אני מרבה לקחת עמי לעבודה שקית קטנה של גזרים גמדיים מדי יום. אני חושש למצבי הבריאותי. האם מותר לאכול גזר מדי יום באופן חופשי?


“בגזר ישנה כמות מטורפת של ויטמין A. ויטמין A הוא מסיס שומן שדורש שמן על מנת שנוכל לספוג את עודפיו בגוף. בכך, העודפים של הגזר אינם מופרשים בשתן ונאגרים בגופנו. בגזר בינוני אחד יש פי שניים יותר ויטמין A ממה שאדם בוגר זקוק ליום שלם. אם אדם אוכל כל יום גזר אחד, אז הגוף יוכל להתמודד עם זה, אך אם אותו אדם יאכל במקביל גם בטטה, דלעת ושאר המאכלים הכתומים, הוויטמין A עלול להצטבר בכבד בכמות גדולה ולגרום לצבע העור להשתנות לכתום, וזה כבר לא בריא. אם אתה צורך שקית קטנה של גזרים גמדיים מדי יום, אני מניחה שהכמות בה משתווה לגזר אחד בינוני ליום, ולכן זה בסדר לצרוך אותה מדי יום בתנאי שאתה נשאר מודע לשאר המאכלים הכתומים שאתה צורך במהלך השבוע”.



אני סובלת מלחץ דם, ולאחרונה הרופא המליצה לי להימנע משתיית קפה. מה עליי לשתות במקום?


“אם הקפה היה זה שהעלה לך את לחץ הדם, אני ממליצה לך לנסות לשתות קקאו חם המכיל 8% פחות קוקאין ממה שמכיל הקפה. בנוסף לכך, אני ממליצה לך לנסות את חליטות הצמחים שאינן מכילות קפאין כלל ויכולות מאוד להיטיב עמך ועם גופך. הן גם טעימות מאוד. ישנם המון סוגים של תה צמחים וחליטות. אישית, אני מאוד אוהבת את חליטת החמוציות ושאר הפירות”.



קניתי גבינה צהובה ללא חומרים משמרים ותהיתי: כיצד לגבינה הצהובה נותר תוקף כה ארוך?


“דעי לך שבהולנד שומרים את הגבינה הצהובה במדפים נפרדים, וכלל לא מכניסים אותה לקירור. בגבינה צהובה, לעומת גבינה לבנה, יש פחות לחות, ולכן ישנם פחות סיכויים להצטברות חיידקים המקלקלים את הגבינה. החברות מכניסות את הגבינות הצהובות לקופסאות ואקום וכך שומרות על תוקפן הארוך. ברגע שאת פותחת את הקופסה ומבטלת את הוואקום, הסיכויים לכניסת חיידקים לגבינה גדלים, ולכן מרגע הפתיחה התוקף הוא לשבוע בערך. שימי לב שישנן גם קופסאות שימורים שלא מכילות חומרים משמרים כלל כי הן נארזות בתנאים סטריליים שלא מאפשרים היווצרות של חיידקים בתוכם. יש גבינות שבהן לא מציינים באופן מובהק שהן לא מכילות חומרים משמרים, ולכן יש להסתכל ברכיבים ולבדוק. אם לא צוין ברכיבים שהגבינה מכילה חומרים משמרים, את יכולה להיות רגועה ולצרוך אותה ללא חשש”.





אני בת 11 וחצי ולא אוהבת לאכול שום דבר שכולל סידן מלבד גבינה צהובה. אני מודעת לחשיבות צריכת הסידן בגיל צעיר. מה עליי לאכול במקום אם אני רוצה להמשיך להתמיד ולהיות מתעמלת קרקע?


“בגילך עלייך לצרוך כ־800 מ”ג סידן ליום. בפרוסה אחת של גבינה צהובה יש 250 מ”ג, ולכן אם תאכלי כל יום שתי פרוסות של גבינה צהובה, זה מעולה בשבילך. אם תאכלי שתי פרוסות ליום יחד עם 20 שקדים וכוס חלב כל יום, אז מצבך הבריאותי יתאזן. המשיכי לשמור על האיזון בגופך כדי שתוכלי להתחזק ולהיות מתעמלת קרקע נפלאה”.



אני עובדת המון שעות מחוץ לבית בחברת הייטק. בבוקר אני מתקשה להתארגן ולהספיק לאכול, כך שאני מגיעה לעבודה רעבה ואוכלת עוגות ועוגיות במקום. מרבית הקולגות שלי יוצאים לארוחת צהריים סביב השעה 12:00 במסעדות באזור. מה עליי לעשות כדי להתמודד עם הפיתויים?


“במקומך הייתי מדברת עם מקום העבודה ומבקשת שלא יעמידו עוגות ועוגיות כל יום. מדובר בדבר מאוד לא בריא, ולטובת הארגון שמעוניין בעובדים בריאים, אני ממליצה לך לפנות אליהם ולהסביר להם את המצב. אותם עובדים יכולים להיות מרוצים גם אם יהיו לחמים פרוסים, גבינות וירקות טריים. זה לא פחות מפנק. אני ממליצה לך להתארגן יום קודם ולהכין לך מראש שני סנדוויצ’ים וירקות טריים תוך כדי שאת נמנעת מהפיתויים. אם את נמצאת באזור מלא בבתי קפה, אני ממליצה לך לאכול סלטים ולא לבחור בפסטות ובטוסטים שמציעים לנו במסעדות. ישנם סלטים שמכילים טונה וביצה ויספקו לך חלבון בריא. תוכלי גם לשלב שיפודים עם סלט. מצאי את השילוב הנכון עבורך ואל תיתני לעצמך להתפשר על עוגות ועוגיות".



ערך: איתמר זיגלמן


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM