אני מאוד אוהבת לאכול שוקולד. מהו לדעתך סוג השוקולד המומלץ ביותר בעת דיאטה?


“החומר הפעיל בשוקולד הוא קקאו, והוא נחשב לבעל יתרונות בריאותיים רבים. ככל שיש בשוקולד אחוזי קקאו גבוהים יותר, תוכלי ליהנות מהיתרונות של הקקאו ונוגדי החמצון הקיימים בו. מקורו של הקקאו הוא מאזור האמזונס, ומי שהיו הראשונים לזהות את יכולותיו הפלאיות אלה האינדיאנים, שהיו משתמשים באבקת הקקאו לצורך הכנת משקה שנקרא גם משקה האלים. האינדיאנים טענו שהוא מפחית דלקות, מסייע במניעת מחלות ואפילו יוצר האטה בתהליך ההזדקנות. לפני כמה זמן קניתי בבית טבע שוקולד העשוי מ־100% מוצקי קקאו, והוא היה מריר מאוד ובלתי ניתן לאכילה, משום שלא היה בו סוכר בכלל. ככל שתהיי מוכנה לאכול שוקולד עם אחוז מוצקי קקאו גבוה יותר, כך תוכלי לזכות ביתרונות הבריאותיים של הקקאו, וגם לאכול שוקולד פחות משמין. אם את מעוניינת לשלב אכילת שוקולד בדיאטה, חשוב שתדעי כי שורה של קוביות שוקולד שווה כמנת נשנוש בין הארוחות. מעבר לזה, יש להתייחס לרמת הרעב שלך, וזאת משום שהשוקולד מקפיץ את רמת הסוכר בדם, ואם את מעט רעבה - אחרי שתאכלי שורה של שוקולד הרעב שלך יגבר ואת עלולה לאכול יותר ממה שתכננת. אם את חשה רעב, עדיף שתבחרי לאכול שתי פרוסות לחם עם כפית ריבה או ריבת חלב לפי הטעם, כנשנוש בין הארוחות. אני רוצה להמליץ לך על טיפ שקיבלתי ממטופלת שלי: כדי לא להתפתות ולאכול יותר מדי שוקולד, היא קונה טבלת שוקולד, חותכת אותה לשורות, עוטפת בנייר כסף וכך אוכלת במידה ומצליחה ליהנות מכל העולמות".



לפני חצי שנה בתי בת ה־16 הפכה לצמחונית, ואני חוששת שהתפריט שלה לא מאוזן. כיצד לדעתך אני יכולה להעשיר את תזונתה היומיומית?


“הרבה בני נוער מחליטים לוותר על אכילת בשר מטעמים אידיאולוגיים וממשיכים עם התפריט היומי שלהם לכאורה, אבל מה שקורה בפועל הוא שהם צמצמו את מקורות החלבון שלהם, העלו את הפחמימות וחשופים כעת להשמנה, לאנמיה ולנשירת שיער עקב מחוסר בחלבון ובוויטמין B12. אם בוחרים להוריד מהתפריט בשר ועוף, חייבים למצוא להם תחליפים אחרים מבחינה תזונתית. הייתי ממליצה לה להקפיד לצרוך לפחות שלושה מוצרי חלב ביום וביצה אחת, שתעניק לה חלבון איכותי. מעבר לזה, הייתי ממליצה שתקני לה טבליות של ויטמין B12 וברזל המיועדות לילדים בני שנתיים, נספגות היטב במערכת העיכול ומכילות את אותה כמות ויטמינים שיש במנת סטייק בקר. אני ממליצה לך להחליף את השניצלים מהצומח העשויים מירקות שונים כמו ברוקולי ותירס בציפוי פירורי לחם בטחון מן הצומח, המכיל כמות חלבון גדולה יותר בצורה משמעותית, והרבה יותר בריא".



לאחרונה התחלתי לשמור על המשקל ולהקפיד על תפריט מאוזן. כמה תותים נחשבים למנת פרי במהלך דיאטה?


“תות שדה מכיל באופן יחסי מעט מאוד קלוריות, רק 32 קלוריות ל־100 גרם, ובנוסף יש בו כמות מועטה של סוכר ביחס לפירות אחרים. לכן סלסילת תותים קטנה במשקל של 300 גרם שווה למנת פרי אחת".



אני משתמשת בשמן זית לצורך טיגון חביתות ושניצלים לילדים, אבל לאחרונה נתקלתי בכמה מאמרים הטוענים כי השימוש בשמן זית לצורך טיגון מסוכן ולא בריא. האם כדאי לי לעבור לשמן קוקוס למרות טעמו הדומיננטי שלא בהכרח מתאים לכל המאכלים?


“יש הסוברים כי שמן קוקוס יותר מומלץ לטיגון משמן זית, משום שהוא עמיד יותר לחום, אבל אם את מטגנת חביתה או שניצלים, אין שום בעיה לבחור להשתמש בשמן זית כי את לא מגיעה ליותר מ־200 מעלות במהלך הטיגון, ושמן הזית עמיד בזה. מעבר לכך, הייתי ממליצה לך לא לטגן בטיגון עמוק שום מאכל כדי לשמור על בריאותכם. אם את מטגנת פנקייקים לילדים, אני דווקא כן ממליצה לך להשתמש בשמן הקוקוס בעיקר בשל הטעם שלו".



בערבים האחרונים התחלתי להכין לעצמי מרק ירקות ירוקים עם מעט דלעת ובצל. אני משתמשת בספריי שמן. כיצד לדעתך עלי לספור את הקלוריות במרק?


“אין צורך לספור את הקלוריות במרק, ואת יכולה לאכול ממנו באופן חופשי. הייתי ממליצה לך למצוא תחליף מעט יותר בריא לספריי השמן, ואולי במקומו לשים בסיר כחצי כפית שמן זית ופשוט לנגב אותה בנייר סופג. כך תישאר בתחתית הסיר אותה כמות השמן שהייתה נשארת אילו היית משתמשת בספריי שמן. מעבר לכך, את בהחלט יכולה לשתות את המרק במקום נס קפה וליהנות ממנו גם בין הארוחות". 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM


ערכה: עדן בן ארי