בני בן ה־11 איבד את ההכרה כמה פעמים לדקות בודדות בעקבות כאב אוזניים, תוך שהוא מאבד את השליטה בסוגרים. ההתעלפות האחרונה שלו קרתה בקופת החולים. הרופאים והאחיות לא מצאו דבר. מה עלינו לעשות?
"התופעה שאת מתארת יכולה לנבוע מכמה גורמים: יכול להיות שבנך סובל מ'וגאל סינקופה',  מצב שבו אדם מתעלף בעקבות כאב חזק, פתאומי ומיידי. זו תגובה של מערכת העצבים האוטומטית. אפשרות אחרת היא שבנך סובל מהפרעה חשמלית מוחית שגורמת לקצר במוח, שיכול להוביל לקריסה שאת מתארת. בדיקת EEG יכולה לזהות זאת. ייתכן גם שבנך סובל מבעיה בקצב הלב ומלחץ דם שצונח במיידיות. גם את זאת אפשר לבחון על ידי בדיקת המערכת האוטונומית של מערכת העצבים בבדיקת טילט. אני מניח שלאחר כל הבדיקות הללו יהיה לך קל יותר לאתר ממה סובל בנך".
בימים קרים אלו, אשתי ואני מתווכחים מהי שיטת החימום שהכי פחות מזיקה לבית. במה עלינו לבחור?

"הדבר הכי מסוכן לבריאות הוא אש חשופה שנמצאת בתנורי נפט או באח. הסיבה לכך היא החשש מפליטת גז ה־CO2. הבעירה גורמת לשריפה של חמצן, לעלייה ברמת דו־תחמוצת הפחמן, וישנה סכנה להרעלה. כשמפעילים אמצעי חימום כלשהו, אני תמיד ממליץ לפתוח מעט את החלון כדי להכניס אוויר נקי וטרי. לכן בכל הנוגע לחימום הבית, רצוי לשקול מזגן או רדיאטור. בנוגע להבדל בין השניים: המזגן אכן זול יותר לשימוש לזמן רב, אך הוא מייבש את האוויר. הרדיאטור מחמם, אך ישנה סכנה לילדים קטנים לקבל כווייה. אפשר לפרוס מגבת לחה על הרדיאטור כדי שהאדים ישמרו על לחות בחדר וימנעו את תחושת המחנק. הכי חשוב לא לחמם את החדר יותר מדי, מספיק לחמם ל־24 מעלות". 
אני בן 23 וסובל כשמונה חודשים מכאבי גרון שמתגברים תוך כדי דיבור. קיבלתי משאף עם סטרואידים, שלא עזר לי. פניתי לקלינאי תקשורת ולכל הרופאים המומחים בנידון, וביצעתי המון בדיקות, שכולן יצאו תקינות. האם אני סובל מחומציות בקיבה? מה אפשר עוד לעשות?
"ייתכן שמדובר במתח שרירי שנובע ממתח נפשי, כלומר יכול להיות שהקושי שלך לדבר נובע מקושי רגשי של דברים שאתה מעוניין לומר ולא מצליח. ישנם אנשים שמתאמצים מאוד במהלך שיחה בטלפון סלולרי, וזה משפיע להם על יכולת הדיבור וגורם לכאב. אינני מכיר אותך, ולכן אני מתקשה לאתר פתרון ספציפי. אני ממליץ לך לנסות את הרפואה המשלימה ולפנות לדיקור. אם עשית את כל הבדיקות הרלוונטיות אצל רופא אף־אוזן־גרון, אני מציע לך להתמקד בתרופות להרגעה. אם היית סובל מחומציות יתר, הרופא היה מזהה אדמומיות בלוע, והיית משתעל יותר. התייעץ עם רופא משפחה בנוגע למצבך ובקש ממנו לנסות ליטול ציפרלקס למשך כמה חודשים. אולי כך תיפתר לך הבעיה".


אני בת 64. אני נוהגת ליטול תוספי מזון בקביעות, אך משום מה אני סובלת כבר חודשיים מבחילות ומתחושת חמיצות וטעם מתכתי בחלל הפה. ביצעתי בדיקת אנדוסקופיה, ונמצא שיש לי פפילומה תקינה בוושט וגסטריטיס קל. במקביל, נמצא ריפלוקס קל, ובדיקת האולטרסאונד של האיברים הפנימיים יצאה תקינה. מה עוד עלי לבחון כדי לאתר את הבעיה שממנה אני סובלת?
"ראשית, הייתי ממליץ לך להפסיק ליטול את תוספי המזון לחודש ולבחון כיצד הדבר ישפיע עלייך. תוספי מזון אינם דבר שאנו חייבים לקחת, וייתכן שיש בהם משהו שגורם לך לחומציות יתר. אם הבדיקות שלך תקינות, נסי לפנות לרופא השיניים כדי שיבחן אם את סובלת מדלקת בחניכיים שאותה את לא מרגישה. טעם וריח יכולים להיווצר מפעילות חיידקית. ישנם אנשים שלא מרגישים שהם סובלים מדלקת, אך ברגע שהם מבצעים ניקוי אבן אצל שיננית, הטעם והריח הנוראים נפסקים. ספרי לשיננית על התחושה שלך בחלל הפה ובקשי שינקו לך היטב את הכתרים בשיניים ואת השתלים והגשרים, ושיבדקו אם אין לך דלקת בחניכיים. לעתים הטעם הלא נעים בפה חולף לבד אחרי תקופה בלי שנדע מדוע הגיע ומדוע חלף. בנוגע לבחילות, אם מצאו לך גסטריטיס, עלייך לקבל טיפול. כדי להקל על תחושת הבחילה, נסי להימנע למשך שבועיים מאכילת ירקות ממשפחת הסולניים כמו חציל, עגבניות, תפוחי אדמה, קפה ומאכלים המכילים מרגרינה. אם זה לא עוזר, נסי להימנע ממוצרי חלב וגלוטן לתקופה ובדקי כיצד השינויים משפיעים על גופך. לעתים, כשיש רגישות בקיבה, שינויים תזונתיים אינדיווידואליים משפיעים באופן דרמטי על התחושה בגופך".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן