לפני עשר שנים עברתי תאונת דרכים קשה. חוויתי פגיעה פיזית, אבל סירבתי ללכת לטיפול נפשי. לפני כשנתיים שכלתי את אמי, ולצערי מאז מראות התאונה לא עוזבים אותי, אני מנסה להתקדם לעבר תחום מקצועי חדש, אבל ללא הצלחה. איך אצליח להחזיר את השגרה לחיי?


“לעתים אנשים עוברים אירועים מאוד קיצוניים, אבל לא מרשים לעצמם להרגיש את עוצמתם. הם מבטלים את התחושות הקשות שהם חווים בטענות שונות וממהרים לנוע קדימה, אבל כל ההתנהלות הזו פסולה מהיסוד כי היא לא באמת מאפשרת להם להתמודד ולעשות זאת. לפי מה שאתה מתאר לי, עושה רושם שחווית פוסט־טראומה שהתעוררה שוב לאחר מות אמך. אל תקל בזה ראש. הרבה פעמים אנחנו חווים פוסט־טראומה בעקבות טריגר שמגיע מאוחר יותר ומפעיל את הטראומה. הייתי ממליץ לך לפנות לטיפול מקצועי ולקבלת עזרה כדי להתמודד עם המצב שבו אתה נמצא, ויפה שעה אחת קודם. לדעתי אתה יכול לעלות שוב על הסוס ולבנות את חייך מחדש, אבל כדאי שזה יהיה באופן הדרגתי. תוכל לפתח את עצמך בהדרגה ולהחזיר את השגרה לחייך כמו שאתה רוצה, וזאת בתנאי שתטפל בבעיה מהשורש. גם אני, למרות המקצוע שלי, פונה לקבלת עזרה וייעוץ כשאני זקוק לחוות דעת נוספת. זו לא בושה. אין לי ספק שאם היית מקבל עזרה מקצועית מיד לאחר התאונה, מצבך היום היה נראה אחרת לגמרי. אני ממליץ לך למצוא בעל מקצוע שגם מכוון לפעולות וגם יאפשר לך לדבר על הטראומה שחווית. הגיע הזמן שתחזיר לעצמך את השגרה שלה אתה מחכה, ותצליח לראות תוצאות בשטח".



אני סטודנט בן 27, ולפני חצי שנה התחתנתי עם בחירת לבי. אנחנו לומדים ועובדים מאוד קשה, אבל לצערי לא מצליחים להתפתח כלכלית או לרכוש דירה למרות לחץ המשפחה. מה דעתך?


“לצערי, יש הרבה מאוד זוגות צעירים בתחילת דרכם הכלכלית שנמצאים בדיוק במקום שבו אתה מתאר. התקופה הראשונה של החיים המשותפים היא קריטית עבור משק הבית שאותו אתם מתחילים לנהל, ולדאבוני, כ־97% מהזוגות שנמצאים במצבכם עתידים לבצע בחירות כלכליות שגויות שישפיעו על מצבם הפיננסי גם שנים רבות אחר כך. בני המשפחה והורי הזוג לוחצים על רכישת דירה בטענה שרכישת דירה למגורים היא הפתרון לכל הבעיות, אבל לא כך הדבר. בפועל, רכישת דירה למגורים היא לא מטרה עליונה ומקדמת עבור עתידם של בני זוג. במקום לרדוף אחרי החלום הנכסף על הבית ולהשתעבד למשכנתה, המטרה הזוגית המשותפת שלכם בתור התחלה היא לפעול למען יצירת עצמאות כלכלית. רכישת דירה למגורים זו לא מטרה המקדמת זוגות שנמצאים בתחילת דרכם, ואם יורשה לי, אוסיף שזו מטרה נוראה. הרי היום כבר אין רווחי הון גבוהים על דירות, זה פשוט לא קיים יותר, העולם השתנה ואין לדעת מה יהיה בהמשך. בתקופה זו אנחנו שמים לב לעצירה משמעותית בשוק מכירת הדירות, ואין לדעת מה עלול להתרחש בשנים הקרובות. מי שמוביל זוגות צעירים בתחילת דרכם הכלכלית למהר לרכוש דירה הם ההורים, וזאת כמובן מתוך כוונה טובה שאינה מתאימה לתקופה הנוכחית. ההורים מאלצים את הילדים להגיע להחלטות לא נכונות ולרכוש בית מגורים בתמורה לסיוע כלכלי מהם. הייתי מציע לך לפנות לייעוץ כלכלי לזוגות צעירים שישקף עבורכם את מצב השוק בישראל ויעזור לכם להגיע להחלטות נכונות, שיקדמו אתכם ולא למהר לרכוש דירה".





אחי הקטן מייצר סכסוכים במשפחה, גוזל מאמא שלי בת ה־83 כספים, מתנהג בצורה מחפירה ויוצר חוסר אמון בין כל בני המשפחה. אמא שלי לא מקשיבה לנו וממשיכה להעניק לו כל מה שהוא רוצה, גם על חשבונה. כיצד לדעתך אנחנו יכולים לטפל בבעיה?


“המצב הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם. במקום שתדברו איתה ותיאלצו להתמודד עם תגובות האח, הפתרון הטוב ביותר הוא להכניס אל תוך הסכסוך דמות חיצונית שתנהל את התקשורת ביניכם. האח מושך מצד אחד, אתם מושכים מצד שני ואמא שלכם עומדת באמצע ונאלצת להתמודד עם התפרקות המשפחה שהיא בנתה. ברגע שתעניקו לה כמה מפגשים עם איש מקצוע, מגשר או קואוצ’ר שיכול להקשיב למצב בצורה אובייקטיבית ולגשר על הפערים העמוקים שהצטברו, תוכלו לראות תוצאות. כרגע אתם נגועים בכעסים שלכם, ובעקבות כך לא מצליחים לפעול בהתאם".



ערכה: עדן בן ארי


מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM