אני אם לילד בן 10 שבמשך שנים סובל ממיגרנות חריפות בתדירות גבוהה. כיצד אפשר לסייע לו להתמודד עם הבעיה?
"מיגרנות בקרב ילדים הן תופעה נדירה המגיעה עם רגישות לאור, רגישות לרעש, בחילות ואף קושי לזוז. בגיל 12־13, כשבנך ייכנס לגיל ההתבגרות, יש סיכוי שהתקפי המיגרנה יעברו, מה גם שיכול להיות שבהמשך הוא ילמד לבד מה גורם להתקף המיגרנה ויוכל להתמודד עם התופעה בצורה טובה יותר. ייתכן שהסיבות למיגרנות של בנך קשורות למזון שהוא אוכל, אולי לתזונה שעתירה במלח או בסוכר. כדי לעזור לו אני ממליץ שתיתני לו ליטול כדור נגד כאב ראש ותראי אילו משככי כאבים יפיגו את תופעות הלוואי של המיגרנה".



אני בת 30, ולפני כשנה עברתי לידה שקטה. כתוצאה מהטראומה חוויתי דיכאון אחרי לידה וקושי לתפקד במשך תקופה ארוכה. מצבי השתפר, אך אני עדיין חוששת מאוד להיכנס שוב להריון. מה דעתך?


"דיכאון לאחר לידה הוא דבר שכיח, ודיכאון לאחר לידה שקטה הוא דבר נורמלי לחלוטין. לדעתי, כדאי שתנסי להיכנס שוב להריון. למרות החשש הקיים מלידה שקטה, הסיכוי שמצב זה יקרה שוב קטן. מכיוון שאת מודעת למצבך, אני מציע שתיידעי גם את המערכת הרפואית ותהיי במעקב של גינקולוג החל מהחודש הרביעי להריון. בנוסף, אני ממליץ שתהיי גם במעקב אצל פסיכיאטר, משום שחלק מהטיפול נגד דיכאון אפשר בהחלט לקבל גם במהלך ההריון. מעבר לזה, הוא יוכל להעניק לך תמיכה ויעזור לך להתמודד ברגעים הקשים. כדי לגרום לטראומה שעברת להישכח את צריכה ליצור לעצמך חוויה מתקנת, ולכן חשוב להיכנס שוב להריון בהקדם".



לפני כחודש, דודי חווה אירוע מוחי. כל בני המשפחה מאוד מודאגים. כיצד להתמודד עם ההשלכות של מצבו?
"ישנם שני סוגי אירועים מוחיים: האחד, נפוץ יותר, ונקרא אירוע מוח איסכמי שהוא אירוע חסימתי הנגרם בעקבות קריש דם. ברגע שקריש דם חוסם מהדם להגיע לאזור מסוים במוח, האזור הזה עובר אוטם. סוג האירוע המוחי השני הוא נדיר יותר, ונגרם כתוצאה מדימום במוח. לצורך העניין, אם דודך עבר אירוע מוחי שבו התרחש אוטם וחלק במוח שאחראי על העצבים בידיים וברגליים לא קיבל דם כמו שצריך, אז היד והרגל שלו יהפכו למשותקים. יש דרגות שונות של שיתוק: יש שיתוק קל שגורם לקושי גדול להניע את הגפיים, ויש שיתוק מלא שלא מאפשר תנועה בכלל. מה שחשוב הוא לשלוח אותו למסגרת שיקומית שתסייע לו ללמוד להתנועע מחדש. יש עוד דבר שלפעמים יכול לעזור לחלק מהחולים במצבו בתקופה הראשונה לאחר האירוע המוחי: טיפול בתא לחץ. יש חילוקי דעות בנושא, מכיוון שהוא לא מגובה במספיק מחקר על יעילותו של טיפול זה. בז'רגון הלא מקצועי, טיפול בתא לחץ אמור להצליח לשקם תאים גוססים במוח על ידי הזרמת חמצן לתאים, שגורם לחלק מהם להתאושש. חשוב לי לציין שוב שעדיין אין מספיק מחקרים על יעילות הטיפול, אבל כדאי לנסות ולבחון גם את האפשרות הזו".



מהי מחלת הפולימיאלגיה, מה הדרך הטובה ביותר לטפל בה והאם היא יכולה להיעלם?
"פולימיאלגיה היא מחלה המתאפיינת בכאבי שרירים רבים בחגורת הכתפיים ובאגן. לפעמים היא מגיעה כחלק ממחלת הפיברומיאלגיה ולפעמים כמחלה ראומטית לכל דבר הנקראת 'פולימיאלגיה ראומטיקה', מתנהגת בצורה קצת שונה מהשאר, ובדרך כלל יש לה גם מרכיב אוטואימיוני, והדרך הכי טובה לטפל בה היא באמצעות טיפול סטרואידי ושימוש בקורטיזול. המחלה הראומטית מתאפיינת בכאבים מאוד חזקים. היא לא יכולה להיעלם, אבל הרופאים מביאים את החולים לידי מצב מאוזן יותר ובהדרגה מורידים את מינון הסטרואידים עד למינון טיפולי שיאפשר לחולים לחיות בצורה טובה".



כמה שעות מומלץ לאנשים מבוגרים לישון בלילה?
"כמות שעות השינה המומלצת בלילה עבור אנשים מבוגרים היא בין שבע לשמונה שעות. בזמן השינה המוח שלנו נח, יכולת הזיכרון שלנו משתפרת, ואנחנו מעבדים את האינפורמציה שקיבלנו במהלך היום. לכן מומלץ מאוד לישון לפחות שש שעות".



עריכה מטעם 103FM: עדן בן ארי