מנת לדעת בוודאות שאין פוליפים במעי. הקפד להגיע עם מעי נקי לבדיקה, ושיהיה לך בהצלחה". 



ערך: איתמר זיגלמן