בעלי ואני עצמאים, גרים ביחידה בבית ההורים ומחזירים חובות של 100 אלף שקלים להורים של בעלי. ילדתי שני ילדים, וכתוצאה מכך הייתי מחוץ לשוק התעסוקה שנתיים וחצי וחיינו ממשכורת אחת. לפני הלידות היה לי עסק של תכשיטים, שאליו אני רוצה לחזור, וגם לנסות לשנות את המתכונת שלו. בעבר מכרתי תכשיטי אופנה בירידים ובדוכנים, ואני רוצה להעביר את העסק לאינטרנט, אך אני מתקשה להתחיל בכך עקב ההוצאות הכספיות. חסרים לנו כ־30 אלף שקלים להקמת העסק החדש. כיצד עלינו לעשות זאת?


“אמרו להורים שלכם לקחת 130 אלף שקל משכנתה לכל מטרה או משכנתה הפוכה על ביתם, שתוריד לכם את החזר ההלוואה החודשי מאלפי שקלים למאות שקלים בחודש. היורשים שלהם יהיו אלה שיחזירו את ההלוואה בעתיד, כך שההורים יוכלו לעזור לכם מבלי להוציא שקל נוסף מכיסם. כך גם תוכלו לסגור את החוב וגם להרוויח את הסכום הראשוני להקים את העסק שרציתם. שינוי הסדר המשכנתה יאפשר לך לפתוח את העסק מחדש בצורה טובה, ולא יעלה לאף אחד מהגורמים שקל נוסף. כך גם לא תצטרכי לקחת הלוואה נוספת. ביום שבו תתחילו להרוויח, תוכלו לצמצם את המשכנתה. במקרה שלכם, זה הפתרון האולטימטיבי. על ידי כך שההורים ייקחו משכנתה, את תוכלי להחזיר להורים את כל הכסף, כאשר תשלמו פחות בכל חודש ותהיו נקיים מחובות”.



לפני עשר שנים, הבן שלי לקח הלוואת בלון של 600 אלף שקלים שאמורה להסתיים בסוף דצמבר, אך הוא מתקשה להחזיר את תשלומי ההלוואה לבנק. הוא מחזיק בדירה בשווי 2.5 מיליון שקלים. מה עליו לעשות?


“ככלל, הלוואת בלון היא רעיון גרוע. הנחת היסוד שעסק שעוד לא הוקם יצליח בוודאות היא סיכון. עסקים הם דבר הפכפך, אי אפשר לדעת מה יהיה איתם בעתיד. יש תקופות טובות ותקופות לא טובות. בתקופות הטובות אתה רוצה ליהנות מהפירות של העסק ולא להיות טרוד בהחזרת כספים והלוואות. אם הוא מחזיק בדירה בשווי 2.5 מיליון שקלים, שיהפוך את הלוואת הבלון למשכנתה רגילה וארוכת טווח. כל בנק ישמח לעשות את ההליך הזה, כל עוד הוא אינו פושט רגל. שלח אותו לעשות סקר בין הבנקים ולבחור את הבנק שהכי נוח לו. מדובר בסך הכל בהליך פשוט, שגם לא ייצור עבורו הבדלים גדולים בהחזר החודשי. במידה שהוא יחליט לעשות שינוי בחייו, הוא גם יוכל למכור את הבית ועם 1.9 מיליון השקלים שנותרו ליצור תיק השקעות. זו אפשרות שתלויה בו. לפעמים צריך לפתוח את הראש, לשאול ולהתייעץ, כדי להיחשף לאופציות הקיימות. שני מיליון שקלים יכולים להשיג תשואות של כ־5% בשנה, שהם 8,000 שקלים בחודש. זו אפשרות מעניינת וכדאי לשקול גם אותה”.



אשתי ואני בשנות ה־30 לחיינו, גרים בנכס שעליו אנחנו לא משלמים שכירות וחוסכים כ־5,000 שקלים בכל חודש. זכינו בהגרלת מחיר למשתכן בדירה להשקעה בעמק יזרעאל, ואנו מתלבטים אם להשקיע בקופות גמל. מה דעתך?


“להערכתי, בסופו של דבר אתם תחליטו לעבור לגור בדירה החדשה שבה זכיתם. על פי נתוני השוק היום, קשה מאוד להשכיר דירות שנקנו לצורכי השקעה באזורכם. מחיר למשתכן הוא ההסכם הגדול ביותר בתולדות המדינה, ולהערכתי ההוזלה של הנכס בתוכנית אינה אמיתית - מדובר בהימור ברולטה. לאלו הטוענים שגם השקעה במניות היא הימור, אני אומר שבכל צעד בחיים יש גם סיכון, אך לא חובה להשקיע הון עצמי במניות, ואפשר ליצור תיקי אג”ח מגוונים שירוויחו סכומי כסף יפים. מדובר בהשקעה ארוכת טווח. להערכתי, כמות הדברים שיש להביא בחשבון כדי ש'מחיר למשתכן' יוכיח את עצמו היא גדולה ומורכבת, ולכן אני רואה בתוכנית הזו הימור. אתה, כמו זוכים רבים, אינך יודע בוודאות באיזו דירה זכית ומתי תקבל את המפתח. ישנן בעיות עם הקבלנים, וכבר היום אפשר לראות שוב האטה בשוק הנדל”ן. בעיניי השקעה בדירה רגילה היא נכונה יותר. ההון הראשוני להשקעה בדירה בארץ כיום הוא קטן, ומכיוון שאתה חוסך יפה בכל חודש, הייתי בונה תיק השקעות מניב ומגוון. כל עוד אתה יכול להמשיך לחסוך במשך 3־4 שנים ולהישאר בבית הנוכחי שלך, מצבך טוב, והוא יוכל לאפשר לך לקנות דירה להשקעה כשתוכל באמת להרוויח ממנה. בישראל, היו תקופות שהרווח על ההון היה מאוד גבוה וכולם היו בתוך המשחק הזה. המצב הזה הסתיים, והדירות יישארו תקועות עוד הרבה שנים. אם אתה שואל אותי, אני חושב שכחלון גאון: הוא הוציא את פרויקט מחיר למשתכן כדי שיהיה רשום שהוא זה ששבר את שוק הנדל”ן בישראל. להערכתי, זה יהיה על גבם של אלה שרכשו את הדירות בתוכנית”.



ערך: איתמר זיגלמן