אני מתנדב בעמותת סיוע לכלבים. החברות הגדולות בשוק נמנעות מלתרום לנו בגלל סעיפי מס ובגלל התנהלות לא נכונה של העמותה. מה אפשר לעשות כדי שנאפשר לחברות לתרום לנו, כשמנהל העמותה מקשה עלי ואינו חושב שיש לשנות את התנהלותה?



“אתה עושה עבודה מקסימה וחשובה, אך כדי לזכות בסעיף 46 (סעיף המס), על העמותה להתנהל באופן תקין. עליכם לטפל בנושא ברמה הארגונית או ברמה האישית, או שתפנה למנהל ותנסה לפתור את הנושא מולו, או שעליך לבצע שינוי ארגוני. אם הנושא קרוב ללבך ואין לך מה לעשות בשני המישורים הללו, אני מציע לך לנסות לחפש עמותה אחרת שעושה בדיוק אותו הדבר. לא הייתי מקדיש את חיי לעבוד עם מנהל שאני לא רוצה להיות תחתיו כשיש לי אופציה אחרת. אי אפשר לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו, ונשמע שהוא לא רואה צורך בעזרה. אדם צריך להקדיש את חייו לדברים שנמצאים בשליטתו. לך ותרתום את יכולותיך הנפלאות למקום שבו אתה יכול להיות בעל השפעה רלוונטית ואיכותית”.



אני נשוי ואב לשניים, ועובד בשתי עבודות. באחת אני מרוויח 6,500 שקלים ובשנייה מרוויח שכר מינימום, ולמשפחה יש שני רכבים. אני מתקשה למצוא זמן להיות בבית ולראות את הילדים מלבד בסופי השבוע. לפני כמה שנים רכשנו דירת חמישה חדרים, פיצלתי אותה לשתי דירות וכיום אני מרוויח ממנה כ־6,000 שקלים בחודש. שווי הנכס הוא כ־1.7 מיליון שקלים, והוא ממוקם בשכונת פינוי־בינוי אשר תעלה את ערך הדירה ל־2.8 מיליון שקלים. על הדירה נותרה משכנתה של 465 אלף שקלים, המתחלקים לכ־3,000 שקלים בחודש. אני מעוניין להפסיק להתגלגל בחיי ולנסות לשרוד. מה עלי לעשות?



“הדירה שנמצאת בבעלותך מניבה לך תשואה יפה עד יותר מ־6,000 שקלים בחודש, שהם 4.2% תשואה. כל זאת לפני תהלך פינוי־בינוי שאמור לשפר את מצבך הכלכלי עד מאוד. אדם שמספר לי שהוא מתגלגל, אני נוהג לומר לו שמתגלגלים בירידה ולא בעלייה. כדי לטפס בעלייה, עליך להפסיק להתגלגל. אין לי ספק שעם קצת סבלנות, הפינוי־בינוי עתיד לשדרג את חייך, ועליכם כזוג לבחון מה אפשר לעשות כדי שלא תמשיך להימצא בשתי עבודות במקביל. מניסיוני האישי, לא משנה כמה כוח סבל יש לך כיום, הנזק העתידי שייגרם לך הוא גדול. היום אתה לא נהנה מגידול ילדיך, אתה לא חלק פעיל ביומיום שלהם וזה רע מאוד גם לזוגיות וגם לילדים עצמם. אתה תמצא את עצמך יום אחד שואל: ‘איפה הייתי?’. הסיטואציה שלך כיום אינה אידיאלית בעיניי, ולכן אני ממליץ לך לבצע שינוי ולנסות לחסוך 2,500 שקלים בחודש, אולי על ידי מכירת אחד הרכבים. במקביל, עליך לעבור למקום עבודה אחד במשכורת גבוהה יותר. אלו שינויים קטנים שיכולים לשפר את חייך. בצע את השינויים הללו והמתן לפינוי־בינוי בסבלנות, ולבסוף תראה איך השינוי חל לנגד עיניך”.




בבני השתחרר מהצבא לפני שלושה חודשים. הוא לא סיים את לימודיו בבית הספר, וסובל מחרדות חברתיות ומבעיות של קשב וריכוז. הוא נהג להיות מטופל אצל פסיכולוגים לאורך השנים ואף נוטל תרופות. החלטנו להעבירו לאימון התנהגותי שבו הוא נמצא כבר שלושה חודשים, ונראה שהוא אכן מרוצה מהבחירה שגורמת לו לפעול ולהניע את עצמו. כיצד אוכל לדעת שהתהליך שהוא עובר אכן חיובי ומסייע לו בהמשך?

“מכיוון שבנך טופל בעבר, קיבל תרופות והיה אצל פסיכולוגים, אני חושב שאכן פעלתם נכון כשפניתם לאימון. האימון הוא תהליך משלים שלא יטפל בכל ההפרעות של בנך, אך יסייע ללוות אותו ולצבור הצלחות למען העלאת הביטחון העצמי. לפי מה שאת מתארת, המוכנות של בנך לבטוח באדם אחר מאוד קריטית להצלחת התהליך, ונשמע שאתם נמצאים בתהליך חיובי. תוכלי לדעת שהתהליך מצליח כשתראי הישגים קטנים שקורים בשטח. תהליך אימון במהותו הוא מעשי ומחייב תנועה בשטח. לעתים היא איטית, אך אנחנו אמורים להבחין בשינוי במידה שהילד אכן מרוצה מהתהליך. באימון לא מחפשים ‘לתקן את הילד’; כל מקרה הוא אינדיבידואלי, ולכן קצב ההתקדמות הוא שונה, אסור ללחוץ את התהליך מחשש שהוא יישבר, אך חשוב שתיפגשו עם המאמן לפגישת תיאום ציפיות ולפגישת חתך אחת לשלושה חודשים, כדי לבחון מה השתנה מאז שהחל התהליך ולאן יש להתקדם מהמקום שבו אתם נמצאים”.