אני בן 67 וסובל מקרע בגיד שבכתף. הרופא הגדיר זאת כ”סופרה ספינטוס”, קרע מסיבי, ו”סובסקפולריס”, קרע באופן מלא בגיד, ואף טען שבגילי אין מה לעשות בנידון. האומנם?


“יש בפירוש מה לעשות בנידון. השאלה היא אם זה כדאי. אחד המפרקים הבעייתיים ביותר בגוף הוא מפרק הכתף, בגלל היכולת הסיבובית שלו, שיכולה להגיע לכמעט 360 מעלות. בגיל 67 אנשים רבים סובלים מקרעים, וההחלטה לטפל בנושא תלויה במידת הכאבים הסבל והפגיעה באיכות החיים שלהם. ניתוח יוכל לסייע לקבע מחדש את הגידים, אבל אני לא בהכרח ממליץ עליו. לאחר הניתוח ישנם כאבים רבים והגבלה בתנועה. הכאבים מהניתוח מקשים על מטופלים רבים להירדם בלילה, ודורשים כחצי שנה של טיפולים פיזיותרפיים לא פשוטים.  בסופו של דבר, הגוף שלנו לומד לרפא את עצמו. לכן אני ממליץ לך להתחיל כבר היום בפיזיותרפיה, לתרגל ולחזק את האזור. אם תתרגל בצורה נכונה, לא תגדיל את הקרע. גם אני בעברי פרקתי את הכתף בעקבות תאונת עבודה, והציעו לי לבצע שני ניתוחים שישביתו את עבודת הידיים שלי לתקופה מסוימת. מאחר שאני עובד רבות עם הידיים, ידעתי שלא אוכל להרשות לעצמי את הניתוח, ובמקום זאת אני מבצע פיזיותרפיה באופן קבוע עד היום. ייתכן שהפיזיותרפיה תחזיר את היכולת להרים את הכתף מעל ל־90 מעלות. דבר נוסף: בלילה מפרק הכתף באמת הרבה יותר כואב, ולכן אני ממליץ בתחילת הדרך ליטול משככי כאבים מסוג אופטלגין או אקמול, בעצה עם הרופא שלך. בנוסף, תוכל גם להיעזר במשחות כמו וולטרן או טראומיל, עד שתתרגל לישון בלילה עם הכתף הדואבת. הקפד במהלך הלילה גם לשמור על האזור חם, אך לא חם מדי”.



בני בן ה־16 סובל תקופה ארוכה מכאבים חזקים בברך. פנינו למומחה ברכיים, ששלח אותנו לצילום אם־אר־איי וטען שישנה חבלה בעצם עם בצקת. בני התבקש להפסיק לשחק כדורסל ולבצע פיזיותרפיה עד שהכאב יעבור, אך לאחר שחש בטוב וחזר לשחק, הכאב חזר גם כן. הרופא אמר שהתופעה תחלוף לבדה, אך בני נותר מאוכזב מכך שאינו יכול עוד לחזור לשחק. מה עלינו לעשות כדי לסייע לו? 
“אם מדובר בכאבים מאוד חזקים, אני בהחלט ממליץ לבנך להפסיק לבצע פעילות גופנית ולשחק כדורסל לעת עתה. ייתכן שבנך סובל מסוג של שבר הליכה, וייתכן שמדובר באזור מסוים שניזוק וספג תהליך דלקתי, ובעקבות הפעילות הגופנית האזור הולך ונשחק בכל פעם מחדש. יכול להיות שסוג הספורט שהוא עוסק בו אינו מתאים לו. באורתופדיה אנו מבדילים בין טראומה שנגרמת ממכה חזקה לעומת מולטי־מיקרו־טראומה של אדם הסובל מטראומות קטנות שמצטברות לכדי נזק. יכול מאוד להיות שכל קפיצה שלו בכדורסל גורמת לנזק קל שהוא לא מודע לו, ובכך מצבו הולך ומחמיר. אני ממליץ לו לחזור לעשות פיזיותרפיה עד גבול הכאב, ואכן להימנע מספורט לתקופה מסוימת. אם יחזור להתאמן והכאבים יחזרו, ייתכן שהספורט שהוא מבצע אינו טוב בשבילו, ועליו ללמוד להשתמש בגופו אחרת במהלך אימון הכדורסל או להחליף תחום. מדובר בתופעה שחוזרת רבות אצל רקדנים, ולכן אני ממליץ לו במקום הכדורסל לפנות לתחום השחייה. זהו ספורט שלא יפגע לו בברך. במקביל הוא יוכל גם לבצע תרגילי כוח בחדר הכושר, שאינם כוללים את הרגליים. ברגע שהדלקת תירגע, הבצקת תיעלם. דבר נוסף שאולי יוכל לסייע לו הוא חבישת הברך עם עלה כרוב במהלך הלילה. הרבה מאוד אנשים מעידים שזה עוזר להם. מעבר לזה, כדאי לבנכם היות במעקב ולהתייעץ עם אורתופד ספורט, כי מדובר בתופעה שאינה נפוצה בקרב נערים בגילו”.



בחודשים האחרונים אני סובל מתחושה של נמלולים בשכמות ובגב, שבאה והולכת מדי פעם. מה מקור התופעה, ולאיזה רופא עלי לפנות?


“ככל הנראה מדובר במחלה תחושתית מוכרת ולא רצינית שנקראת ‘נוטלגיה פראסטטיקה’. היא גורמת לגירודים ונמלולים באזורים ספציפיים, בעיקר באזור השכמות. לעתים מדובר בגירוד שמתפשט בגודל כף יד בלבד, לעתים התחושה היא קבועה ולעתים היא חולפת. אפשר להבחין באזור המגורה עקב שינוי צבע העור באזור המגורד, שיאדים בעקבות פעולת הגירוד. אני ממליץ לך לפנות לרופא עור מומחה שיאבחן את מצבך ויעניק לך את הטיפול הראוי”. 


שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM

עריכת תוכן: איתמר זיגלמן