אני סובלת ממחלת הסוכרת, ובתקופה האחרונה המדדים שלי מאוד מאוזנים. רציתי להתחיל באופן הדרגתי לשלב בתזונה שלי יותר פירות. אילו פירות מומלצים? 

“כשאת מחליטה להכניס לתפריט היומי שלך פירות, את מחויבת להתייחס לשלושה פרמטרים חשובים: הערך הגליקמי של הפירות, כיצד את אוכלת אותם ומתי את אוכלת אותם. הפירות בעלי הערך הגליקמי הנמוך ביותר הם אפרסקים, תפוחים, גויאבות, שזיפים, תותים ודובדבנים. מה שפחות מתאים לחולי סוכרת לאכול הם תמרים וענבים. ישנם כל סוגי פירות ההדר, שנמצאים במקום טוב באמצע, ולכן כדאי מאוד לאכול מהם במידה. אם את בוחרת לאכול פרי, רצוי תמיד לאכול אותו ביחד עם עוד משהו ליד, שיגרום לעיכוב ספיגת הסוכר בגוף. לצורך העניין את יכולה לאכול יוגורט, העשיר בחלבון, ביחד עם חתיכות פרי. למען הגיוון את יכולה לאכול פרי עם מעט אגוזים ושקדים שבהם יש שומן, וגם הוא מעכב את ספיגת הסוכרים מהפרי. מעבר לזה, אני ממליצה לך להימנע לחלוטין מאכילת פירות בשעות הלילה, ומעדיפה שתאכלי את מנת הפרי היומית רק בבוקר או מקסימום בזמן ארוחת ארבע”.



אנשים רבים במקום העבודה שלי טוענים כי לסושי יש ערכים תזונתיים מופלאים. האם כך הדבר, ואם כן, כיצד אני יכולה לשלב אותו בתפריט השבועי שלי?


“אם היו מבקשים ממני להגדיר את ערכו התזונתי של הסושי כארוחה לכל דבר מ־1 עד 10, הייתי מגדירה אותו כ־4, משום שמה שמהווה את עיקר המנה בסושי הוא האורז הלבן, אשר ידוע כנטול ויטמינים, מינרלים או סיבים תזונתיים. במילים אחרות, הוא לא תורם לגוף כמעט כלום. אצת הנורי, שאיתה עוטפים את הסושי, מאוד עשירה ביוד, אשר מסייע בהתפתחות המוח אצל ילדים ובחילוף החומרים אצל המבוגרים. אם מכניסים לרול סושי אחד סלמון וירק כלשהו, זה עדיין לא נחשב כארוחה מאוזנת, כי כל מה שיש שם הוא בעיקר אורז. ההתלהבות מהסושי היא בעיקר בגלל שהוא נחשב דל שומן. אם את מעוניינת מדי פעם לגוון את התפריט, הייתי ממליצה על רול סושי כתוספת דלת שומן לארוחה, ובה מנת חלבון וסלט. הסושי המטוגן הוא כלל לא בריא, ויש להוציא אותו מחוץ לתחום. הסיבות לכך די ברורות: גם בגלל התוספות השמנות שלו וגם בגלל תהליך הטיגון שהוא עבר, אשר מוריד את הערך התזונתי שלו והופך אותו לדומה בערכו התזונתי לפלאפל”.



אני מקפידה מאוד לשמור על המשקל שלי, ורגע לפני שמגיע החורף רציתי להבין אם כדאי לי להחליף כוס קפה אחת ביום בשתיית ספל של מרק נמס. חשוב לי לציין שעל העטיפה כתוב כי בשקית מרק נמס יש רק 80 קלוריות ל־100 גרם, ואין בו חומר משמר. מה דעתך?


“למרקים בשקית אין את אותו ערך תזונתי כמו למרק שתכיני בבית, והם מבוססים בעיקר על עמילנים שתפקידם להסמיך את המים ולהעניק להם מרקם כמו של מרק. הייתי שותה שתי כוסות מרק כזה ביום במקום נשנוש ביניים, ולא במקום כוס קפה. אם את מחפשת משקה אחר שיחמם אותך במקום הקפה, הייתי ממליצה לך מדי פעם לגוון עם משקה קקאו – לוקחים קקאו גולמי, שמים מים רותחים, מעט סוכרלוז נוזלי וחלב או אפילו חלב סויה, ונהנים ממשקה משביע, טעים ונעים לשתייה בימי החורף”.



האם בעת תהליך דיאטה חייבים לשתות יותר מים כדי לזרז את הירידה במשקל?


“מים מועילים מאוד לבריאותנו, והם המשקה היחיד, כביכול, שאנחנו אמורים לשתות. הרי כל משקה אחר שאנחנו שותים מבוסס על מים, קפה, חלב וסוכר או ממתיק. קוקה־קולה מבוססת על מים ביחד עם כימיקלים. כמות הנוזלים שיש לנו בגוף קשורה לכמות הנוזלים שאנחנו מכניסים לגופנו לעומת הנוזלים שיצאו ממנו. אין ספק שכאשר נמצאים בתהליך של ירידה במשקל, כוס מים אחת לפני כל ארוחה יכולה להקטין את כמות המזון שאנו צורכים, ולאורך זמן אף לסייע לנו בירידה במשקל. עם זאת, זו לא תורה מסיני, וכל גוף מגיב בצורה אחרת ובהתאם לנסיבות”.



אני בתהליך ירידה במשקל. איך אני צריכה להתייחס לדלעת ערמונים – ירק או פחמימה?


“לפי הנתונים שאני מצאתי, בדלעת ערמונים יש כ־45 קלוריות ל־100 גרם, ולכן אם את אוכלת דלעת ערמונים בגודל בינוני, את אוכלת מנת פחמימה. אני אישית נוטה לא לספור את כל סוגי הדלעת, ואם את אוכלת דלעת ערמונים ביחד עם ירקות אחרים בארוחה, את בהחלט לא חייבת לספור את הערך הקלורי שלה”. 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

ערכה: עדן בן ארי