תוצאת בדיקת ביופסיה של אישה מהגליל שהגיעה לביה"ח רמב"ם הדהימה את הרופאים והחוקרים. בבדיקה נמצא זיהום שמעולם לא אובחן באזור הים התיכון.



מחלת ההיסטופלזמוזיס, הידועה גם כ"מחלת חוקרי המערות", נפוצה בדרום ארה"ב ואמריקה הלטינית, ואף גרמה לבוב דילן לבטל סיבוב הופעות לאחר שלקה בה. לעומת זאת, מעולם לא אובחנה המחלה בישראל, עד שלאחרונה נמצאה בנסיבות לא שגרתיות באישה תושבת הגליל. המחלה זכתה לשמה האקזוטי כיוון שהפטריה הגורמת לה נמצאת בצואת עטלפים וציפורים מסוימות, וחוקרי מערות שואפים אותה למערכת הנשימה ונמצאים בסיכון גבוה. 


ד"ר עמי נויברגר. צילום: ערן ירדני


"לפני כמה חודשים קיבלנו ביופסיה שנלקחה מאישה בשנות ה־50", משחזר ד"ר עמי נויברגר, מנהל המרפאה למחלות טרופיות ורפואת מטיילים ברמב"ם. "לא האמנתי לתוצאה, אבל בדיקות מעבדה איששו את האבחנה. השאלה הראשונה ששאלתי את החולה הייתה 'איפה טיילתם?'. להפתעתי התברר שהאשה לא יצאה מעולם את גבולות הארץ".

לדברי ד"ר נויברגר: "מערת יודפת בה אותרה הפטריה לראשונה בשנת 1977 קרובה מאוד לאזור שבו מתגוררת האישה. ייתכן שעבודות בנייה שהיו באזור, שבמהלכן פוצצו מספר מערות, גרמו להפצת ענן פטרייתי שהוביל להדבקה. זו כמובן לא עובדה, אלא השערה. אני מקווה שזהו המקרה הראשון והאחרון בארץ".