אני בת 47, אם לשלושה ילדים. לאחר 20 שנות נישואיו ברמת חיים מאוד גבוהה, אני ובעלי החלטנו להיפרד. הליך הגירושים התבצע בצורה הדרגתית למען הילדים, ואנחנו עדיין דואגים לפחות פעם אחת בשבוע לאכול ארוחה משפחתית יחדיו. השיחה האחרונה לפני הגירושים שלנו תהיה בנושא גובה המזונות, ואני חוששת מאוד לעתידי הכלכלי משום שהענקתי את כל חיי למען ההתפתחות המקצועית של בעלי ולשמירה על הילדים. אין לי אפילו פנסיה, בשעה שהוא בנה לעצמו קריירה מפוארת. מה דעתך?

“כל מי שעובר הליך גירושים יודע שמדובר בתקופת אבל שמעוררת טלטלה שאין כמותה. למרות הקושי, עושה רושם שהצלחתם עד עכשיו בצורה יוצאת מגדר הרגיל לסיים את מערכת היחסים הזו, בשיתוף פעולה ובעבודת צוות. זה לא דבר מובן מאליו. עושה רושם שאת דורשת הערכה מבעלך רק משום שאת מתגרשת. את ההערכה שלה את כל כך זקוקה תדעי לקבל באהבה מבן הזוג הבא שלך. במהלך השיחה שלכם את חייבת להגיע ממקום מאוד פרקטי ופחות רגשי. חשוב שתדגישי שלאחר שהשקעת את כל־כולך בבית ובילדים, יהיה לך מאוד קשה לפתח קריירה ראויה, ואת מבקשת שהנתון הזה יגולם בסכום המזונות שתקבלי. אין צורך להכניס לשיחה עוד דרמה. זו לא שיחה נוראית ואין סיבה לחששות שלך. תגידי לו במילים אלו: ‘אנחנו אנשים בוגרים, ועם כל הכאב הצלחנו להגיע להסדר כמעט בהכל, וגם בנושא המזונות. כך או אחרת נגיע לעמק השווה’.

תצייני שאת יודעת עד כמה הקריירה שלו חשובה, שאת מבינה את החלק שלו בסיפור, שאת מבינה שהעבודה שלו העניקה לך ולילדים שלך את האפשרות לחיות ברמת חיים גבוהה. בשורה התחתונה, את צריכה להסיר דאגה מלבך ולא להגיע לשיחה המשמעותית הזו ממקום כל כך הישרדותי, כי אחרת זה יעורר את השורד שבו, ואז אתם תתחילו ממש מלחמת הישרדות. אחרי שהצלחתם לפתור את חלוקת הרכוש והסדרי הראייה לפני סיום תהליך הגירושים, אתם לא רוצים ליפול בנושא המזונות, נכון? אני מבין את מה שאת מרגישה כרגע, הלחץ מאוד ברור, אבל עובדתית את לא נמצאת במצב הישרדותי. בעזרת ניהול נכון של החלק שלך ממכירת הרכוש המשותף, תוכלי לבנות את עצמך מחדש ולהתחזק כלכלית”. 
לי ולבן זוגי יש דירה להשקעה בגבעתיים שהצלחנו להשכיר בלי שום בעיה קרוב לעשור, אבל לאחרונה נפתח בר חדש מתחת לבניין, ומאז אנחנו לא מצליחים למצוא דיירים שיסכימו להיכנס. האם לדעתך כדאי למכור את הנכס? 
 

“במדינת ישראל, ובייחוד באזור המרכז, הרבה מאוד צעירים וסטודנטים מעוניינים לשכור דירות, ואולי הם אלה שצריכים להיות קהל היעד שלך ולהיכנס לנכס. יכול להיות שאת לא מכוונת מספיק במדויק, ולכן לא פרסמת את הדירה במקומות הנכונים. מעבר לזה, את יכולה להחליף את החלונות לחלונות מבודדים, ואז לפתור את בעיית הרעש שקיימת בדירה. בהמשך לשאלה שלך על מכירת הנכס, חשוב שתדעי כי קיימת היום בארץ בעיה מאוד קשה במכירת נדל”ן. זה הליך שלוקח זמן ומצריך הרבה סבלנות. לעתים משך הזמן שבו מתבצעת מכירת נכס יכול להגיע גם לשנה וחצי. אם אני הייתי במקומך, הייתי משקיע בשיפוץ, מחפש שוכר ומתחיל בתהליך למכירת הדירה”.
אני בת להורים מבוגרים, חוזרת בתשובה ובתקופה האחרונה סובלת מבעיות תקשורת רבות מול אבי המשפיעות גם על ילדיי. אבי בן ה־80 היה אלים ובעייתי כל חייו, ומאז שיצא לפנסיה מצבו החמיר. האחים שלי ניתקו איתו קשר, ובכל פעם שאני מגיעה לבקר אותו הוא מקלל, צועק ומגדף. כיצד עלי לפעול? 
 
"אין שום מקום בתורה שבו כתוב 'כבד את אביך ואת אמך גם כאשר הם משחיתים אותך'. את החלק שלך בעסקה את עושה: את לא מגדפת ומקללת אותו, את מעניקה לו כבוד ולא מדברת עליו רעות ליד הנכדים שלו. לעומת זאת, אני רוצה שתשאלי את עצמך כיצד הוא מגיב להתנהלות שלך בשעה שאת מנסה להיטיב עמו. אם את מוצאת היום שהפגיעה שלו בך ובילדים שלך ברמה הערכית היא כל כך משמעותית, כנראה אסור לך להיכנס לשם. את צריכה לנהל איתו שיחה ולהגיד לו בצורה פשוטה: 'עד שתוכיח מעל לכל ספק שאתה מכבד את הערכים שעליהם אני מגדלת את ילדיי, כף רגלי לא תדרוך בקרבתך'. אנחנו לא יכולים לחיות במקום אנשים, אנחנו יכולים לחיות רק בשביל עצמנו. תמשיכי לכבד אותו, אבל בו־בזמן תזכרי שאת צריכה לכבד את עצמך ואת ילדייך".
 
מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי