אני בת 70 וחווה לחץ באוזניים וזרמים בראש. הדבר מוקל או נעלם בשכיבה. כשאני עסוקה, אני לא מרגישה כלום, אך כשאני לבד זה חזק מאוד. רופא אף־אוזן־גרון לא זיהה בעיה. ממה אני סובלת, ומה עלי לעשות?
"ייתכן שהבעיה שלך נובעת מעמוד השדרה הצווארי. בגיל 70 מתרחשים שינויים בעמוד השדרה הצווארי, שיכולים לגרום לתחושת זרם בתנוחות מסוימות, ולעתים לתחושה של לחץ באוזניים. שינוי בעמדת הצוואר או הנעות שלו לצדדים אמורים להקל על הבעיה. בשכיבה, לדוגמה, המשקל מתחלק בין כל שרירי הגוף ולא נוצר לחץ על עמוד השדרה הצווארי. ברגע שאת עוברת למצב שכיבה, השרירים נחים, וכך גם הלחץ עליהם יורד, ואז התחושה הבעייתית חולפת או לא קיימת. אילו היו נוזלים באוזן, לא היית חשה תחושת הקלה במהרה, וזו תופעה שרופא אוזניים היה מזהה. לפעמים התופעה הזו נעלמת כמו שהיא באה, ואם הכאב שלך אינו נמצא רק בצד אחד של הראש או האוזניים - אין צורך בטיפול תרופתי ואין חשש לגידול סרטני. גידול אינו זז ממקום למקום. לעתים ייתכנו גם כאבי ראש, ואת יכולה לקחת כדור הרגעה שירפה את השרירים ויקל עלייך. שימי לב שחלק גדול מהכאב נובע גם מהלחץ שלך, הנגרם מחוסר ודאות ומכווץ את השרירים, וזה מחמיר את הסימנים. אני ממליץ לך לבדוק את לחץ הדם שלך כשכואב לך. אם לחץ הדם יהיה גבוה מאוד, תוכלי לחשוד שיש גם בעיה בלחץ הדם".



בעלי בן 58, והתגלה לו קרע בגיד הכתף. הוא סובל מכאבים קשים. כיצד אפשר להקל עליו?


"קרע בגיד הכתף בגיל 58 הוא ממצא שכיח, ושכיחותו עולה עם הגיל. כדי להקל על הכאב אני ממליץ קודם כל לחמם את האזור הכואב, לישון עם בגד מחמם ולעשות תרגילי פיזיותרפיה במקלחת תחת זרם של מים פושרים. במקביל אני מציע לפנות לטיפול פיזיותרפיה. גם אם הטיפול עצמו יכאב, הוא ישפר את תנועת הכתף בעתיד. בעבר פרקתי את הכתף בתאונה, ומאז המשכתי לפרוק אותה 4־5 פעמים, ואני סובל מכך מאוד. הציעו לי לעבור ניתוח, אך אני עובד עם הידיים וזקוק לתנועתיות שלהן ולא יכולתי להרשות לעצמי לגשת לניתוח ולהיות מוגבל חצי שנה. לכן אני סובל את כאבי בשקט ומבצע פיזיותרפיה, ובכך משמר את טווח התנועה שלי. אני ממליץ לבעלך לעשות אותו דבר. אם גירוי חשמלי כואב ואינו עוזר, אני מציע לוותר עליו. אם הוא מבצע עבודה פיזית, זה מעולה. זוהי הפיזיותרפיה הכי טובה. אני ממליץ לו לנסות להימנע מניתוח ולבצע פיזיותרפיה פונקציונלית. עדיף שיזריקו לו כמה שפחות קורטיזון לכתף. זה אומנם מקל על הדלקת, אך מונע את ריפוי הקרע. עם זאת, אם איכות חייו גרועה והסבל רב והוא מתקשה לתפקד, לא יהיה מנוס מניתוח שלבטח ישפר את מצבו במחיר של שיקום ארוך יחסית".



אני בן 37 וסובל זה יותר מארבעה חודשים מפריחה שנעלמת וחוזרת. ישנם מצבים שבהם היא מגרדת ברמה שאני לא יכול לסבול, ואני מרגיש אותה בולטת על גבי העור. רופא עור אבחן את הבעיה כסרפדת ונתן לי כדורים שלא עוזרים. בנוסף לכך, במהלך הבוקר, כשאני מקבל את הפריחה, אני שם לב להתנפחות של השפתיים וסובל מכובד נשימה. מה עלי לעשות?
"אתה סובל כנראה מפריחה אלרגית כלשהי, ולכן עליך לפנות לאלרגולוג, מומחה לאלרגיה, שיבצע תבחינים. האלרגיה שלך אינה באה לידי ביטוי רק בעור, אלא גם בדרכי הנשימה. בנוסף, ישנו מצב מסוים נוסף שנקרא סרפדת רגשית - גירוד על רקע עצבי או נפשי הנקרא נוירו־דרמטיטיס. אינני חושב שמזה אתה סובל, מכיוון שהגירודים באים והולכים ונמשכים כבר ארבעה חודשים. אצל אלרגולוג לא יהיה אפשר לגלות את כל סוגי האלרגיות, אך באמצעות התבחינים הוא יגרום לגירוי בעור שלך וינסה להצביע על הבעיה. עד אז, בקש מרופא המשפחה שירשום לך תרופות נגד אלרגיה המתאימות עבורך. בנוגע לקוצר הנשימה, עליך לשים לב. אם המצב מחריף, יש לפנות למיון כי אתה עלול לסבול מבצקת בגרון, וזה מצב מאוד לא נעים ואף מסוכן".



אני בת 65. לפני חצי שנה התחלתי לכחכח בגרון וגיליתי שיוצא לי דם כתוצאה מהכחכוח. ביצעתי את כל הבדיקות, הכניסו לי סיב אופטי, פניתי לרופא אף־אוזן־גרון וריאות, ביצעתי גם CT ולא מצאו דבר. עברה חצי שנה, והדימום חזר לי. הדימום יוצא מהגרון בלבד ולא מהאף. ממה אני סובלת?


"לעתים אנשים סובלים מדם מרצפת האף התחתונה שיוצא כמו דם מהגרון, וישנם אנשים שסובלים מעושר כלי דם בגרון, שכחכוח גורם להם דימום. בזמן דימום משמעותי אני ממליץ לך ללכת ישר לבית החולים. רק כך יוכלו לראות במדויק את מקור הדימום שלך. הסבירי בבית החולים שאת סובלת מהתופעה הזאת כבר תקופה וכי הרופא אמר לך להגיע לבית החולים ברגע שהיא חוזרת על עצמה. יכניסו לך סיב אופטי דק דרך האף, בהרדמה מקומית של ג'ל, ויראו את מקור הדימום. אם הדימום מקורו בצינורות הנשימה ולא בלוע, אז באמצעות בדיקת ברונכוסקופיה יאתרו את מקור הדמם. אם היה משהו רציני שממנו את סובלת, סביר שכבר היו מגלים זאת, ולכן את יכולה להיות רגועה ולטפל בדימום בנחת. אני מעריך שמדובר במשהו הנובע ממערכת הנשימה". 



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM
שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
עריכת תוכן: איתמר זיגלמן