אני בן 34, בן יחיד, נשוי ונמצא בתקשורת מאוד עמוקה ומשמעותית עם אמי. בשנה האחרונה אמי אינה חשה בטוב, ואני הפכתי לאחראי על כל מערך הטיפול בה. בהתחלה אשתי תמכה בעניין, אבל לאחרונה היא מסרבת לעזור לי באותה תדירות, והדבר מעמיד אותי בפני קונפליקט נוראי. מה לדעתך עלי לעשות?


“אחד הדברים הבסיסיים שאנחנו לומדים ב’בראייה אחרת’ הוא ללמוד לשאול ‘למה’. לכן אני רוצה שתנסה להתבונן על המצב באופן קצת שונה ותשאל את עצמך: למה אשתך החליטה לסרב לפתע? אולי בתקופה האחרונה היא חווה עומס משמעותי בחייה שלא מאפשר לה לסייע לך לטפל במצב הזה, אולי נמאס לה, אולי היא מותשת, או שאולי היא פשוט סירבה לך משום שמדובר באמא שלך? אני מבינה שהבטחת לאמא שלך שתסייע לה ותיקח על עצמך את הטיפול בה, אבל בעולמנו גם הבטחות משתנות. כיום כבר אי אפשר לסמוך על בני אדם וצריך ללמוד לסמוך על האנושיות. מתוך החיבור לאנושיות מתפתחת בנו ההבנה עד כמה שליטה היא דבר שלילי. אפשר לראות את זה היום בכל המדיות ואפילו בסדרה ‘משחקי הכס’. הורה אשר דורש מהילד שלו שעד סוף ימיו יעזור לו, הוא אדם תמים. כל מושג ההבטחה הפך להיות בלתי אפשרי בעולמנו. אתה יכול להבטיח משהו למישהו, ופתאום לחזור בך כי צצה לך בעיה אישית או משפחתית שמונעת ממך לסייע לו. אמא שלך חייבת לראות את המכלול שהיא יצרה בחייה עד היום, ולדעת בזמנים מסוימים ללמוד להיעזר גם בחברים, שכנים או קהילה, אתה, כבן שלה, לא יכול להיות נוכח באותה הצורה בחיים שלה. אדם שלא מפתח בחייו קהילה, חברים ומערכות יחסים תומכות סביבו - לא יכול לפטם את הילד שלו בכסף ולדרוש שיעמוד בהבטחות. החובה המוסרית שלך כבן הוא לשדך עבור אמך את הגורם המתאים שיצליח להעניק לה סיוע – בדיוק כמו שאתה הולך עם אמא שלך לרופא שינתח אותה. אתה הרי לא יכול לעשות זאת בעצמך, נכון? כך צריך לעשות בכל המשך התהליך, תלוי במצבה הרפואי, כמובן. אם אמא שלך הופכת להיות, חלילה, חולה סיעודית, אתה לא יכול להעניק לה טיפול כמו אח סיעודי. אתה יכול למצוא לה מטפל ראוי ולפקח על עבודתו. אנחנו לא יכולים להיות הכל בעולם רצוף של פעולות”.



אני בן 10, ולפני כמה ימים הודיעו לי שאיאלץ לעבור טיפול שורש בשיניים. מה הסיבה לזה?


“אני מגיעה מתחום הנטורופתיה ויודעת שביצוע טיפול שורש בגיל 10 הוא מוקדם מדי, ומרמז לנו על תזונה לא בריאה, הרבה ממתקים ושימוש מרובה באנטיביוטיקה. כיום אתה בקלות יכול לעבור לתזונה שתעניק לך ריפוי, תחזק את מערכות הגוף, חלל הפה ובריאות החניכיים. מעבר לחיזוק הפיזי בפן הפילוסופי, אני יכולה להמליץ לך לחזק את ההבנה שלך ולשנות את התגובה שלך למצבים בחייך. כאשר ילד בן 10 נאלץ לעבור הליך רפואי כזה בשיניים, זה מצביע בצורה ברורה מאוד על בעיה שורשית שיש לתקן בהתנהלות הדורית. לעתים אנחנו עוברים טיפולי שורש בשיניים רק משום שהתגלו לנו סדקים בשורשי השן. סדקים אלו מרמזים לנו שעלינו לבחון מחדש את השורשים הדוריים שלנו וללמוד לבנות אותם בצורה מחודשת. אני רוצה שתבחן עם עצמך את כל הדברים שכדאי שתתקן בשורשים הדוריים שלך לפני שעוד שורשים בשיניים ייסדקו. אם לצורך העניין אתה חווה מול ההורים שלך המון התנגדויות, הייתי ממליצה שתנסה להבין אותם בלי ליפול לנקמות שלא מסייעות לך בהתקדמות ובבנייה. ההבנה יכולה ליצור בחיים שלך ריפוי עמוק. אל לך להיות אנטי כלפיהם. שווה שתלמד להקשיב ולהבין דברים מנקודת מבט אחרת”.



אני בת 61, ובשנה האחרונה סובלת באופן תמידי מנזילות ומפיצוצים בצנרת בדירה שבה אני מתגוררת. אני כל היום רודפת אחר אינסטלטורים ומנסה להבין כיצד לפתור את זה. מה דעתך?


“מה שאת מתארת זהו לא קונפליקט רגיל כי אם קונפליקט מתחבא. במהלך חייך טיפלת בכל הבעיות המשפחתיות בכוחות עצמך בלי לפנות לעזרה, וכעת אותם הקונפליקטים שלא השכלת לטפל בהם בזמן מופיעים כפיצוצים בצנרת ונזילות בבית. אם אינך יכולה להתמודד עם הבעיה מבחינה טכנית, אני ממליצה שתזמיני את שירותיהם של חברה או איש מקצוע המתמחים בנושא ותסגרי איתם עסקה לשנה, כדי שלא תיאלצי להתעסק בזה יותר. מעבר לכך, את לא רגילה להיות פנויה כלכלית ומנטלית להתפתחות אישית, ותת־המודע שלך מזמן לך מצבים כאלה כדי לחבל בתוכניותייך ולהפריע להן”.



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי


מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, בכל יום שני ב־20:00 ב־103FM