בעלי ואני פתחנו עסק שהצליח בארבע השנים הראשונות שלו, אך ככל שהעסק גדל נתקלנו בקשיים כלכליים כי לא הבנו את החשיבות של חיסכון. כיום העסק עוד קיים, נותרו חובות אך אנחנו כבר לא מגדילים אותם, ובמקביל שנינו התחלנו לחפש את עצמנו באפיקים מקצועיים. גדלתי בבית מאוד חרד לכסף, ובבגרותי שחזרתי את דפוס החרדה. בכל פעם שהוצאתי כסף הרגשתי אשמה. אני מרגישה שאני חיה במעגל בלתי פוסק בתוך האנרגיה של כסף, ומצאתי את עצמי בגירעון כלכלי. מה עלי לעשות?
“ערנות ומודעות זה דבר מאוד חשוב, אך את הפכת את הערנות והמודעות שלך לעומס עבורך. במקום שמה שלמדת יהפוך לגורם מרפא, הוא הפך לנטל אצלך. בלי שתרגישי, זה לא שיפר אצלך דבר אלא רק גרם לך לבלבול. אני מציע לך לשכוח את המונח ‘האנרגיה של הכסף’, זה דבר שלא קיים. עושה רושם שחיזוק מערכת היחסים עם הילדות שלך גורמת לך לנזק. הפסיקי זאת. את כיום אישה בוגרת שמנהלת עסק עם עליות ומורדות תהיי בתוך המקום הזה והתייחסי לכישרונות שלך ולאיכויות שבך, ולמדי להתקדם משם. השיחה העצמית עם עצמך כיום לא מקדמת אותך לשום מקום. אני שומע מהצד על תהליך מרתק שעבר זוג שלומד להתפתח כעסק וכיצד לפעול נכון יותר ולהיות גם רווחי, עם הסקת מסקנות על עצמו. מערכות היחסים שלך בעבר תמיד ילוו אותך, אך אל תיתני לעצמך לנהל איתם דיאלוג. נהלי מערכת יחסים עם החיים שלך היום - המשיכי בתהליך ואל תפחדי מהעבר שלך. למדי מטעויות, ומה שהיה הוא לא מה שיהיה”.



יש בבעלותי שתי דירות בקריית שמונה, כל דירה בת ארבעה חדרים. הן אינן משופצות, אך ראויות למגורים באזור חלש בעיר. למרות המלצותיך לרכוש דירות בפריפריה, הדירות עומדות ריקות כבר שלוש שנים. היה לי מתווך שבמשך שנתיים לא הצליח למצוא שוכרים, החלפתי אותו במתווך חדש וגם הוא לא מצליח למצוא שוכרים. ניסיתי להוריד את שכר הדירה, אך לא הצלחתי למצוא את הדייר המיוחל. מה עלי לעשות?
“אינני יודע בדיוק מה המצב הנדל”ני בקריית שמונה כיום, אך העובדה שאתה לא מצליח להשכיר את הדירות כבר שלוש שנים, זה נשמע לי מטורף. אני תמיד קורא למשקיעים לבדוק את מצב השכירות בערים לפני שהם רוכשים את הדירה. אלו דברים שאפשר לבדוק תוך דקות באמצעות פרסומי מתווכים ומעקב אחר השינויים בשוק. בנוסף, אני מציע לך לתת בלעדיות. מתווכים בלי בלעדיות כמעט לא עושים כלום היום, הם מוסיפים אותך לתפוצה אך לא מקדמים אותך באמת. אני יכול להמליץ לך לנסות להשיק את הדירות שלך במבצעים, לדוגמה לאפשר תשלום חודש ראשון נמוך עם חוזה לשנה שלמה ולנסות לתקוף את התופעה בצורה שונה. שווק את הדירות להשקעה ונסה למכור אותה בצורה שיווקית”.



עברתי שנים קשות בחיי.נותרתי אלמנה עם ארבעה ילדים לאחר שבעלי נפטר ממחלת הסרטן. לאחר מות בעלי קיבלתי החלטות בנוגע לעסק שלו לבדי, אני מנהלת את העסק בשלט רחוק, אך הצבתי את שני בניי לנהל את המקום בפועל. לצערי, הבנים אינם מסתדרים ביניהם בניהול העסק ואינני יודעת כיצד לגשר ביניהם. הבן הצעיר מרבה לאחר ואף עובד במקביל בליין מסיבות. מה עלי לעשות?
“אם ילדייך לא מסתדרים בניהול העסק, יש להפריד כוחות. בעסק ישנו תמיד אחד שמעורב יותר ואחד שפחות. אם לבנך הצעיר יש עסק נוסף למסיבות והוא מרבה לאחר לעסק המשפחתי, אולי הוא זה שצריך לעזוב את העסק ולאפשר לבן השני לנהל את העסק בעצמו. המבנה של העסק שלכם אינו נכון ברמה עסקית כיום, ואת עלולה ליצור ריב בין האחים שיגרום להם לא לדבר אחד עם השני. מדובר בעסק משפחתי, ולא לכולם מתאים להתמודד עם דבר כזה. אם את לוקחת על עצמך את השליטה בעסק, אל תעשי דבר מלבד מה שאת רוצה לעשות. את מנסה כיום לרצות את כל הסובבים אותך, וכשאדם מנסה לרצות את כולם, הוא לבסוף לא מרצה אף אחד. הביני עם עצמך מה את רוצה לעשות, וכך תפעלי. הפכי למנהלת העסק והתייחסי אל בנייך כאל עובדים בו. הציבי בפניהם שעון נוכחות ותלושי משכורת, ויהיה עליהם לעמוד בסטנדרטים שאת מציבה. פני לייעוץ עסקי שיסייע לך להיות מנהלת טובה ותדאגי לעשות סדר. הצרות מתחילות בערפל - כשאדם נוסע בחשיכה ואין לו פנסים, הוא מאבד את הדרך. עלייך להדליק את האורות וללכת עם האמת שלך”. 



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM

עריכת תוכן: איתמר זיגלמן