מאמר חדש שהתפרסם בעיתון "הארץ" טוען שעקב שימוש ברשת האינטרנט, צעירים במדינות עשירות מעורבים פחות בקטטות וצורכים פחות סמים ואלכוהול. עוז אלמוג, סוציולוג ומחבר הספר "דור ה-Y כאילו אין מחר", התייחס היום (ראשון) למחקר בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM, ואמר: "זה מסוג המאמרים המעידים על מדע וכלי תקשורת לא רציניים המערבבים המון נתונים גם יחד".

"אכן ישנם נתונים המעידים על ירידה נמשכת של הצעירים המעשנים וזו תוצאה של הקמפיינים בארץ ובחו"ל", הסביר אלמוג, "בעזרת התקשורת אכן הצליחו להוביל למודעות לסכנות העישון כבר בגיל צעיר. בזכות המודעות הציבורית ישנם גם הרבה פחות מקומות בהם ניתן לעשן. בנוגע לשתיית אלכוהול, מדובר בהטעיה בקריאת הנתון".

הסופר הוסיף: "בבריטניה, לדוגמה, הייתה עליה באחוזי המוסלמים במדינה, שלהם אסור לצרוך אלכוהול, אך הם נכללו במאמר ולכן אחוזי הירידה ניכרים בצריכת האלכוהול. ישנם הטיות גדולות מאוד בסקרים, לא בהכרח רק בסקרים פוליטיים. את המידע האמין ביותר בנוגע להנהגות האוכלוסייה ניתן למצוא היום דווקא ברשתות החברתיות".
 
 
"הנתון המעיד על ירידה בצריכת סמים קשים הוא דווקא נכון", אמר אלמוג: "זוהי בשורה טובה המעידה על אכיפה נכונה אך גם נגרמת כתוצאה מהעלייה בצריכת הסמים הקלים. הלגליזציה של הגראס והסמים הקלים יצרו נורמליזציה בנוגע לסמים הקלים ומנעו התדרדרות לסמים קשים". הוא הוסיף: "גיל קיום יחסי המין אמנם ירד אך רמת התדירות ירדה גם כן. הסיבה לכך היא שאנשים מתחתנים בגיל יותר מאוחר ולכן הזמינות שלהם לקיים יחסי מין ירדה".
 
על נתון הירידה במקרי האלימות במאמר אמר הסוציולוג: "יש לציין שמה שנחשב לאלימות היום לא היה נחשב לאלימות בעבר. הסיבה לכך היא שרמת ההשכלה ורמת החיים עלו למרות שהצעירים של היום מתבגרים לאט יותר. הדבר המשמעותי ביותר בעיני במאמר היא העובדה שהגברים בדור הזה יותר מחוברים לרגש שלהם והרבה יותר עדינים מהדור הקודם ולכן רמת האלימות ירדה".

עישון סמים, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג
עישון סמים, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג

  
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן