לראשונה אושרה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) בדיקה פורצת דרך לאפיון גנומי של גידולים סרטניים, כך הוכרז בסוף השבוע האחרון. הבדיקה, FoundationOne, היא הראשונה שמזהה מוטציות גנטיות במאות גנים ושמסוגלת לדווח על שני מדדים גנומיים המסייעים בקבלת ההחלטה הטיפולית.



מדובר בבדיקה לאבחון גנומי מקיף של רקמת גידול, שיכולה לסייע לחולי סרטן ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות לקבל החלטות טיפוליות מושכלות יותר מבלי שהתהליך הפולשני של חילוץ דגימות גידול יתבצע פעמים רבות. הבדיקה מסייעת לרופא להתאים טיפולים ממוקדים לגידולים ספציפיים. הטכנולוגיה שעליה מבוססת התרופה מאפשרת לזהות מאות גנים ואת המוטציות הגנומיות שעשויות לגרום לסרטן להתפתח.



פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי בבית חולים סורוקה, מסביר כי הטכנולוגיה "מבצעת סקירה גנטית במקביל לאפשרויות טיפול רחבות בדיוק יוצא דופן. היא גם מאפשרת לקלינאים יצירתיות בבואם לאבחן את דרך הטיפול בפני החולה היושב מולם".



יחד עם הכרזת ה־FDA בסוף השבוע האחרון, הודיעה תוכנית הביטוח הממשלתית של משרד הבריאות והרווחה האמריקאי (CMS) על המלצתה לסבסד את הבדיקה לחולים בסרטן מתקדם בארה"ב. בישראל אומנם הבדיקה אינה נכללת בסל הבריאות, אך ניתן לרכוש את השירות באופן פרטי. הבדיקה עצמה פותחה על ידי חברת Foundation Medicine, שידועה כחלוצה עולמית בתחום הבדיקות הגנומיות למיפוי מחלת הסרטן ונרכשה על ידי חברת הביוטכנולוגיה הגדולה Roche.