אני בן 77, וסובל מהיצרות בתעלת עמוד השדרה בין החוליות L4־L5 עם כאב שמקרין גם לרגל. אני מבצע דיקור ופעילות לשימור הגב. מה אפשר לעשות כדי למנוע החמרה של המצב?


"אני ממליץ לבצע פעילות גופנית כגון הליכה, שחייה, מתיחות וכפיפות עם תנועות סיבוביות של הגב. בקופות החולים ישנם קורסים המיועדים לכאבי גב שיכולים לסייע לך, ואני ממליץ לך להירשם אליהם. אפשרות נוספת היא לפעמים לבצע ניתוח, אך אם אתה יכול לחיות עם הכאב באופן סביר, לא הייתי ממליץ לך לרוץ לניתוח. היצרות התעלה נגרמת לעתים בעקבות דיסק שבולט ומצר את קוטר התעלה. ניתן להקביל את החוליות בגב לחרוזים שעומדים אחד על השני, והחור ביניהם הוא התעלה. כשאחד 'החרוזים' מפעיל לחץ על התעלה או הדיסק שביניהם לוחץ, התעלה מוצרת. לפעמים הגיל והשינויים הניווניים הם אלו שמצרים את התעלה. דיקור לא ימנע את ההיצרות, אבל עשוי לשחרר את השרירים ולהקל על הלחץ. עם זאת, פעילות גופנית יכולה לשפר את החיכוך של הדיסק ולפורר אותו. ישנם רבים שסבלו מבלט דיסק ולא ביצעו ניתוח עד שהדיסק שלהם התפורר כתוצאה מפעילות גופנית נכונה. בכך הגוף 'מרפא' את עצמו. אתה יכול להירגע, כי אתה נמצא במסלול הנכון. הקפד לבצע תרגילי גב נכונים בשגרת היומיום שלך, ולא בצורה חריפה מדי, שישאירו את הגב שלך בצורה טובה".



מה ההבדל בין בדיקת MRI לראש לבין MRI למוח, עם או בלי חומר ניגודי?


"MRI לראש ו־MRI למוח הן בדיקות זהות. השימוש בחומר הניגודי תלוי במה שהרופאים שלך מחפשים לראות בבדיקה. בדרך כלל, כשהרופא מפנה מטופל לבדיקת MRI לראש או לגולגולת, הוא מתכוון לבדיקת MRI למוח. לעתים רופא חושש שישנו גידול או בעיה כלשהי, ובעקבות החשד מבצע בדיקת עצמות ומדגיש עצם ספציפית. בצילום עצם גולגולת אפשר לראות נגעים בעצמות, את תעלות השמע או את ארובות העיניים. בחשד למחלה וסקולרית בכלי הדם, לדוגמה, הרופא יבקש לבצע בדיקת MRA, שהיא בעצם בדיקת MRI של העורקים והוורידים במוח, הדורשת חומר ניגוד. חומר ניגוד צובע את כלי הדם ומאפשר לראות את כלי הדם בצורה טובה בצילום. בלי חומר ניגוד, לא יהיה אפשר לראות את כלי הדם".



האם תוסף נוסטרול מהווה תחליף להורדת כולסטרול? בנוסף לכך, למה הכוונה בהגדרה "כבד שומני"?


"נוסטרול יכול לעזור לגופנו כי הוא מכיל פיטוסטרולים, חומרים צמחיים הדומים לכולסטרול, ויעיל יותר במצב שבו הכולסטרול אינו גבוה מדי. הכולסטרול הרגיל נוצר בכבד ומופרש עם מיץ נוזל המרה למעיים. מיצי המרה מסייעים לעכל את המזון שאנו צורכים. נוסטרול הוא תוסף מזון המכיל פיטוסטרולים, שהם כאמור חומרים דמויי כולסטרול ממקור צמחי. כשהם נכנסים לגופנו, הם נצמדים למקום שבו נספג הכולסטרול שהופרש מהכבד, ובכך תופסים את הקולטנים של הכולסטרול. הכולסטרול 'האמיתי' לא נספג חזרה ומופרש החוצה עם הצואה. כתוצאה מהתהליך יורדת כמות הכולסטרול בדם. השפעת התוסף תלויה ברמה ההתחלתית בגוף. אם סך הכולסטרול בגופך הוא 300, ייתכן שהתוסף לא יסייע לך. זה כמובן תלוי ברמת הכולסטרול הטוב והרע בדם. אני ממליץ להתייעץ עם הרופא שלך ולקבל את הסכמתו לקחת את התוסף לחודשיים־שלושה. זהו תוסף שלא יכול להזיק לגופך. כבד שומני זו מחלה שאין לה לצערנו תרופה, ופעם לא התייחסו אליה ברצינות יתרה. לכולנו יש שומן בכבד, בדרך כל מדובר ב־5%־7% של שומן, וזו רמה תקינה. ככל שאנחנו יותר שמנים ו/או צורכים אלכוהול, ייתכן שיצטבר שומן רב יותר בכבד שיגרום לנו נזק. כבד שומני יכול להיות בין קל לקשה, תלוי באחוזי השומן שהצטברו. אם מדובר על כבד שומני בצורה קלה, ובדיקות המעבדה שלך תקינות, לא הייתי מוטרד, אבל הייתי משגיח ונשאר במעקב רפואי ותזונתי".



אני בת 25, ולפני כל מחזור אני מתנפחת. האם ישנו כדור שיכול לסייע לי?


"הרבה נשים מתנפחות לפני כלמחזור. חלק מהשינויים ההורמונליים גורמת לצבירת נוזלים בגוף שמובילה לתסמונת קדם־מחזורית. אני ממליץ לך לפנות בתחילה לחנויות טבע כדי לרכוש כדור צמחי משתן עדין. ישנם כדורים משתנים צמחיים מתירס או מסרפד שיכולים להקל עלייך. אם זה לא עוזר לך, פני לגינקולוג שלך לבקשת כדור משתן אחר או טיפול הורמונלי. אני מאמין שזה יעזור לך לפתור את הבעיה".



ערך: איתמר זיגלמן


שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM