אני בת 64, אובחנתי במחלת האוסטיאופורוזיס, וכיום אני סובלת מכאבים עזים לכל אורך עמוד השדרה, לא מצליחה להירדם ומתקשה ללכת. לאחרונה הופיע סימן בצבע כחול בגב בתחתון, אך אף רופא לא הצליח לפענח את הבעיה שממנה אני סובלת. מה עליי לעשות?

"נסי לנקות את הצבע הכחול באמצעות ספוג עם אלכוהול כדי להיות בטוחה שלא מדובר בצבע. אם מדובר בשטף דם, הצבע הכחול עתיד להתחלף לסגול, חום וצהוב עד שייעלם. המשיכי לעקוב אחר האזור. כאבי הגב יכולים להיגרם מכאבים שריריים או כאבים שדרתיים. מחלת האוסטיאופורוזיס אכן יכולה לגורם לכאב שממנו את סובלת, ולכן אני ממליץ לך לנסות טיפול בזריקות פרוליה.אמנם תופעת הלוואי של הזריקה היא כאבי שרירים, אך בטווך הארוך היא תסייע לך. אם הכאבים נותרים בלתי נסבלים, נסי לפנות לרפואה המשלימה. נסי דיקור סיני, שיאצו, טיפול בשדות מגנטיים ועוד. 

הגוף והנפש מחוברים יחדיו, ולפעמים הכאב הכרוני יכול לגרום למצב רוח ירוד, שאף יכול להחמיר את תחושת הכאב. אני ממליץ לך לנסות ליטול תרופות אנטי־דיכאוניות נגד כאב כגון ציפרלקס, אלטרולט ועוד. נסי ליטול (בהוראה ובמרשם מרופא המשפחה שלך) חצי כדור ציפרלקס או ציפרמיל, ולאחר חודש העלי את המינון לפי הצורך ולפי המלצת הרופא שלך. זה אמנם לא ירפא אותך לחלוטין, אך יקל לך את הכאב וישפר את איכות חייך. אם יאשרו לך, תוכלי גם לנסות שימוש בקנאביס רפואי. הוא עלול להקל עלייך וגם לשמח אותך. במקביל, נסי לבצע הליכות בהדרגה. כך שרירייך יתחזקו, והכאב יתחלף במצב רוח טוב".



אני בן 83. לפני ארבעה חודשים שבתי מבדיקה אצל הקרדיולוג, והתברר שעברתי התקף לב בלי שהרגשתי בכך. סבלתי מלחץ דם, ולאחר הבדיקות נאמר לי שישנה היצרות באחד השסתומים בלב, ולכן עליי לעבור צנתור. האם מדובר בתהליך של אשפוז ארוך?

"אני אכן חושב שכדאי שתעבור צנתור. למיטב הבנתי, מדובר באשפוז קצר, שאורכו תלוי במצבך. במהלך הצנתור מחליפים את השסתום שבגופך לשסתום אחר, כך שלא תסבול מבעיות תפקוד. מדובר בתהליך שמתבצע בבתי חולים כמה שנים. בעבר היה מדובר במקרה מסובך שדרש לבצע ניתוח 'לב פתוח', שהוביל גם למקרי תמותה, אך למזלנו הטכנולוגיה התקדמה, והיא מאפשרת כיום לבצע את התהליך במהרה באמצעות צנתור בלבד.

הצנתור מתבצע באותו היום שאתה מגיע לבית החולים, ולכן נדרש ממך להימצא בצום. בהגיעך לבית החולים יבדקו שאתה מסוגל לעבור את ההליך. בגיל 83 בדרך כלל המצב הבריאותי אינו מושלם, וככל שאנחנו מתקדמים בגיל - אנחנו גם צוברים מחלות, אך אני משוכנע שיכינו אותך בצורה המיטבית לצנתור. אין לך סיבה לחשוש מכיוון שאתה תימצא בידיים הטובות של הרופאים המנתחים בבית החולים. אני מאחל לך הצלחה והחלמה מהירה".

כאבי גב, אילוסטרציה. צילום: Getty images
כאבי גב, אילוסטרציה. צילום: Getty images


אני בת 24 וסובלת מיובש בפה ובעיניים, אך אני לא מוגבלת לאכול ולשתות. במקביל אני נוטלת תרופות בעקבות תת־פעילות של בלוטת התריס. בדיקות הדם שלי תקינות, שללו לי חשש לסוכרת, ומבחן שירמר, הבוחן את כמות הדמעות בעיניים, גם הוא יצא תקין. אני חרדה מאוד ונמצאת במתח. מה עליי לעשות?

"ייתכן שהיובש שאת סובלת ממנו נובע מתת־פעילות של בלוטת התריס ומתחושת הלחץ שלך. עלייך להתייעץ עם הרופאה שלך ולהקפיד שהבלוטה תהיה מאוזנת על מנת לפטור את עצמך מהיובש. כשהבלוטה לא מאוזנת, יכולות לקרות בגוף תופעות לא נעימות. אם היית סובלת מיובש קשה, לא היית מסוגלת לאכול ולשתות, ולכן אני חושב שאת עסוקה בהתמקדות ביובש, וכתוצאה מכך חשה אותו באופן דומיננטי יותר ממה שהוא באמת. המוח שלנו מעודד באופן אוטומטי הפרשת רוק כשאנחנו חושבים על דברים מסוימים.

נסי שלא להתמקד ביובש, אלא בדברים אחרים. אם את תחשבי לדוגמה על לימון, תגלי שיש לך יותר רוק בפה. אם תתחילי לחשוב על מחלות אחרות שמהן את חוששת, את עלולה להוביל לנבואה שמגשימה את עצמה. אם הבדיקות שלך תקינות, את דומעת ברמה תקינה והלשון שלך אינה יבשה ומאפשרת לך לאכול ולשתות, אז עלייך להתמקד בטיפול בחוסר האיזון בבלוטת התריס ולא להכניס לעצמך לראש מחשבות על מחלות שונות ומשונות.

הקפידי לשתות הרבה מים ולבדוק את צבע השתן בשירותים, שיסמן לך את רמת היובש בגופך. בנוסף, אני ממליץ לך לא להיכנס עוד לגוגל. ד"ר גוגל הוא אמנם חכם, אך הוא גם אידיוט. רבים נכנסים לגוגל בלי לדעת לסנן את האינפורמציה, וכתוצאה מכך נכנסים לחרדות וכותבים צוואות. כמעט בכל פעם שתחפשי בגוגל סיבות לכאב ראש, תקפוץ לך האופציה של גידול סרטני למרות שלא כל אדם שסובל מכאב ראש - סובל מגידול סרטני בראשו". 

עריכה: איתמר זיגלמן